|
Tots esperàvem l'anunci d'alto
el foc, però alguns no en tenen prou. Obliden
que el comunicat inicia l'acabament de la violència.
Si entrem en un procés llarg i complicat, no
sembla raonable demanar que, al començament,
ja es vegi el resultat final. Un alto el foc "permanent"
no és "irreversible", però això
ja vindrà. A mi, m'alegra justament saber que
ja no es cometran actes irreversibles, que no es matarà
ningú més; m'alegra saber que tot és
reversible, discutible, que ja no hi ha ultimàtums,
que es vol entrar, per sempre, en el camí de
la política democràtica.
Aquest, però, serà un
camí difícil per a tots: si es vol superar
l'etapa anterior, també s'hauran de revisar i
superar els esquemes mentals que li eren propis. En
aquest sentit, em permetré assenyalar només
tres punts que em semblen importants.
Convé que tots els intervinents
en el procés siguin sobretot hàbils i
intel.ligents. No cal que siguin els més virtuosos
i serà bo que s'abstinguin de fer valer les raons
morals que els emparen. Només han de fer possible
que a Euskadi la política agafi el relleu de
la violència. Un procés de pau no és
un debat aca- dèmic ni són uns exercicis
espirituals: és un procés que no comença
fent plantejaments morals --"jo sóc bo",
"jo sóc millor", perquè llavors
no començaria mai--; el procés comença
perquè s'accepta que certes coses ja no interessen,
ja no es volen assumir, i perquè es volen concretar
(negociar) qüestions que fins llavors s'havien
mantingut abstractes i intangibles, qüestions relacionades
amb emocions i idees. Un procés com aquest és,
doncs, un procés d'interessos. I, per gestionar
interessos, les virtuts més importants són
l'habilitat i la intel.ligència.
No s'ha d'entrar en el procés
si no s'està disposat a acabar-lo amb totes les
conseqüències; és a dir, si no s'està
disposat a abandonar definitivament la lluita armada,
a excarcerar presos i a deixar que la discussió
política respecti els principis democràtics
i la voluntat popular. Això significa que Batasuna
(o equivalent) ha de ser reconeguda com un interlocutor
privilegiat en el procés. I també significa
que ETA ha d'acabar lliurant les armes. Els ritmes i
els temps vindran marcats per les mateixes necessitats
del diàleg. Un procés de pau seriós
ha d'arribar a aquestes coses perquè ha d'arribar
fins al final: tant com pugui, ha de liquidar, esborrar,
la situació anterior.
Lamentablement, però, les víctimes
ja hi són. Això significa també
que l'Estat haurà d'ajudar-les a assumir la tràgica
posició que els correspon. No serà fàcil,
perquè alguns han insistit fins ara mateix --i
potser ho voldran fer en el futur-- que les víctimes
tenen dret a intervenir en la política de diàleg
i de pau del Govern. Afirmar això és un
error; fomentar-ho és una irresponsabilitat.
Explicaré per què ho veig així.
És veritat que ETA ha desafiat
l'Estat, però l'Estat només era l'objecte
de la seva acció, no n'era l'objectiu; l'objectiu
eren les víctimes. Fossin civils o militars,
jutges, professors o regidors, les víctimes sempre
eren persones concretes, individus concrets i les seves
famílies. Per tant, és cert que s'apuntava
cap a l'Estat, però es disparava contra els ciutadans,
amb bales, amb xantatges. D'aquí que la tragèdia
de centenars i milers de ciutadans sigui enorme. Amb
raó es pregunten: "¿Per què
nosaltres?". Ara bé, que hagin estat víctimes
només els dóna dret a la protecció
de l'Estat i a la solidaritat de tots, no els dóna,
en canvi, cap dret a condicionar el procés. Van
ser protagonistes quan no tocava; no repetim nosaltres
el disbarat. El procés que separarà les
armes i la política també ha de separar
la política del dolor.
Als intervinents en el procés
els caldran molta habilitat i intel.ligència.
Els ciutadans hi haurem de donar suport, carregats de
fortalesa i de responsabilitat històrica. Al
capdavall, la fi de la lluita armada i la desaparició
d'ETA són un capítol important d'una transició
que, evidentment, encara no s'ha acabat.
|