|
El
nacionalisme, en la seva versió banal, impregna
tota la nostra vida quotidiana. Aquesta forma de nacionalisme
està tan sòlidament instal.lada en la base
de la nostra personalitat individual i de la nostra conducta
col.lectiva, que la trobem fins i tot en espais tan aparentment
aliens a les manifestacions nacionalistes com les botigues
de discos, concretament en els criteris de classificació
del material discogràfic. En efecte, al costat
dels criteris de tipus estrictament musical, n'apareixen
d'altres de tipus lingüístic i nacional.
El nacionalisme banal que penetra en
les botigues de discos és un nacionalisme espanyol,
no català. De fet, es pot afirmar que no existeix
un nacionalisme banal català, perquè aquesta
forma de nacionalisme necessita unes dosis de poder
molt més grans de les que té a la seva
disposició el nacionalisme català. El
nacionalisme català és més superficial,
més conjuntural, i sovint conviu en la mateixa
persona amb el nacionalisme banal espanyol. En efecte,
són molts els individus que, després de
proclamar abrandadament el seu nacionalisme catalanista,
demostren estar sòlidament instal.lats en un
sentit comú i un marc referencial genuïnament
espanyols.
Els criteris que fan servir les botigues
de discos per classificar el seu material són
quatre:
1. El criteri comercial:
A totes les botigues de discos estudiades
hi ha unes seccions on se situen els discos més
recents, els discos més venuts i els discos que
s'han de vendre més. No cal dir que els discos
que s'han de vendre més es converteixen en els
més venuts gràcies a les campanyes de
promoció, a les quals les botigues de discos
iels mitjans de comunicació de masses contribueixen
decididament.
FNAC-Catalunya: Novetats, Top FNAC,
Selecció FNAC
Discos Castelló-Tallers: Secció sense
títol de novetats, formada per discos destinats
a ser supervendes
Gong-Consell de Cent: Novetats, Supertop
El Corte Inglés-Portal de l'Àngel: Novetats,
Èxits, Supervendes
2. El criteri de gènere o d'estil:
Totes quatre botigues tenen seccions
que responen a criteris de gènere o d'estil musical:
jazz (amb totes les seves variants estilístiques:
clàssic, progressiu, fusió etc), blues,
reggae, ska, new age, country, rock (amb totes les variants
estilístiques: pop, hard, punk etc), funk, rap,
soul, bandes sonores, cançó melòdica,
celta, folk, flamenc, salsa, rumba, sevillanes etc.
3. El criteri nacionalista:
És el criteri que serveix per
crear la secció "Nacionals" o "Espanyols"
que trobem a les quatre botigues preses en consideració:
FNAC-Catalunya: Pop rock nacional
Discos Castelló-Tallers: Espanyols i pop rock
espanyol
Gong-Consell de Cent: Pop rock nacional
El Corte Inglés- Portal de l'Àngel: Pop
nacional
Que es tracta d'un criteri de tipus
nacional i no lingüístic ho demostra el
fet que inclou els bascos i els gallecs encara que cantin
en èuscar o en gallec, i que no inclou els sudamericans
encara que cantin en espanyol. En el cas de FNAC, Gong
i El Corte Inglés també ho demostra la
utilització de l'adjectiu "nacional"
per referir-se a la música feta a l'Estat espanyol.
4. El criteri lingüístic:
Dins del conjunt de la música
feta al món, el terme no-marcat és la
música que empra la llengua anglesa, per la qual
cosa la classificació queda establerta en música
en anglès i música en altres llengües.
El fet que l'anglès sigui el terme no-marcat
fa que la paraula "anglès" no aparequi
enlloc; en canvi sí que apareixen els termes
que fan referència a les altres llengües,
que constitueixen el terme marcat: "Francesos"
i "Italians". En aquest cas el criteri lingüístic
i el criteri nacional es confonen, però no coincideixen
del tot, ja que en el cas de la secció "Francesos"
podem trobar-hi cantants de nacionalitat no-francesa
que canten en francès.
Hi ha un altre terme que podem trobar
sovint com a secció o com a subsecció,
que és el de "Brasil". En l'establiment
d'aquest terme, igual com passa en l'establiment dels
termes "Francesos" i "Italians",
hi juguen tots tres criteris, l'estilístic, el
lingüístic i el nacional. Però, així
com en el cas dels francesos i dels italians, pesen
més el criteri nacional i el lingüístic
que no pas l'estilístic, en canvi en el cas de
"Brasil" és més decisiu el criteri
estilístic. En efecte, a la secció "Italians"
hi podem trobar tots els estils musicals, mentre que
a la secció "Brasil" tan sols s'hi
troba un estil, que és el que la indústria
discogràfica ha convertit en el producte "música
brasilera".
Dins del conjunt de la música
espanyola, establert amb un criteri de tipus nacional,
el terme no marcat és "espanyol" i
el terme marcat és "català".
És a la secció "Espanyols" on
s'estableixen distincions de gènere. I és
aquí on va a parar la música feta pels
catalans en llengua espanyola. Això vol dir que
l'oposició "Catalans"/"Espanyols"
s'ha fet amb un criteri lingüístic. Ara
bé, alhora es pot reconèixer el criteri
nacionalista en el fet que en aquesta secció
d'espanyols també hi ha música cantada
en llengües diferents de l'espanyol, és
a dir, en basc i gallec.
Pel que fa a la secció "Catalans",
es pot afirmar que és una subsecció de
la secció "Espanyols" fixada amb un
criteri lingüístic. És la música
nacional cantada en llengua catalana. Sens dubte la
mateixa botiga de discos instal.lada en una ciutat espanyola
faria desaparèixer la secció "Catalans",
inclouria els discos del músics catalans a la
secció d'espanyols o de nacionals i potser faria
aparèixer una secció que correspondria
a la regió de la ciutat on estigués situada
l botiga.
La conclusió és que la
classificació per seccions de les botigues de
discos de Barcelona respon a una visió del món
hispanocèntrica i nacionalista d'obediència
espanyola. La catalanitat, una vegada més, hi
apareix com una variant regional de l'espanyolitat.
|