|
En un article de
l'edició de l'Avui de 13 de maig es planteja
el tema de la relació activa de l'espectador
amb alguns programes que està veient, l'anomenada
interactivitat. El títol i el contingut d'aquest
article, que traspua de vegades un enlluernament bastant
ingenu davant les noves tecnologies, ens esperonen a
fer algunes reflexions sobre la relació del destinatari
amb el mitjans audiovisuals.
Abans d'endinsar-nos-hi,
volem precisar que el nostre interès es centra
sobretot en els programes informatius i debat d'actualitat
política, tant de la ràdio com de la televisió
(mitjà de què s'ocupa l'article), més
que no pas en els de divulgació d'algunes temàtiques
o en els d'entreteniment, tot i que també ens
hi referirem en un punt concret de l'exposició.
L'article està
encapçalat per un títol ("Amb veu
i amb vot") i un avantítol ("L'aplicació
de les noves tecnologies derivades del creixement de
la telefonia mòbil té una influència
directa en la relació amb la televisió")
que poden resultar força equívocs, ja
que mentre l'avantítol simplement afirma que
l'aplicació de la telefonia mòbil canvia
la relació de l'espectador amb la televisió,
la qual cosa és innegable, el títol pot
donar a entendre la idea que amb aquestes tecnologies
l'espectador pot vehicular un discurs elaborat i decidir
alguna cosa de transcendental. I res més lluny
de la realitat.
D'entrada, qualsevol
aproximació que pretengui analitzar la relació
comunicativa (per exemple, entre la televisió
i els espectadors) no pot basar-se a afirmar, com es
fa al cos de la notícia referint-se al programa
Els matins, que és un dels que "ara
com ara, donen més joc a la interacció
amb el telespectador, en una comunicació bidireccional
que s'alimenta de l'aplicació de les noves tecnologies
i que deixa enrere el model televisiu convencional,
en el qual el teleespectador era un simple receptor."
Perquè l'anàlisi de qualsevol relació
comunicativa en tant que relació social no pot
obviar el context institucional (i, per tant, les relacions
de dominació pre-existents) que la fa possible
i sense el qual no existiria. Per això, no es
pot reduir la comunicació a la posada en contacte
a través d'un canal entre un emissor i un receptor
mitjançant un codi, com sovint es tendeix a creure.
Cal veure, per
exemple, quins són els límits d'aquesta
suposada comunicació bidireccional, un
sintagma que pot pressuposar que es tracta d'una relació
entre iguals, un tipus de relació difícil
de trobar en la societat actual. Cal analitzar, per
exemple, quin lloc ocupen els destinataris en el context
institucional que genera els discursos mediàtics.
Perquè com en qualsevol relació de dominació
més o menys amagada, el pol dominat xoca un cop
i un altre amb aquests límits. No es tracta només
de constatar que l'espectador del programa interactiu
no té en general cap poder real d'intervenir
en els aspectes fonamentals de la seva elaboració
i del seu contingut. Per exemple, no tria els temes,
les preguntes, els experts/les expertes i/o els tertulians/les
tertulianes. L'espectador tampoc no controla el temps
o l'ordre d'aparició de la intervenció,
entre d'altres. A més, cal tenir en compte que
el mateix mitjà de participació (imposat
al destinatari) limita, d'entrada, la possible participació
que remarca el periodista de l'Avui.
Els SMS
Així, si
agafem els SMS, l'ús dels quals està més
estès com a forma d'interacció amb las
televisió, caldria preguntar-se quina mena de
discursos es poden construir amb aquests missatges.
Entre d'altres, veiem discursos de caire emotiu (el
SMS que il·lustra l'article de l'Avui
n'és un bon exemple: "Hola, què tal,
com esteu, visca el Barça, oe, oe, oe, visca
Catalunya, oe, oe, oe!!!!!"), aprovacions o desaprovacions
d'afirmacions fetes al programa, respostes a una pregunta
o explicacions mínimes d'experiències
personals que sovint tenen també un component
emotiu. Ara bé, algú creu seriosament
que amb un text de dues o tres frases es pot construir
una argumentació gaire elaborada i, per tant,
sòlida? Es pot qüestionar raonadament amb
un SMS el plantejament d'un determinat programa, un
sentit comú, les nombroses generalitzacions gratuïtes
de determinats/ tertulians/determinades tertulianes
o la mateixa pregunta que incita a la participació?
(1) Deixant de banda que les persones que responen tinguin
una especial capacitat per a l'aforisme, la resposta
és absolutament negativa.
L'enlluernament
de l'articulista davant els SMS queda palès quan
es refereix a les possibilitats de la implantació
de la TDT:
Si el moment germinal de la irrupció
de l'SMS en la interacció televisiva es pot
situar, aproximadament, en les votacions de la primera
edició d'Operación Triunfo, els horitzons
més propers tenen a veure amb la implantació
creixent de la televisió digital terrestre
(TDT) i la posada en joc de totes les seves possibilitats.
Com a exemple, Cuní feia saber ahir que a partir
de dilluns la versió TDT de TV3 permetrà
tenir a l'abast totes les comunicacions dels teleespectadors
d'Els matins que rebi el programa al llarg de la seva
emissió.
