|
Dos bons amics políticament
experimentats, aquesta setmana, i davant de la meva
indignació per l'encalç espanyol contra
el govern català democràticament legitimat
i constituït, han coincidit a fer-me veure que
un Estat és un Estat. Que aquí ens costa
molt fer-nos càrrec de què és un
Estat. Que no només no sabem actuar com ho faria
des d'un simple funcionari fins a un ministre ensinistrat
en un país amb Estat, sinó que mai no
acabem de tenir prou consciència de què
significa que els que en tenen facin un ús despietat
del poder que aquesta fera ferotge proporciona. I tenen
molta raó. Aquí, la intel·lectualitat
ens entretenim a competir en jocs florals sobre una
il·lusòria crisi de l'Estat i a
criticar els qui en reclamen un de propi, mentre els
que en tenen -siguin polítics, periodistes, bisbes,
empresaris, artistes o recollidors de brossa- n'usen,
abusen i hi confien sense perdre la flegma. De qui em
torni a dir que els Estats estan en crisi, en faré
xixines. Les reflexions dels meus amics, instantàniament,
m'han fet pensar en aquell desafiament que llançava
Carod-Rovira quan demanava el vot per a ERC amb l'argument
tan aplaudit que és el que més faria irritar
Aznar. I tant que s'han irritat Aznar i la fera de l'Estat,
quan han vist que l'independentisme ocupava un lloc
democràticament destacat a Catalunya! Cap feblesa,
cap escrúpol, cap dissensió: tota la maquinària
ha treballat ben greixada a favor de la unitat de l'Estat
que defensaran per damunt de qualsevol voluntat, per
democràticament que s'hagi expressat. Si algú
vol denunciar ingenuïtats o insinuar arrogàncies,
que comenci per la primera de totes: la de creure, com
suposava Carod-Rovira i els que el vam votar, que allò
que s'aconseguís democràticament seria
temut i respectat per l'Estat.
Santa Innocència, santa Llúcia i santa
Rita!
Però en què més
es nota que no sabem què és un Estat?
Doncs en la indignitat amb què el president del
nostre govern s'ha plegat a les directrius del secretari
general d'un partit espanyol, Rodríguez Zapatero,
que, per cert, d'ell sí que no sabem encara quina
confiança democràtica mereixerà
al seu poble. I es nota perquè, fins i tot quan
s'ha de plegar a les exigències i capricis -a
vegades, criminals- de l'imperi al qual està
sotmès, un dirigent d'un Estat ho dissimula com
si fos una demostració de grandesa. Mireu com
Bush tracta Aznar, per tal que no es noti gens qui és
l'amo i qui el vassall. En canvi, Maragall ha mostrat
amb una transparència escandalosa qui és
l'amo de veritat i ha indicat amb precisió a
qui s'havia de demanar perdó.
No cal dir que també s'ha notat
que no sabem què és tenir ambició
d'Estat en l'aprofitament indecorós que alguns
líders polítics han fet del conflicte
per treure'n, de passada, algun benefici partidista.
Per exemple, és el cas de CiU, que ha demostrat
que no tan sols no té ambició d'Estat
-no es pot dir que enganyin, en això- sinó
que tampoc va sobrada de lleialtat patriòtica
amb les institucions del país. Quina diferència
entre la manera d'actuar de PP i PSOE quan els hi van
els interessos del seu Estat, i la manera com reaccionen
els partits d'aquí quan hi ha en joc el prestigi
de la nostra comunitat autònoma, terme
que cada dia és més fàcil sentir
als nostres mitjans públics per parlar de la
nació! CiU -feu memòria- ha estat capaç
de fer costat al Barrionuevo dels GAL i ha salvat la
vida política del PSOE dels Roldán, Vera
i Corcuera o de les fugues d'informació del Cesid.
