|
L'èxit incontestable de l'experimentació
televisiva Operación Triunfo (OT) de TVE fomenta
la il·lusió d'una neta transparència
de tota l'operació. Tenim uns joves cantants
que competeixen a cara descoberta per ser nominats per
al gran concurs d'Eurovisió. Guanya qui s'ho
sap guanyar. Actuen a la vista de tothom, dels col·legues,
del públic, dels professors, de la directora
de l'acadèmia, i davant de vuit, deu i fins a
quinze milions de teleespectadors en hores punta. I
els resultats finals, els que van llançar a la
fama d'estrelles, per aquest ordre, Rosa López
(Granada, 1981), David Bisbal (Almeria, 1979) i David
Bustamente (Cantàbria, 1982), eren determinats
en plebiscit telefònic i autentificats en plató
i en prime time pel notari.
Les sigles d'OT permeten una altra lectura:
la d'una operació total. Els gats vells de La
Trinca han sabut reunir en el disseny d'OT un conjunt
de virtuts que difícilment es troben plegades
en un programa televisiu. És total perquè
ha desbordat absolutament la petita pantalla i ha arribat
a constituir-se en un fenomen social, cultural i polític
de primer ordre en l'agenda pública. Un exemple:
l'endemà de la nominació final, el 12
de febrer, la gran majoria dels diaris de l'Estat obrien
portada amb aquesta notícia i la foto dels tres
vencedors. Com a fenomen mediàtic de masses,
s'ha destacat en general la seva part més visible.
Però, hi ha l'altra cara de l'operació
total, la invisible, la que els organitzadors i beneficiaris
(TVE i Endemol-Telefònica) s'encarreguen d'ocultar,
de dissimular o d'ignorar.
La cara visible d'OT no deixa de tenir interès
per a l'analista. De fet, mereix la consideració
que se li ha dispensat i més. Sobretot per dues
excel·lents virtuts.
Primera: la reinvenció d'una màquina televisiva
perfecta. Després d'anys de treballar en aquests
tipus d'enginys, després de muntar una factoria
(Gestmusic) que s'ha situat en el primer lloc del rànquing
de productores a Espanya, després d'èxits
sonats i polèmics, com Gran Hermano o Crónicas
marcianas, els germans Mainat (Josep Maria i Joan Ramon)
i Toni Cruz van trobar la pedra filosofal en forma d'acadèmia
de càsting. Ho han explicat profusament. I ho
recull aquest prodigi de Libro oficial 2001-2002, el
BOE de l'OT, que és com el catàleg del
càsting. OT és una màquina d'última
generació destinada a crear una gran narrativa
popular, farcida de narratives personals i familiars.
Del càsting inicial -7.000 aspirants en la primera
edició i 150.000 en la segona!-, els seleccionats
passen a l'acadèmia, un laboratori d'iniciació
i perfeccionament per a la veu, la posada en escena
i, en definitiva, per guanyar la nominació davant
les càmeres. Tota la casa (l'acadèmia
i TVE) es posa al servei de la fabricació d'aquests
nous herois de trinca, sorgits del no-res i catapultats
a la glòria per obra i gràcia de la televisió
i dels seus públics. Els públics de la
TV són incorporats a la màquina, són
cridats a ser part decisiva en la selecció de
l'heroi que haurà de representar-los al concurs
final. El cercle es tanca. La màquina, amb unes
audiències espectaculars, acaba demostrant les
seves altíssimes prestacions.
La segona virtut té a veure amb
l'autèntic fenomen social de masses que genera
OT. El programa ha sabut connectar amb una amplíssima
base social, com pocs fenòmens són avui
capaços de fer. Una evidència que deixa
perplexos els polítics i fora de joc els intel·lectuals
més apocalíptics. OT ofereix una gran
metàfora de la societat contradictòria
en la qual patim, lluitem i sobrevivim. OT ha generat
àmplia reacció social, sobretot entre
els adolescents, i ha forçat la presa de posició
a favor o en contra dels valors en joc. Ha estat elogiada
pels valors considerats positius, com l'esforç
personal, la solidaritat, la participació, la
integració familiar. Ha merescut també
les crítiques més ferotges, com a teleescombraria,
anul·lador de la voluntat, explotador d'hipnosi
col·lectiva o simulacre de participació
política.
Però, la cara més invisible d'OT té
encara més interès. D'una banda, hi ha
la generació de beneficis multimilionaris a partir
del simulacre d'una cursa cap a la qualitat i cap a
la creació. La confluència d'una sèrie
de factors d'èxit com són la idea innovadora
(Gestmusic), la producció brillant (Endemol-Telefònica),
la cadena de difusió televisiva (TVE) i un rigorós
pla de màrqueting i promoció han fet trontollar
tots els sectors del ram. Han quedat fora de joc les
altres cadenes televisives. Han vist baixar les vendes
les discogràfiques més consolidades. A
tots els rànquings dels hits van apareixent els
nous CD que surten de la factoria OT. L'operació
ha servit per crear un primer mercat televisiu inapel·lable,
està creant segons mercats a tot l'Estat (venda
de discos, vídeos, llibres, organització
de gales, etc.) i preveu vendre drets d'emissió
a una cinquantena de països. Mentrestant, els tres
finalistes, que van ser obsequiats amb un taló
de 90.000 euros i que obtindran només el 3% del
discos venuts, hauran desbancat en cosa de dies tots
els vells cantants i grups que porten anys i neguits
per mirar de situar-se en la negra selva de les multinacionals
del sector.
Finalment, OT ha estat també
una operació total en un altre sentit, curiosament
ignorat per la majoria de comentaristes. Operación
Triunfo pot passar a la història de la televisió
a Espanya com una magna operació d'integració
nacional espanyola sota els designis d'un PP triomfant
en tots els fronts. El mateix programa és el
missatge nacional. Metàfora del patriotisme centralista
espanyol, OT representa una subtil operació de
neteja etnicosimbòlica al servei d'Espanya. D'una
Espanya ara vertebrada novament entorn del símbol
més permanent i total, Televisión Española.
L'eficàcia d'aquesta operació simbòlica
li ve per tres vies convergents: per la unificació
dels referents (uns cantants, una cançó,
una representació, una llengua, una nació,
un concurs internacional) i de voluntats (família,
acadèmia, públics, votants); per l'exclusió
de tot element no castellà (cap diferència
lingüística i cultural significativa); i
per la vinculació implícita de l'èxit
a la superació de velles vindicacions com la
catalana (La Trinca procedia de la Nova Cançó,
la directora Nina és catalana, el programa es
realitza a Sant Just Desvern, etc.). En el context d'una
agenda política plena de conflictes aguts o latents
entre el Madrid del PP i els governs i parlaments de
Catalunya o d'Euskadi o de les Illes, causa una sensació
catàrtica comprovar com a TVE, cada setmana,
hi ha una noble causa nacional a defensar. Una causa
que congrega els cors, les emocions, les il·lusions
(i les votacions per telèfon) de tots els espanyols.
I que aquesta causa continuarà.
Josep Gifreu. Catedràtic de comunicació
a la UPF
|