Doncs bé,
voldríem fer dues puntualitzacions a aquestes
afirmacions: en primer lloc, a més del plaer
narcisista que pot tenir veure l'SMS que hom ha enviat,
cal preguntar-se quin interès i quina rellevància
tenen uns textos amb les característiques que
hem comentat abans. A més, quantes persones desvagades
podran passar l'estona llegint una pantalla atapeïda
d'aquests missatges SMS? I en segon lloc, si fem cas
del web del programa Els matins, contràriament
al que afirma l'articulista no tindrem a l'abast "totes
les comunicacions dels teleespectadors d'Els matins
que rebi el programa al llarg de la seva emissió",
sinó només els "aprovats per la redacció
d'"Els matins", (2) la qual cosa no és
exactament el mateix.
Els correus
electrònics
Els correus electrònics
permeten la construcció d'uns discursos més
elaborats. Tanmateix, el programa de torn tendeix, generalment,
a emetre el contingut de correus breus i de característiques
semblants als SMS. D'altra banda, la persona encarregada
de filtrar els correus n'extreu allò que considera
un fragment significatiu si és una mica llarg.
A més, la mateixa pressa per participar en el
programa no permet sinó construir textos d'aquestes
característiques, perquè reflexionar i
argumentar seriosament demana temps.
Les trucades
telefòniques
Un altre mitjà,
del qual no parla l'article, és la comunicació
telefònica, usat encara a la ràdio, però
cada cop més restringit a la televisió.
Aquest mitjà permet, en principi, que el destinatari
pugui difondre un discurs una mica més elaborat
que els SMS o els correus electrònics habituals.
Ara bé, hi ha factors que hi juguen en contra
seu, com ara la manca de destresa a l'hora de parlar
en públic (el que molts anomenen nervis), les
apel·lacions a anar més de pressa per
part del conductor o la conductura del programa, les
interrupcions de tertulians/tertulianes, el sistema
de passar les trucades (el programa pren nota del telèfon
i truca al destinatari), el qual permet seleccionar-la
des del punt de vista ideològic i elaborar un
llistat de números de telèfon "indesitjables",
etc.
Les comunicacions
"improcedents"
A més de
limitacions de caire discursiu i que tenen a veure amb
el mitjà, n'hi ha una altra que no cal perdre
de vista. L'articulista de l'Avui també s'hi
refereix, encara que, evidentment, no pas com a limitació:
I també és nova la figura
del periodista que, enquadrat en l'equip d'un programa,
ha de fer-se càrrec de rebre les comunicacions,
eliminar les improcedents i donar pas, quan se li
requereix des de la conducció del programa,
a les que es consideren interessants.
Aquesta persona
que, segons l'eufemisme de l'articulista, s'encarrega
d'"eliminar les [comunicacions] improcedents"
i "donar pas a les que es consideren interessants"
més sovint del que creiem és algú
que impedeix (3) sortir a la llum pública discursos
més elaborats i argumentats que no pas algunes
de les comunicacions que han estat triades.
D'altra banda,
de l'expressió "eliminar les [comunicacions]
improcedents" es pot despendre (equivocadament),
que la improcedència és una qualitat inherent
i objectiva d'aquestes comunicacions. Com es fa a continuació
amb l'adjectiu interessant, caldria haver-hi
afegit l'oració adjectiva "que es consideren",
ja que el mot consideren situa la qüestió
en el món de l'acció humana i, per tant,
en un determinat punt de vista.
Així doncs,
la pregunta clau és: des de quin de vista determinades
comunicacions es consideren improcedents? Estarem d'acord
que determinades comunicacions grolleres o plenes d'insults
poden resultar improcedents (tot i que en el fons la
improcedència dels discurs sovint no prové
d'aquests trets discursius). Ara bé, cal tenir
clar que si algunes no han estat triades i són
considerades "improcedents" la raó
no té res a veure amb la qualitat diguem-ne argumentativa
d'aquestes comunicacions sinó amb raons ideològiques
o polítiques (4) o al fet que posin en entredit
el mateix plantejament del programa, és a dir,
comunicacions metaperiodístiques crítiques,
unes de les més temudes per la professió
periodística.
Com a representants
del col·lectiu Contrastant i com a ciutadans
interessats a participar en determinats debats, els
membres de Contrastant podríem explicar unes
quantes experiències negatives amb aquesta (no
tan) nova figura de què parla l'Avui per
veure'n una de les funcions fonamentals, obviada per
el periodista. Ras i curt: la persona encarregada de
filtrar els correus electrònics o les trucades
telefòniques simplement va considerar que les
nostres comunicacions eren "improcedents".
