|
Com hem demostrat en articles
anteriors (ET: el català no és d'eixe
món i El señor de los anillos
(en català), les pel·lícules
parlades en català, tant si són en versió
original com doblades, solen ser discriminades per tres
vies. Una via és la situació dels cinemes
on es poden veure, una altra és el nombre de
còpies i la tercera és l'horari d'exhibició.
En efecte, les pel·lícules en català
normalment es veuen en cinemes poc o gens cèntrics,
disposen de moltes menys còpies que la versió
espanyola de la mateixa pel·lícula, s'exhibeixen
en horaris dolents (després de dinar, mitja tarda,
hora de sopar) i es poden veure menys vegades.
En el cas de la
producció intitolada L'apropiació
del descobriment d'Amèrica: una conspiració
d'estat? no s'ha aplicat la primera via de discriminació
a les pel.lícules en català, ja que es
podia veure als Cinemes Verdi, que és la millor
sala possible per a un cert tipus de films. No es pot
assegurar, tampoc, que l'empresa distribuidora hagi
aplicat la discriminació per nombre de còpies,
ja que és freqüent que els Cinemes Verdi
siguin els únics a programar determinades pel·lícules.
És indubtable, però, que a l'esmentada
pel·lícula se li ha aplicat la discriminació
per horari. Efectivament, L'apropiació del
descobriment d'Amèrica: una conspiració
d'estat?, s'exhibia en una única sessió
a les 16,30h de la tarda: un sols passi i a la pitjor
hora possible.
Ara bé,
la finalitat d'aquest article no és denunciar
aquesta suposada discriminació, sinó fer
veure com el criteri que duen els programadors a assignar
aquests horaris a moltes pel·lícules catalanes
no és la falta de públic, com ho demostra
el fet que el dimarts 9 de juliol, a l'hora de la migdiada
d'un calorós dia d'estiu, la sala 5 dels Cinemes
Verdi era pràcticament plena. Quin és
el veritable motiu que explica que l'empresa hagi triat
aquest horari per passar aquesta pel·lícula?
|