|
No sé si és per sort o per desgràcia
que comencen a quedar, en termes percentuals, pocs ciutadans
amb records directes de la Guerra Civil, i encara menys,
lògicament, de la preguerra.
No deixa de ser, per tant, una
frivolitat, encara que es recolzi en els beneficis de
l'hemeroteca, alertar en tals termes sobre la degradació
de la vida civil espanyola i sobre la imparable escalada
dialèctica de confrontació en termes cada
cop més directes en l'al·lusió
a la violència objectiva i concreta. ¿Ens
il·luminarien els savis amb la seva experiència?
Sens dubte, però les substancioses observacions
caldria sempre considerar-les tenint en compte la desviació
produïda per la por o, encara més, per un
sentit de les analogies que la implicació personal
podria desvirtuar.
Hi ha un programa a la TV1 dirigit
per una que nom Mamen -m'agrada aquest nom- que inclou,
d'una banda, individus pretesament liberals, i de l'altra,
també pretesament, en les antípodes, d'un
carpetovetonisme tan abrupte i recalcitrant que semblen
personatges d'una tragicomèdia d'en Jaime Camino
o en Vicente Aranda; entre tots destaca la fila del
director de la COPE Ignacio Villa, distingit apologeta
del feixisme, displicent fins a extrems inaudits amb
l'adversari ideològic i argumentador entre d'altres
coses sobre la Guerra del 36 en uns termes que en Franco
li hauria posat una medalla, fins al punt que sentint-lo
un es pregunta per què, en nom de la diversitat
informativa i de la igualtat d'oportunitats, no inclouen
en la tertúlia un membre d'ETA o de qualsevol
facció procliu a la lluita armada, que no és
d'altra la condició de tan vodevilesc personatge.
I arribem a una qüestió
de fons que alguns semblen entestats a no resoldre:
qui és el responsable de les confrontacions armades?
Sembla fora de discussió raonable que és
qui les comença en termes materials. Preconitzar
que els republicans, els partits d'esquerres, els sindicats
i els catalanistes van ser responsables de la Guerra
Civil és com pretendre que l'acció del
mascle que talla el coll a la seva companya està
legitimada per la provocació d'ella, hagi estat
la que hagi estat i en qualsevol terme imaginable.
Aquí ve la qüestió,
perquè el tal Villa no adverteix i amenaça
en nom de valors atàvics ni de principis esparveradors.
No senyor, el tal Villa fa apocalipsi en nom de la democràcia.
La democràcia en la seva
boca és com la santedat en la de la Bibi Andersen,
o com l'orgia perpètua en la del cardenal arquebisbe
de Madrid: un oxímoron bategant. Si reivindiquen
la democràcia aquesta mena de gent, vol dir que
el concepte és obsolet, i que cal inventar-ne
un altre de seguida perquè el personal no es
confongui.
Que les paraules són convencions,
i com a tals, dessacralitzades, no fa que deixin de
ser les eines de comunicació de què disposem,
i quan se'ns espatllen, si no es poden reparar, val
més llençar-les i posar-ne de noves.
El concepte de democràcia
no és el primer que cal revisar, i no serà
l'últim: recordem el de liberal -els liberals
eren a la muntanya, combatent en nom de la llibertat
contra el poder tirànic establert, encara no
fa dos-cents anys-, fins i tot el de socialista -té
present l'amable lector com es deia el partit de Hitler?
Un cop se l'han apropiat els feixistes
-no es pot en nom de la justícia dels termes
dir d'altra manera en Villa, en Jiménez Losantos
i encara en Rajoy, en Zaplana i l'Acebes, per no parlar
de l'altre que en pau de la FAES hauria de reposar-,
i en nom seu exalten un feixisme cada cop més
desemmascarat, cal llençar-lo i des dels valors
de l'autèntica democràcia, la que serveix
per alternar-se en les responsabilitats, la que serveix
per governar tenint en compte l'opinió dels altres,
que permet pactar les grans qüestions i també
les petites, les que toquen més de prop el ciutadà,
inventar-ne un altre i posar-lo immediatament operatiu.
També la idea de guerra
sembla necessitar una revisió, en d'altres termes,
però no pas menys a fons. La guerra és
un de tants apartats de les notícies, un capítol
de la gran novel·la de la realitat, sempre contingent,
sempre mutable.
La guerra és fins i tot
un joc virtual, com les carreres de cotxes, el futbol,
l'esquí i l'exploració de la jungla. Quants
dels nostres conciutadans són -som!- conscients
de l'horrorosa, irreparable destrucció de vida,
d'expectatives personals, de teixit social i de recursos
i béns en general que comporta una guerra? Una
societat evolucionada, en nom de la llibertat d'expressió
i de la democràcia -la de debò, la d'Atenes,
però sense esclaus- deixaria de donar ales als
feixistes entestats a destruir la convivència,
a amenaçar. En definitiva, a posar límits
als apologetes de la guerra.
|