Per exemple, un
programa de ràdio de màxima audiència
va impedir dues vegades la nostra sortida en antena
quan vam intentar accedir-hi com a oients per qüestionar
determinades afirmacions dels mèdia sobre l'assistència
a determinades manifestacions antiETA. Aquest mateix
programa ens va invitar dos anys després a un
debat sobre aquesta qüestió. ¿Havia
canviat allò que dèiem quan vam intentar
accedir-hi com a oients i vam ser bandejats? No, els
nostres arguments eren els mateixos (potser una mica
més acurats). Per tant, l'important (5) no era
allò que dèiem sinó el nostre estatus,
és a dir, la nostra posició en el context
institucional que genera els discursos mediàtics:
havíem passat de ser uns simples oients que havíem
gosat (sense gaire fortuna sovint) difondre certes comunicacions
que trencaven un determinat consens a ser uns experts.
Havíem passat d'emetre comunicacions "improcedents"
a unes de considerades interessants pel mateix
mitjà. (6)
Vot?
Per tant, un cop
vistes algunes de les limitacions que té la
veu dels espectadors o els oients en la seva interacció
amb la televisió o la ràdio, ens endinsarem
en un camp que més ple mines: el vot. Perquè
quin sentit tenen les pseudoenquestes de determinats
programes, quan els mateixos que les fan saben, i de
vegades no es cansen d'afirmar, que no tenen cap valor
"científic"? I què n'hem de
dir del vot banal de determinats programes d'entreteniment?
En definitiva, quina utilitat té aquest vot,
més enllà de banalitzar la mateixa activitat
de votar? En definitiva, decideixen res d'important
aquests vots?
Unes raons de
fons
En el fons, al
final de l'article hi ha dues de les raons que han portat
a fomentar la participació limitada dels espectadors:
I aquesta activitat, que ajuda a fidelitzar
el teleespectador -sigui quin sigui el canal que acostumi
a seguir- perquè li permet sentir-se part activa
del que està veient -matèria per a estudiosos
de les noves societats-, és també una
font de beneficis econòmics: el cost per a
l'emissor de l'SMS és de 90 cèntims,
impostos a banda, i la televisió en rep una
part.
Potser caldria
haver començat l'article per aquí, és
a dir, per plantejar quins són els objectius
de fons que hi ha al darrere de la interacció
amb l'espectador, ja que estem davant sobretot d'una
tècnica de fidelització de les persones
que consumeixen determinats productes mediàtics.
D'aquesta manera, desfaríem equívocs i
deixaríem d'enlluernar-nos davant determinades
tecnologies.
NOTES
(1) La mateixa
capacitat (poder) de fer preguntes o no ja ens mostra
que no estem davant d'una relació comunicativa
entre iguals
(2) "TV3 fa
un altre pas cap a la televisió interactiva.
Gràcies a una nova aplicació que s'estrenarà
el 15 de maig, els espectadors amb descodificadors interactius
de TDT podran accedir als SMS aprovats per la redacció
d'"Els matins", encara que no hagi estat possible
emetre'ls per raó de temps." http://www.tv3.cat/ptvcatalunya/
tvcItem.jsp?idint=204837353&item=actualitats&seccio=tvcat
(3) Evidentment,
en la majoria de casos, els seus criteris no són
personals, sinó que intenten ajustar-se a allò
que es decideix prèviament a l'equip, decisió
que va modificant la mateixa pràctica.
(4) En el cas de
les trucades telefòniques, de què no s'ocupa
l'article que comentem, s'ha de dir que aquesta tria
es fa tant preguntant a l'oient pel contingut de la
seva trucada com comprovant si el número de telèfon
correspon a algú inclòs en la llista negra
d'oients "indesitjables". La primera és
una pràctica que té a veure amb l'audiència
del programa. Breument: com més audiència
té un programa, més interès hi
ha per controlar els discursos que s'hi emeten. Per
exemple, en determinats espais de gran audiència
que compten amb autoproclamats defensors dels oients
la persona que filtra les trucades exigeix pèls
i senyals del que es vol dir, cosa que passa en menor
mesura (o bé no passa) en programes de menys
audiència. Davant d'aquesta demanda l'oient pot
optar o bé per enganyar aquesta persona, però
serà la primera i darrera vegada que podrà
intervenir al programa si aconsegueix passar tots els
filtres, o bé per referir-s'hi d'una manera vaga
i inconcreta, cosa que aixecarà sospites.
(5) Hauríem
de matisar i dir que sí que era decisiu el que
dèiem quan teníem l'estatus d'oients,
ja que va ser el contingut de les nostres comunicacions,
considerat no pertinent a causa del que s'ha anomenat
"antiterrorisme mediàtic", allò
que va provocar que no sortíssim en antena. Així,
volem insistir que el fet de canviar d'estatus deixa
en segon terme una qüestió fonamental: el
contingut del missatge, que sempre cal tenir en compte.
(6) Un tema que
no tractarem aquí és com vam arribar a
adquirir aquest nou estatus, però podem afirmar
que va ser producte d'una mica d'atzar i també
del fet que opinadors/opinadores, com ara Isabel-Clara
Simó, comentessin en els seus articles els nostres
raonaments. En canvi, els periodistes encarregats dels
informatius van ser durant molt de temps un búnquer
infranquejable. També cal dir que som conscients
que aquest estatus d'experts es limita als actes massius,
però no pas per exemple a les nostres reflexions
metaperiodístiques sobre el tractament de la
situació del País Basc.
|