|
D'un temps
ençà proliferen les veus que adverteixen
de la "deriva" de TV3 cap a plantejaments
allunyats de l'esperit amb què va ser creada
i, per tant, del paper en la construcció nacional
que li corresponia d'exercir.
Aquestes reaccions d'alarma no són
d'estranyar en un país, el nostre, amb el poder
retallat des d'Espanya i que, per tant, no es pot permetre
el luxe de prescindir de cap de les eines de normalització
que ha aconseguit bastir. El que resulta curiós
és que tothom parli de la televisió i
pràcticament ningú no faci esment al procés
que han patit i pateixen les emissores de la Generalitat.
Potser és que, en un món que considera
la televisió el rei dels mitjans, hom passa per
alt que l'actiu més influent de la Corporació
Catalana de Ràdio i Televisió és,
amb diferència, Catalunya Ràdio. Mentre
TV3 ha anat donant alguna xifra bona d'audiència
-de manera discontínua i, bàsicament,
en transmissions esportives i esdeveniments singulars-
la ràdio nacional de Catalunya ha liderat durant
dècades moltes de les franges d'emissió,
ha establert el sostre d'oïdors en català
i ha aconseguit unes quotes de fidelitat inaudites,
esdevenint una eina única de generar corrents
d'opinió -allò que més desitgen,
i més temen, els polítics-. Catalunya
Ràdio ha redefinit el panorama radiofònic
del país creant un estil propi capaç de
sonar homogeni sense caure en l'uniformisme.
Entre els elements d'aquesta fórmula exitosa,
la cura en el llenguatge i la consciència del
paper que aquest tenia (i té) per a Catalunya,
han estat bàsics.
I, ara? pràcticament només
El Matí, el futbol i un dels dos magazins
de cap de setmana lideren audiències. I com s'ha
aconseguit? Amb un procés que, si s'hagués
dissenyat en conjunt no s'hauria fet millor. El 2004,
Joan Majó, nou director general de la Corporació
Catalana de Ràdio i Televisió, nomena
Montserrat Minobis directora de Catalunya Ràdio.
L'entrada de Minobis va recordar les que feien els geos
de la llei Corcuera; la seva estada en el càrrec
evoca el pas de Joan Gaspart per la presidència
del Barça, i la seva marxa va ser un espectacle
patètic equiparable a les expulsions d'O.T. En
dues paraules: incompetència i rauxa, una mescla
explosiva amplificada per la ineptitud d'alguns dels
càrrecs que va triar. El resultat, una convulsió
que, en pocs mesos, va aconseguir foragitar en Jordi
Basté i que va culminar amb la marxa (després
d'haver superat tots els límits de la responsabilitat
professional) de Toni Clapés. Entremig, canvis
estridents que començaven a esquerdar l'estil
de la casa. Va ser un any ple d'efectes pirotècnics
-inclosa una vaga ben sonada- que va afectar, naturalment,
tots els canals (per al llibre de rècords queda
la gestió delirant de Catalunya Cultura i els
cops de timó sense rumb de Catalunya Música)
i va culminar amb la destitució-dimissió
de la directora després d'una llarga agonia.
Després d'una tempesta qualsevol
mena de calma és benvinguda i, jugant aquesta
carta, a l'acció de l'equip GEO-Minobis ha seguit
la del Tedax-Sarsanedas: calma aparent, diplomàcia
i, com a eix més visible de la seva orientació,
la desactivació de les emissores en tant que
eines de construcció nacional. De la graella
de Catalunya Ràdio en destaquen les apostes per
l'humor d'encefalograma pla, per un discurs que arrenca
més de la consciència de comunidad
autónoma que no pas de país i per
la proliferació d'un llenguatge que recorre constantment
a les expressions en espanyol. Paral·lelament,
els productes més representatius de l'antic segell
de Catalunya Ràdio desapareixen o s'arraconen,
com en el cas dels Viatgers de la Gran Anaconda,
un programa emblemàtic que ara s'emet en horari
gairebé clandestí.
Capítol a part mereixeria la
desconstrucció de Catalunya Cultura, ara
convertida en Icat FM, una fórmula musical on
uns xips minúsculs serveixen d'excusa per a justificar
la presència de continguts culturals.
Una maniobra intel·ligent que aparca la polèmica
que sempre havia acompanyat el canal, que ni aconseguia
audiència ni satisfeia ningú (dient-se
Cultura, tothom hi volia dir la seva, i sense
un projecte diferenciat dels canals generalistes, només
podia optar a robar oients a Catalunya Ràdio
o a autoimmolar-se).
I ja som al cap del carrer: s'han trobat els límits
de resistència de l'audiència, que comença
a marxar. Només els grans noms (Bassas, Puyal)
resisteixen, instal·lats en les seves posicions
d'aïllament privilegiat. La gran pregunta és:
això és el resultat d'una gestió
nefasta o d'un pla excel·lent?
|