|
Contra els abusos
dels poders, durant llargues dècades, la premsa
i els mitjans de comunicació han constituït,
en el marc democràtic, un recurs dels ciutadans.
En efecte, els tres poders tradicionals -legislatiu,
executiu i judicial- poden fallar, equivocar-se i cometre
errors. Amb molta més freqüència,
evidentment, als estats autoritaris i dictatorials,
on el poder polític continua sent el responsable
bàsic de totes les violacions dels drets humans
i de totes les censures contra les llibertats.
Tanmateix, als països democràtics
també es poden cometre abusos greus, encara que
s'hagin votat democràticament les lleis, que
els governs siguin fruit del sufragi universal i la
justícia -en teoria- sigui independent de l'executiu.
Es pot donar el cas, per exemple, que aquesta condemni
un innocent (no podem oblidar l'afer Dreyfus a França);
que el Parlament voti unes lleis discriminatòries
envers uns grups determinats de la població (així
va succeir als Estats Units durant més d'un segle,
contra els afroamericans, i succeeix avui contra els
que procedeixen dels països musulmans en virtut
de la Patriot Act); que els governs duguin a terme unes
polítiques amb unes conseqüències
que han de resultar funestes per a tot un sector de
la societat (és el cas avui dia, en molts països
europeus, respecte dels immigrats sense papers).
En un context democràtic com
aquest, els periodistes i els mitjans de comunicació
sovint han considerat un deure primordial denunciar
aquestes violacions dels drets. De vegades ho han pagat
molt car: atemptats, desaparicions, assassinats, com
ho constatem encara a Colòmbia, a Guatemala,
a Turquia, al Pakistan, a les Filipines i altres llocs.
Per això mateix durant molts anys s'ha parlat
del quart poder. Aquest quart poder era, en definitiva,
gràcies al sentit cívic dels mitjans de
comunicació i al valor dels periodistes audaços,
el que tenien a mà els ciutadans per criticar,
rebutjar, o oposar-se, democràticament, a unes
decisions il·legals que podien ser iniqües,
injustes i fins i tot criminals contra persones innocents.
Era, com s'ha dit sovint, la veu dels qui no tenen veu.
D'uns quinze anys ençà,
a mesura que s'accelerava la mundialització liberal,
s'ha buidat de sentit aquest quart poder, ha perdut
a poc a poc la seva funció bàsica de contrapoder.
Una escandalosa evidència que s'imposa en estudiar
de prop el funcionament de la globalització,
en observar com ha agafat volada un nou tipus de capitalisme,
que ja no és simplement industrial sinó
sobretot financer, en resum, un capitalisme de l'especulació.
En aquesta fase de la mundialització, assistim
a un brutal enfrontament entre el mercat i l'estat,
el sector privat i els serveis públics, l'individu
i la societat, el que és personal i el que és
col·lectiu, l'egoisme i la solidaritat.
Actualment disposen de l'autèntic
poder un grapat de grups econòmics i d'empreses
del planeta amb un pes en els negocis del món
que de vegades sembla més important que el dels
governs i el dels estats. Ells són els nous amos
del món, que es reuneixen cada any a Davos, en
el marc del Fòrum Econòmic Mundial, i
que inspiren les polítiques de la gran trinitat
globalitzadora: Fons Monetari Internacional, Banc Mundial
i Organització Mundial del Comerç.
És en aquest marc geoeconòmic
en què s'ha produït una metamorfosi decisiva
en el camp dels mitjans de comunicació de masses,
en el mateix cor de la seva textura industrial.
Els mitjans de comunicació de
masses (emissores de ràdio, premsa escrita, cadenes
de televisió, Internet) cada cop s'agrupen més
en el si d'unes estructures que es multipliquen per
constituir grups mediàtics amb vocació
mundial. Empreses gegantines com New Corps, Viacom,
AOL Time Warner, General Electric, Microsoft, Bertelsmann,
United Global Com, Disney, Telefónica, RTL Group,
France Telecom, etcètera, a partir d'ara tenen
possibilitats noves d'extensió gràcies
a les convulsions tecnològiques. La revolució
digital ha trencat les fronteres que abans separaven
les tres formes tradicionals de la comunicació:
so, escriptura, imatge. Ha permès l'aparició
i la puixança d'Internet, que representa un quart
sistema de comunicació, una manera nova d'expressar-se,
d'informar-se, de distreure's.
