|
Estadi del FC Barcelona. Catalunya
i Euskadi són a punt d'enfrontar-se després
de molts anys. La grada és una festa; seixanta
mil persones canten i ballen al ritme d'Els Pets, que,
des del centre del camp, han començat a interpretar
Bon dia.
És casual que hom hagi
triat aquesta cançó? Ben segur que no.
Tothom la coneix. Va merèixer un munt de premis
i va batre tota mena de rècords, començant
per les vendes: 75.000 còpies, una xifra inusitada
per al mercat del rock en català. Però
això va ser l'any 1997. Per això ens demanem
si en aquests nou anys no hi ha hagut cap altra cançó
que hagi sonat prou perquè la gent en conegui
la lletra. Quedi ben entès que no tenim res en
contra del Bon dia ni d'Els Pets, ans al contrari
-com ells saben de primera mà-. Ho direm d'una
manera més directa: és normal que calgui
recórrer a una cançó de fa nou
anys per a poder trobar un èxit que tothom conegui?
Ras i curt: no. Qualsevol país normal produeix
un mínim d'èxits per any que sonen a totes
hores per totes les ràdios i que tothom taral·leja
a la dutxa.
Què ens passa, doncs? Els
experts apunten dos factors determinants. D'una banda
hi ha la concentració dels canals de venda de
discs en les grans superfícies. Aquests comerços
el que valoren és la rotació del producte
perquè l'espai a les seves prestatgeries val
molts diners. Això vol dir que si un disc no
té una rotació elevada no el volen tenir.
En conseqüència, els discs que no asseguren
grans vendes no tenen pràcticament cap possibilitat
d'estar exposats en punts de venda, i el que no està
a la venda -lògicament- no es ven. L'altre problema
és l'actitud dels mitjans de comunicació,
cada vegada més reticents a apostar per ningú
que no tingui ja èxit i, per tant, els garanteixi
una bona audiència. Aquesta situació paradoxal
fa que pràcticament només les multinacionals
puguin llançar nous artistes, i ho fan a base
de pagar als mitjans perquè "assumeixin
l'aposta". De quina manera poden competir en aquest
joc els productes adreçats a un mercat tan reduït
com el català? No poden.
Però si aquesta fos la
simptomatologia completa que permet diagnosticar la
síndrome (letal, ja us ho dic jo) que afecta
la música en català, les altres músiques
destinades a mercats similars, en volum, al nostre,
també estarien condemnades; en canvi ningú
no es preocupa per la supervivència de la música
de la República Txeca (menys de 6.000.000 d'habitants)
per exemple. Hi ha d'haver algun factor més que
ajudi a obrar el miracle de la nostra desconstrucció
cultural (estarem d'acord que la música, tota
la música, és part de la cultura d'un
poble i un element d'identitat). Jo assenyalo dos factors:
una magnífica estratègia de màrqueting
xorra i la superpoblació del que jo anomeno
cretins esfèrics, o sigui, aquells que,
observats des de qualsevol punt de vista, mantenen la
seva condició de cretí. (Sí, l'article
acaba de fer un tomb inesperat. A veure com ho acabarem
això.)
De la mateixa manera que Aznar
va ser capaç de llançar la idea "España
va bien", que ha desencadenat la recuperació
de l'orgull de "ser español"
(una fita que no havien aconseguit ni 40 anys de pensament
únic), nosaltres mateixos hem estat capaços
de crear i de difondre conceptes tan edificants com
ara catalanet, barretinaire, kumbaià
o xirucaire per ser aplicats amb condescendència
a qualsevol creació (preferentment musical) pel
sol fet de ser autòctona. Ens morim de moderns
en una interpretació elitista i perversa de la
renovació i la modernitat que el nostre país
ha posat com a banderes del tarannà propi. Som
tan moderns que no ens podem permetre escoltar tota
mena de música en el nostre idioma -sigui de
la qualitat que sigui- com a primera opció
i més lògica. De veritat creieu que un
país de les dimensions del nostre no és
capaç de produir un nombre raonable d'intèrprets
per omplir el mercat musical amb una qualitat acceptable?
Esclar que pot, i ho fa. Però per adonar-nos
d'això caldria ser prou intel·ligents
per saltar-nos els prejudicis adquirits en la campanya
de màrqueting xorra que fa dècades
que s'imposa, caldria purgar la legió de cretins
esfèrics que, al capdavant de llocs i mitjans
decisius, opten per ignorar la música catalana,
relegant-la a la mísera dimensió de la
quota legal.
Us sembla desproporcionat, potser?
Si és així us convido a escoltar les emissores
franceses, les holandeses, les italianes i a treure'n
conclusions. El que passa aquí no passa enlloc.
Casualitat? Atzar històric? Vosaltres mateixos.
|