|
La pedra de toc de la democràcia
liberal moderna es diu exercici del dret a decidir.
L'autogovern dels pobles reclama un dia o altre l'exercici
del dret d'autodeterminació. Recordo aquestes
conquestes elementals de la cultura democràtica
occidental quan encara ressona per la Gran Via de les
Corts Catalanes el clam de centenars de milers de ciutadans
i ciutadanes que el dissabte 18 de febrer corejaven
"Som una nació!". A quina nació
es referien els manifestants? Naturalment, la nació
implícita era la nostra, la nació catalana.
Però, els observadors,
els que miraven passar la riuada de gent des de fora,
i tots els altres possibles observadors que no volen
o no poden dir "som" de la nació catalana
(perquè se senten d'una altra), es preguntarien
què pot significar avui parlar de la nació
catalana. Una possible resposta diu que la nació
catalana s'ha anat fent en el decurs del temps amb les
aportacions d'energies de moltes generacions, de moltes
tradicions i cultures, que hi han trobat una terra d'acollida.
Així comença el preàmbul del projecte
d'Estatut aprovat pel 90 per cent del Parlament de Catalunya
el 30 de setembre. Des de 1714 han estat diversos els
intents de recuperació de les nostres institucions
d'autogovern, segueix argumentant el preàmbul.
El darrer intent, el del mateix 30 de setembre, en què
de manera solemne el Parlament de Catalunya aprovava
la reforma de l'Estatut amb un article 1 dedicat justament
a "La nació catalana". I en el primer
apartat de l'article el Parlament declarava: "Catalunya
és una nació". Per això hi
ha un abans i un després d'aquell 30 de setembre.
Per als atents observadors polítics,
la manifestació del 18 assolí un èxit
gairebé inesperat per la conjunció d'una
sèrie de factors com: les retallades imposades
al text arran del pacte Mas-Zapatero, les provocacions
reiterades del PP, la crispació anticatalana
atiada per sectors mediàtics espanyols, l'absència
de protagonisme dels partits, els pactes impresentables
pel nou Estatut valencià, etc. L'èxit
d'uns dol als altres. I això que els altres,
els oponents de tots costats, van fer l'impossible primer
per evitar l'èxit de la convocatòria,
i després, per minimitzar l'impacte de la mobilització.
En aquest joc de distracció, els grans partits,
amb la connivència dels grans mitjans, públics
i privats, han imposat la llei. La guerra de xifres
d'assistents era obertament destacada com a signe de
desautorització. Molts titulars, inclosos els
de TV3, obrien la informació parlant de "desenes
de milers". Quantes desenes? Tres o quatre? O trenta
o cinquanta? Per què no s'han emès seqüències
o publicat fotos aèries de la manifestació
del 18? No eren prou espectaculars les imatges de la
Gran Via plena de gom a gom al llarg de dos quilòmetres
i mig?
Malgrat totes les maniobres de
confusió i desinformació interessades,
hi haurà també un abans i un després
del 18 de febrer. I és que la manifestació
del 18 desbordà en molts sentits no sols les
previsions dels partits i dels mateixos organitzadors.
Desbordà fins i tot la definició de la
nació catalana tan laboriosament treballada pel
Parlament fins al 30 de setembre.
En efecte, el clam "Som una
nació", pronunciat al carrer per centenars
de milers de ciutadans autoconvocats, pronunciat més
enllà dels partits i fins i tot contra les consignes
dels dos grans partits catalans, s'ha de valorar políticament
com un desafiament en tota regla al procés seguit
després del 30 de setembre pels negociadors de
les rebaixes.
Però, a més, planteja
també interrogants sobre la mateixa definició
de "la nació catalana" del 30 de setembre,
que el Parlament de Catalunya aplicà a una comunitat
autònoma de l'Estat espanyol anomenada Catalunya.
Catalunya es pot voler definir com a nació, d'acord.
Però, ¿pot el Parlament de Catalunya reduir
la nació catalana a Catalunya? No és un
joc de paraules. És un joc de rol on perillen
importants territoris de sobirania. Allò que
es posa en qüestió no és tant la
Constitució espanyola, sinó l'invent central
de la reforma de la Transició, el model de l'Estat
de les autonomies.
Finalment i més important,
la manifestació del 18 posava al capdavant de
les vindicacions el dret a decidir. Si som una nació,
tenim el dret a decidir. És el vell principi
negat per la Constitució espanyola del 1978,
el no reconeixement del dret d'autodeterminació
dels pobles ibèrics, reconvertits en mers subjectes
d'autonomies de primera i de segona. Ara, després
de 25 anys, podem apreciar l'abast de la desarticulació
practicada sobre la nació catalana gràcies
a aquell invent. El preàmbul del text del 30
gosava parlar del "dret inalienable" de Catalunya
a l'autogovern i d'"el dret dels ciutadans de Catalunya
de determinar lliurement el seu futur com a poble".
Res d'autodeterminació.
Tant se val, contra la voluntat
d'autodeterminació dels pobles, ni la peculiar
democràcia a l'espanyola podrà oposar
indefinidament els tancs. Un dia o un altre, un referèndum
haurà de decidir el dret que molts centenars
de milers de catalans i catalanes reclamaven el 18 fent
camí de la plaça Espanya cap a la plaça
Catalunya. El dret a decidir. Els independentistes tenen
també el dret a perdre un referèndum.
|