A partir d'aquí, les empreses
mediàtiques estan temptades de constituir-se
en grup per aplegar en el seu si tot els mitjans de
comunicació clàssics (premsa, ràdio,
televisió) i alhora totes les activitats del
que en podríem anomenar els sectors de la cultura
de masses, de la comunicació i de la informació.
Aquestes tres esferes abans eren autònomes: d'una
banda, la cultura de masses amb la seva lògica
comercial, les seves creacions populars, els objectius
bàsicament mercantils; de l'altra, la comunicació,
en el sentit publicitari, el màrqueting, la propaganda,
la retòrica de la persuasió; i a la fi,
la informació amb les seves agències de
notícies, els butlletins de radiodifusió
o televisió, la premsa, les cadenes d'informació
contínua, en resum, l'univers de tots els periodismes.
OBSERVATORI INTERNACIONAL DELS MITJANS
Aquestes tres esferes, abans tan diferents,
s'han imbricat a poc a poc per constituir una sola i
única esfera colossal dins de la qual cada cop
es fa més difícil distingir les activitats
que pertanyen al camp de la cultura de masses, de la
comunicació o de la informació (1). A
més a més, aquestes empreses mediàtiques
gegantines, aquests productors en cadena de símbols,
multipliquen la difusió de missatges de tot tipus,
on s'entremesclen televisió, dibuixos animats,
cinema, videojocs, CD musicals, DVD, edició,
parcs temàtics com ara Disneylàndia, esport
espectacle, etcètera.
En altres termes, actualment els grups
mediàtics presenten dues característiques
noves: d'entrada, s'ocupen de tot el que pertany a l'escriptura,
de tot el que pertany a la imatge, de tot el que pertany
al so, i ho difonen per mitjà d'uns canals molt
diversos (premsa escrita, ràdios, televisions
hertzianes, per cable o satèl·lit, via
Internet i a través d'altres tipus de xarxes
digitals). Segona característica: aquests grups
són mundials, d'abast del planeta, del globus,
i no solament nacionals o locals.
El 1940, en una cèlebre pel·lícula,
Orson Welles atacava el superpoder de Citizen Kane
(en realitat, el magnat de la premsa de principi del
segle xx, William Randolph Hearst). Ara bé, comparat
amb el dels grans grups mundials d'avui, el poder de
Kane era insignificant. Kane, propietari d'alguns diaris
de premsa escrita en un sol país, tenia un poder
minúscul (cosa que no vol dir que no disposés
d'eficàcia en l'àmbit local o nacional
(2)) davant dels arxipoders dels megagrups mediàtics
del nostre temps.
Aquestes hiperempreses contemporànies
s'apropien, mitjançant uns mecanismes de concentració,
dels sectors mediàtics més diversos en
nombrosos països, en tots els continents, i d'aquesta
manera, pel seu pes econòmic i la seva importància
ideològica, es converteixen en actors centrals
de la mundialització liberal. La comunicació
(ampliada cap a la informàtica, l'electrònica
i la telefonia) s'ha convertit en la indústria
pesant del nostre temps i aquests grans grups miren
d'ampliar el seu abast per mitjà d'incessants
adquisicions i exerceixen pressió sobre els governs
a fi de transgredir les lleis que limiten les concentracions
o impedeixen la constitució de monopolis o de
duopolis (3).
La mundialització és també,
doncs, la mundialització dels mitjans de comunicació
de masses, de la comunicació i de la informació.
Aquests grans grups, preocupats bàsicament per
la recerca del seu gegantisme, que els obliga a festejar
els altres poders, ja no es proposen, com a objectiu
cívic, ser un quart poder, ni denunciar els abusos
contra el dret, ni corregir les disfuncions de la democràcia
per polir i perfeccionar el sistema polític.
Ni tan sols desitgen erigir-se en quart poder i molt
menys fer les funcions de contrapoder.
Quan, si s'escau, es poden constituir
en quart poder, aquest s'afegeix als altres poders existents
-polític i econòmic- per destruir, per
la seva banda, com a poder suplementari, com a poder
mediàtic, els ciutadans.
Així doncs, la qüestió
cívica que se'ns planteja ara és aquesta:
com hem de reaccionar?; com ens en defensarem?; com
hem de resistir-nos a l'ofensiva d'aquest nou poder
que, en certa manera, ha traït els ciutadans i
s'ha passat amb armes i bagatges a l'enemic?