Aquí sí que destacava un suposat sentit
d'Estat que o ara s'ha perdut o llavors era l'emmascarament
d'una feblesa inconfessable. Sí, és clar:
jo també trobo que la legítima decisió
de Carod-Rovira d'entrevistar-se amb uns membres d'ETA
ha estat políticament imprudent; i, si hi hagués
estat a temps, en les circumstàncies en què
es va produir, li hauria desaconsellat que hi anés.
I no és que jo tingui gaire més sentit
d'Estat que el conseller en cap ara cessat, tot al contrari.
Simplement és que sóc més desconfiat
i, si voleu, em costa més fer-me il·lusions.
Però al que no estic disposat és a perdre
temps valorant la decisió de Carod-Rovira a partir
de les conseqüències d'una acció
que no són pas resultat directe del fet en si
mateix, sinó de la imposició malèvola
d'una interpretació determinada del fet. Perquè,
és cert, l'entrevista amb ETA ha comportat una
profunda crisi de govern que enfonsa unes il·lusions
que, de totes maneres, ara s'han demostrat fins i tot
més ingènues que no pas confiar que el
diàleg porta la pau. Però, entenguem-nos:
la crisi no l'ha creat l'entrevista en si, sinó
la interpretació manipulada que n'han fet els
aparells ideològics i polítics de l'Estat
-particularment, els seus mitjans de comunicació,
actuant a l'una-, que han imposat una versió
per la qual tothom s'ha deixat arrossegar. A la Gran
Bretanya, per exemple, Blair feia ministre per a Irlanda
del Nord Mo Mowland, una dona que va assumir uns riscos
enormes en el procés de pau a la Irlanda del
Nord, dialogant amb l'IRA. Però ja se sap que
el que sobretot diferencia Irlanda del Nord del País
Basc és que la primera pertany a un Estat que,
a més de reconèixer-li el dret a l'autodeterminació,
en lloc de TVE té la BBC, amb directius que dimiteixen
no pas per haver mentit, no, simplement per haver exagerat
una informació.
Hi ha, encara, massa enigmes per descobrir,
el més gran dels quals no és pas saber
per què la policia no va detenir, si els tenia
a l'abast, els perillosos membres d'ETA. Per a mi, l'interrogant
a respondre és de qui va partir la idea-parany
de convocar Carod-Rovira a una reunió que, pel
que sembla, més que no pas una trobada secreta
a Perpinyà, es va fer en un plató de Gran
Hermano, ple de micros i càmeres. A veure
si resultarà que passava com a l'Home que
fou dijous de G.K. Chesterton, on el cap de la cèl·lula
anarquista dissimulava la seva condició subversiva
essent, alhora, cap de la policia londinenca!
Aquests dies he vist molta gent desanimada.
Jo mateix he passat alguns moments de desconcert. A
més, ens han atrapat amb la sentimentalitat tocada.
Però atenció: aquest país pot resistir
això i coses pitjors, com ha demostrat saber
fer al llarg del temps. A més, ens trobem en
un dels millors moments de desvetllament polític
amb una alta sensibilitat nacional. I, mal que els pesi,
som profundament i inequívocament demòcrates.
Acabo. Un altre amic m'ha escrit parlant
d'unes reflexions del bisbe Desmond Tutu sobre com buscar
la pau en l'esperit africà de l'ubuntu.
Me l'ha definit dient que les persones som persones
a través de les persones (umuntu ngumuntu
ngabantu). Que som persones en la mesura que participem,
pertanyem i compartim. M'encoratja dient que una persona
amb ubuntu és oberta i accessible als
altres, s'afirma en els altres, no se sent amenaçada,
perquè té una seguretat que neix de saber
que pertany a una col·lectivitat més gran
que, si bé es degrada quan els altres són
humiliats, s'enforteix quan els seus membres tenen un
capteniment digne. I m'expressa la seva confiança
que precisament la dignitat serà la garantia
de la nostra supervivència. Que és gairebé
el mateix que m'escriu el bon amic Santi: la lleialtat
als amics és també una forma de lleialtat
al país.
|