|
SALVATGES SENSE REMORDIMENTS
Cada vegada que hi ha un aniversari
o alguna notícia -negativa, sempre- relacionada
amb una possible revisió del cas de Salvador
Puig Antich, aquest país es regira, incòmode,
a la cadira. I ho fa perquè recorda perfectament
el salvatgisme del règim franquista, però,
sobretot, perquè tots som conscients de la impunitat
en què han quedat els seus crims. Cada vegada
ens veiem obligats a recordar que la majoria de les
persones que, uniformades o no, van participar en aquest
assassinat d'execució funcionarial segueixen
vivint entre nosaltres i, probablement, cobren pensions
a costa de les nostres nòmines. Però el
pitjor és que tota la gent que va formar part
d'aquell aparell repressiu de dimensions formidables
no té cap mena de mala consciència i,
és més, forma part del gruix social del
qual s'alimenten un grapat de mitjans de comunicació
amb seu a Madrid i la dreta política, econòmica
i religiosa espanyola. En ple segle XXI, encara hi ha
tenebres.
SALVATGES A LA PANTALLA
On és, què fa i,
sobretot, què pensa aquell funcionari que els
demanava, amb precisió funcionarial, on s'havia
d'enviar el taüt a les germanes Puig Antich el
dia abans de l'execució a garrot? ¿És
possible que aquest home no estigui penedit del que
va fer? O, el que és pitjor, ¿pot ser
que des de la seva rutina diària actual ni tan
sols li doni cap importància? Probablement, la
resposta és que sí. La història
recent permet a tota aquesta gent que puguin dormir
tranquils, com ho deuen fer cada nit els militars que
van protagonitzar aquelles pantomimes paral·leles
que va esbudellar Albert Boadella quan encara no treballava
per a l'Estat, sinó contra la seva maquinària.
Per tot això, és una bona notícia
l'estrena del Salvador de Manuel Huerga i Francesc
Escribano. Més enllà del documental, en
el moment històric en què ens trobem tenim
necessitat de recórrer a la ficció per
expressar les sensacions d'aquella època. Encara
que això passi per humanitzar algun monstre.
|