Una força cívica ciutadana
Simplement cal crear un cinquè
poder. Un cinquè poder que ens permeti oposar
una força cívica ciutadana a la nova coalició
dels dominants. Un cinquè poder que hauria de
tenir la funció de denunciar el superpoder dels
mitjans de comunicació, dels grans grups mediàtics,
com a còmplices i difusors de la globalització
liberal. Aquests mitjans de comunicació que,
en determinades circumstàncies, no tan sols han
deixat de defensar els ciutadans, sinó que de
vegades actuen contra el poble en el seu conjunt. Tal
com ho constatem a Veneçuela.
En aquest país llatinoamericà
on el 1998 van escombrar l'oposició política
amb unes eleccions lliures, plurals i democràtiques,
els principals grups de premsa, ràdio i televisió
han posat en marxa una veritable guerra mediàtica
contra la legitimitat del president Hugo Chávez
(4). Quan aquest i el seu govern es mantenen respectuosos
amb el marc democràtic, els mitjans de comunicació,
en mans d'un grapat de privilegiats, continuen utilitzant
tota l'artilleria de la manipulació, de les mentides
i de la rentada de cervell per mirar d'intoxicar la
ment del poble (5). En aquesta guerra ideològica,
han abandonat del tot la funció d'un quart poder
qualsevol, busquen desesperadament defensar els privilegis
d'una casta i s'oposen a tota reforma social i a qualsevol
distribució una mica més justa de la immensa
riquesa nacional.
El cas veneçolà constitueix
un exemple de la nova situació internacional
en què uns grups mediàtics enfurismats
assumeixen obertament la seva nova funció de
gossos guardians de l'ordre econòmic establert,
i la seva nova situació de poder antipopular
i anticiutadà. Aquests grans grups no solament
s'accepten com a poder mediàtic sinó que
constitueixen sobretot el braç ideològic
de la mundialització, i la seva funció
rau a contenir les reivindicacions populars, bo i intentant
apoderar-se del poder polític (com ha aconseguit
fer-ho, democràticament, a Itàlia, Silvio
Berlusconi, propietari del principal grup de comunicació
transalpí).
La guerra bruta mediàtica endegada
a Veneçuela contra el president Hugo Chávez
és la rèplica exacta de la que havia muntat,
del 1970 al 1973, el diari El Mercurio (6) a Xile contra
el govern democràtic del president Salvador Allende,
fins a empènyer els militars cap al cop d'estat.
Aquest tipus de campanyes, en les quals els mitjans
de comunicació pretenen enderrocar la democràcia,
es podrien reproduir demà a l'Equador, al Brasil
o a l'Argentina contra tota reforma legal que tendeixi
a modificar la jerarquia social i la desigualtat de
la riquesa. Als poders de l'oligarquia tradicional i
als de la reacció clàssica, s'hi afegeixen
ara els poders mediàtics. Junts -i en nom de
la llibertat d'expressió!- s'enfronten als programes
que defensen els interessos de la majoria de la població.
Aquesta és la façana mediàtica
de la globalització. Deixa al descobert de la
manera més clara, més evident i més
caricaturitzada, la ideologia de la mundialització
liberal.
Els mitjans de comunicació de
masses i la mundialització liberal estan íntimament
vinculats. Per això mateix ens sembla urgent
desenvolupar una reflexió sobre la manera en
què els ciutadans poden exigir als principals
mitjans de comunicació més ètica,
més veritat i més respecte envers una
deontologia que permeti als periodistes actuar en funció
de la seva consciència i no en funció
dels interessos dels grups, de les empreses i dels propietaris
que els contracten.
En la nova guerra ideològica
que imposa la mundialització, s'utilitzen els
mitjans de comunicació com a arma de combat.
Per raó de la seva explosió, multiplicació
i superabundància, la informació queda
literalment contaminada, emmetzinada per tot tipus de
mentides, pol·luïda pels rumors, per les
deformacions, les distorsions, les manipulacions.
En aquest camp es produeix el mateix
que ha passat amb l'alimentació. Durant molt
temps, els aliments han estat escassos i ho continuen
essent en molts indrets del món. Però
quan el camp va començar a produir amb superabundància,
sobretot als països de l'Europa Occidental i de
l'Amèrica del Nord, gràcies a les revolucions
agrícoles, ens vam adonar que hi havia molts
aliments contaminats, emmetzinats per plaguicides, que
provocaven malalties, causaven infeccions, comportaven
càncers i tot tipus de problemes de salut, fins
al punt de generar pànics massius com el de la
plaga de les vaques boges. Resumint: abans ens podíem
morir de fam, ara ens podem morir per haver menjat aliments
contaminats...
