|
El passat dilluns 29 de maig, una notícia
sobre l'estat de salut de la cantant espanyola Rocío
Jurado tancava l'informatiu breu del canal TD8. Mentre
una veu en off informava sobre les darreres "novetats",
com és habitual en aquest informatiu, a la part
baixa de la pantalla hi havia dos enunciats que feien
la funció de titular i subtitular respectivament:
La Jurado, una mica millor
Tothom pendent de la seva salut
El subtitular (amb un cos de lletra
més petit) ens permet reflexionar sobre el nivell
de banalització a què han arribat els
mèdia convencionals, especialment la televisió,
i sobre una de les estratègies d'aquests mèdia
per eludir les seves responsabilitats en l'establiment
d'una determinada agenda.
No es tracta d'un fet novedós,
però la intensa atenció dedicada els darrers
dies pels telenotícies de les diferents cadenes
espanyoles (TVE1, Tele 5 i Antena 3) (1) a l'agonia
i la mort de la cantant de Chipriona és una mostra
de com aquest gènere ha convertit en esdeveniments
de primera categoria fets que s'haurien de situar fora
de l'atenció mediàtica dels informatius,
tant perquè pertanyen a l'esfera privada com
perquè per aquesta mateixa raó no tenen
cap trascendència en la vida política,
social i econòmica de l'àmbit on viuen
els destinataris/les destinatàries d'aquestes
notícies.
(Sens dubte, en el cas que ens ocupa
cal afegir-hi un altre factor que ha contribuït
a situar la notícia en un lloc destacat de l'agenda
dels mèdia espanyols: el profund nacionalisme
(banal i no banal) d'aquests mitjans. L'star-system,
com l'esport, ha estat i és un del mitjans més
efectius per crear consciència nacional espanyola
i Rocío Jurado n'ha estat un vaixell insígnia.
L'ús de l'article la ("la Jurado")
en el titular de la notícia de TD8, que denota
familiaritat amb el personatge, demostra el que acabem
d'exposar.) (2)
Aquesta deriva de la televisió
cap a l'intrascendent, que es barreja sovint amb una
emotivitat ara histriònica, ara més continguda,
ha estat assenyalada i criticada a bastament i, juntament
amb altres fenòmens, com ara el tractament superficial
i impressionista de realitas complexes, contribueix
a la banalització general dels continguts televisius,
tendència de la qual no s'escapen els informatius.
També s'ha assenyalat que no només és
criticable aquesta deriva per la difusió impúdica
de continguts irrellevants, sinó també
pel fet que mentre el temps audiovisual (un bé
certament escàs) és acaparat per aquestes
temàtiques, d'altres, que són molt més
rellevants, rebem una atenció escassa i/o superficial
(de fet, sovint l'atenció és senzillament
nul·la).
El destacable, però, de la notícia
que comentem és el fet que, encara que sigui
indirectament, permet entreveure una de les estratègies
amb què els mèdia es desresponsabilitzen
d'aquestes tries temàtiques, com si les decisions
que cal prendre a l'hora d'establir una agenda jerarquitzada
depenguessin sempre d'elements externs (3) a la mateixa
presa de decisió, és a dir, a criteris
professionals. (4) Ens referim a l'afirmació
que tothom estava pendent de la salut de Rocío
Jurado, la qual no deixa de ser una fal·làcia.
Això sí, aquest enunciat serveix per desplaçar
subtilment les responsabilitats a l'anomenada audiència,
ja que si fos veritat que tothom estigués pendent
d'un tema, seria comprensible que els mèdia també
ho estiguessin. La realitat, però, és
una altra: no és certa l'afirmació del
subtitular i, sobretot, cal no oblidar que si els mèdia
no hi haguessin dedicat cap minut a aquest temà
la gent interessada hauria estat molt inferior.
En resum, en visibilitzar-lo arreu de
la programació, els mèdia no poden obviar
que amb les seves decisions sovint creen l'interès
per un tema, per la qual cosa resulta fal·laciós
fer veure que l'establiment de l'agenda respon a uns
suposats interessos de l'audiència.
PD. Durant el dia d'avui (1 de juny),
hem pogut sentir més d'un cop un argument que
va en el mateix sentit de desresponsabilitzar, si més
no parcialment, els mèdia del tractament mediàtic
donat a l'agonia i la mort de Rocio Jurado: alguns tertulians
afirmen que no es pot obviar el fet que algú
de la família va avisar les televisions. Es tracta
d'un pseudoargument que desvia la qüestió
de fons, perquè aquestes mateixes televisions
poden negar-se a acudir-hi. O és que les càmeres
de televisió acudeixen sempre allà on
són sol·licitades? Com passa amb l'educació
dels fills i de les filles, cal saber dir no.
NOTES
(1) La nostra reflexió es refereix
exclusivament als telenotícies, perquè
se suposa que haurien de tenir una lògica diferent
que els programes sobre famosos, que es regeixen exclusivament
per la lògica econòmica.
(2) Així, per exemple, no és
anecdòtic sinó una mostra d'aquest nacionalisme
espanyol que l'informatiu del migdia de Tele 5 del dia
1 de juny acabés amb una cançó
en què la cantant repetia fins a l'esgotament
"Soy de España".
(3) Evidentment, no neguem que existeixin
factors externs (econòmics i polítics
sobretot) que condicionen l'agenda, però són
precisament aquests els que sovint neguen els conductors/les
conductores d'aquests informatius quan els entrevisten,
una situació en què acostumen fer gran
proclames d'independència i de manca de pressions
de les cadenes on treballen.
(4) Cal tenir en compte que aquests
tries no depenen de criteris personals o individuals
de cada periodista, sinó d'allò que Pierre
Bourdieu anomenaria habitus periodístic.
|