Amb la informació succeeix el
mateix. Històricament, ha estat molt escassa.
Encara avui, als països dictatorials, no hi ha
una informació fiable, completa, de qualitat.
En canvi, als estats democràtics, vessa per totes
bandes. Ens asfixia. Empèdocles deia que el món
estava format per la combinació de quatre elements:
aire, aigua, terra, foc. La informació ha esdevingut
tan abundant que constitueix, en certa manera, el cinquè
element del nostre món globalitzat.
Però, alhora, tothom constata
que, tal com passa amb els aliments, la informació
està contaminada. Ens emmetzina la ment, ens
contamina el cervell, ens manipula, ens intoxica, pretén
instil·lar en el nostre inconscient unes idees
que no són les nostres. Justament per això
cal elaborar el que podríem anomenar-ne una ecologia
de la informació. Per tal de netejar, desengreixar
la informació per llevar-li la marea negra de
les mentides. I d'aquestes, n'hem pogut mesurar un cop
més l'enormitat en la recent invasió de
l'Iraq (7). Cal descontaminar la informació.
De la mateixa manera que s'han pogut obtenir aliments
bio, a priori menys contaminats que els altres, caldria
obtenir una mena d'informació bio. Els ciutadans
s'han de mobilitzar per exigir que els mitjans de comunicació
que pertanyen als grans grups globals respectin la veritat,
ja que només la recerca de la veritat constitueix
en definitiva la legitimitat de la informació.
Per això hem proposat la creació
de l'Observatori Internacional dels Mitjans de Comunicació
(en anglès: Media Watch Global). Per disposar
finalment d'una arma cívica, pacífica,
de la qual podran servir-se els ciutadans per fer front
al nou superpoder dels grans mitjans de comunicació
de masses. Aquest observatori és una expressió
del moviment social del món aplegat a Porto Alegre
(Brasil). Enmig de l'ofensiva de la globalització
liberal, expressa la preocupació de tots els
ciutadans davant de la nova arrogància de les
indústries gegantines de la comunicació.
Els principals mitjans de comunicació
privilegien els seus interessos particulars en detriment
de l'interès general i confonen la seva pròpia
llibertat amb la llibertat d'empresa, considerada com
la primera de les llibertats. Ara bé, la llibertat
d'empresa en cap cas no pot prevaler per damunt del
dret dels ciutadans a una informació rigorosa
i contrastada, ni servir de pretext per a la difusió
conscient de falses notícies o de difamacions.
La llibertat dels mitjans de comunicació
no és altra cosa que l'ampliació de la
llibertat col·lectiva d'expressió, la
base de la democràcia. Com a tal, no pot ser
confiscada per un grup de poderosos. Implica, a més
a més, una responsabilitat social i, per consegüent,
el seu exercici s'ha de mantenir, en última instància,
sota el control responsable de la societat. És
aquesta convicció la que ens ha portat a proposar
la creació de l'Observatori Internacional dels
Mitjans de Comunicació o Media Watch Global.
Perquè avui els mitjans de comunicació
són l'únic poder sense contrapoder, i
es crea així un desequilibri perjudicial per
a la democràcia.
La força que té aquesta
associació és sobretot moral: censura
basant-se en l'ètica i sanciona les faltes d'honestedat
mediàtica mitjançant uns informes i estudis
que ella mateixa elabora, publica i difon.
L'Observatori Internacional dels Mitjans
de Comunicació constitueix un contrapès
indispensable per a l'excés dels grans grups
mediàtics que imposen, en matèria d'informació,
una sola lògica -la del mercat- i una única
ideologia: el pensament neoliberal. Aquesta associació
internacional desitja exercir una responsabilitat col·lectiva,
en nom de l'interès superior de la societat i
del dret que tenen els ciutadans d'estar ben informats.
En aquest sentit, considera que tenen una importància
capital els temes de la pròxima cimera mundial
sobre la informació que se celebrarà el
proper desembre a Ginebra (8). També es proposa
prevenir la societat contra les manipulacions mediàtiques
que, igual com les epidèmies, s'han multiplicat
aquests darrers anys.
L'Observatori ajunta tres tipus de membres
que gaudeixen de drets idèntics: a) periodistes
professionals o ocasionals, en actiu o jubilats, de
tots els mitjans de comunicació, centrals o alternatius;
b) universitaris i investigadors de totes les disciplines,
i més en concret, especialistes dels mitjans
de comunicació, pel fet que la universitat, en
el context actual, continua essent un dels pocs llocs
que encara estan parcialment protegits contra les ambicions
totalitàries del mercat; c) usuaris de mitjans
de comunicació, ciutadans normals i corrents
i personalitats conegudes per la seva talla moral.
Per a una informació no contaminada
Els sistemes actuals de regulació
dels mitjans de comunicació són insatisfactoris
arreu. Com que la informació és un bé
comú, la seva qualitat no es podria garantir
amb organitzacions compostes exclusivament de periodistes,
de vegades subjectes a uns interessos corporativistes.
Sovint es demostra que els codis deontològics
de cada empresa mediàtica -en cas que en tinguin-
no són prou aptes per sancionar i corregir les
desviacions, les ocultacions i les censures. És
indispensable que la deontologia i l'ètica de
la informació siguin definides i defensades per
una instància imparcial, creïble, independent
i objectiva, en el si de la qual tinguin un paper decisiu
els universitaris.
La funció dels ombudsmen o mitjancers,
que va resultar útil a les dècades dels
vuitanta i dels noranta, actualment està mercantilitzada,
desvalorada i degradada. Sovint està instrumentalitzada
per les empreses, respon a uns imperatius d'imatge i
constitueix una coartada barata per reforçar
de manera artificial la credibilitat dels mitjans de
comunicació.
Un dels drets més valuosos de
l'ésser humà és el de comunicar
lliurament les seves idees i opinions. Cap llei no ha
de restringir arbitràriament la llibertat d'expressió
o de premsa. Però aquesta només la poden
exercir les empreses mediàtiques amb la condició
de no infringir altres drets igual de sagrats com, per
a cada ciutadà, el de poder accedir a una informació
que no estigui contaminada. Emparant-se en la llibertat
d'expressió, les empreses mediàtiques
no han de poder difondre informacions falses, dur a
terme campanyes de propaganda ideològica o altres
manipulacions.
L'Observatori Internacional dels Mitjans
de Comunicació considera que la llibertat absoluta
dels mitjans de comunicació, reclamada a crits
pels propietaris dels grans grups de comunicació
mundials, no s'hauria d'exercir a expenses de la llibertat
de tots els ciutadans. Ara, aquests grans grups han
de saber que acaba de néixer un contrapoder amb
vocació d'aplegar tots els qui s'identifiquen
amb el moviment social del planeta i lluiten contra
la confiscació del dret d'expressió. Periodistes,
universitaris, militants associatius, lectors de diaris,
oients de ràdio, teleespectadors, usuaris d'Internet,
tots plegats s'uneixen per crear una arma col·lectiva
de debat i d'acció democràtica. Els globalitzadors
havien declarat que el segle xxi seria el de les empreses
globals, l'associació Media Watch Global afirma
que serà el segle en què la comunicació
i la informació finalment pertanyeran a tots
els ciutadans.
Notes
(1) Vegeu La Tyrannie de la Communication
i Propagandes silencieuses. París: Galilée,
1999 i 2002 respectivament (també disponibles
en edició de butxaca en aquesta col·lecció).
(2) Vegeu, per exemple, a Itàlia,
la superpotència mediàtica del grup Fininvest
de Silvio Berlusconi, o, a França, la dels grups
Lagardère o Dassault.
(3) Sota la pressió dels grans
grups mediàtics dels Estats Units, la Federal
Communications Commission (FCC) dels Estats Units va
autoritzar, el 4 de juny del 2003, la reobertura dels
límits a la concentració: una empresa
podria controlar fins el 45 % de l'audiència
nacional (quan fins ara era el 35 %). La decisió
havia d'entrar en vigor el 4 de setembre passat, però
el Tribunal Suprem l'ha suspesa perquè alguns
hi veuen "una greu amenaça per a la democràcia".
(4) Vegeu "Un crime parfait".
A: Le Monde diplomatique, juny de 2002.
(5) Vegeu Maurice Lemoine, "Dans
les laboratoires du mesonge au Venezuela". A: Le
Monde diplomatique, agost de 2002.
(6) I molts altres mitjans de comunicació
com La Tercera, Últimas Noticias, La Segunda,
Canal 13, etc. Vegeu Patricio Tupper, Allende, la cible
des médias chiliens et de la CIA (1970-1973).
París: Editions de l'Amandier, 2003.
(7) Vegeu "Mensonges d'Etat".
A: Le Monde diplomatique, juliol de 2003.
(8) Vegeu Armand Mattelart, "La
communication, enjeu du Nouvel ordre international".
A: Le Monde diplomatique, agost de 2003.
|