|
Què hi tenen al cap els
militars d'alta graduació de l'exèrcit
espanyol, els alts funcionaris de l'administració
de justícia o la intel·lectualitat espanyola,
generalment professors d'universitat i periodistes influents,
que no poden entendre allò que sembla elemental
per a un català amb estudis mitjans? Què
fa que el que és universalment respectable per
als noruecs, els finlandesos o els danesos -països
més petits que el nostre- com és parlar
la pròpia llengua i ser-hi jutjats i ensenyats,
sigui considerat una desmesura, un caprici folklòric
o una imposició inacceptable quan es refereix
als catalans? La resposta és elemental: hi tenen
l'Estat.
Sí: militars, funcionaris
i intel·lectuals tenen l'Estat al cap. I no qualsevol
estructura estatal, considerada en termes generals,
sinó la que dóna sentit a la seva vida,
la que els alimenta -materialment i espiritualment-
i la que els justifica: l'Estat espanyol. I l'hi tenen
tan ben instal·lat, que no és com una
mena d'accessori canviable, sinó que actua com
a programari cerebral. De manera que és l'Estat
el que els permet saber cap on han d'apuntar les armes,
contra qui dictar sentències i quina és
La Razón de ser i el Abc del seu
(El) País i del seu (El) Mundo.
Un programari cerebral imposa
una lògica de pensament que és considerada
de sentit comú, natural i infranquejable, de
manera que és impossible veure la realitat de
cap altra manera. És per això que canviar
un pensament d'Estat no és una qüestió
de bona voluntat, de pedagogia, d'intel·ligència
o de tolerància. Per canviar un pensament d'Estat,
senzillament, s'ha de canviar d'Estat. Vull dir que
només si canvien les estructures de l'Estat,
canvia l'Estat que els seus servidors tenen al cap.
Més que un afer de reflexió, de debat
o de pacte, un canvi d'aquesta naturalesa s'assembla
a una reprogramació. És com passar de
l'MS-DOS al Windows XP. El cervell fins i tot pot ser
el mateix -encara que treballi més lent- però
l'organització del pensament serà radicalment
diferent.
Això explica que el problema
de les seculars incomprensions entre catalans i espanyols
no sigui causada pels sentiments ni per la raó,
encara que s'expressin així. El problema no és
si ens entenem ni si ens estimem. És, fonamentalment,
una qüestió política, de poder, d'estructura
d'Estat. I cal reconèixer que la transició
a la democràcia espanyola va tenir un èxit
relatiu a l'hora de democratitzar l'Estat, però
va fracassar a l'hora d'incorporar-hi la diversitat
nacional que l'Estat espanyol s'ha esforçat,
de fa segles i inútilment, a fer desaparèixer
per sobreviure tal com és.
Entre els interessos de l'estat
espanyol, doncs, no hi ha incorporat el del respecte
a la diversitat nacional i cultural i cada cop que els
catalans ens volem connectar a l'Estat amb un aparell
renovat, com en qualsevol programa informàtic,
surt el missatge habitual: "Perifèric no
reconegut". I tot el sistema es bloqueja. Perquè
des de la lògica del programari de l'actual Estat
espanyol -i vull que se m'entengui bé-, tenen
raó tant el tinent general Mena com el president
del Suprem, el magistrat Hernando. És la Constitució
qui estableix quina és la nació, de qui
és la sobirania i qui la defensa, i és
la Constitució qui fa del català, sense
ni esmentar-lo, una riquesa a protegir, com les sevillanes
o l'oruxo. La culpa no és del seu (mal) cap,
sinó del seu Estat.
Si se'm permet abusar de la metàfora,
la més elemental cultura informàtica ens
permet saber exactament què cal fer en aquestes
circumstàncies: cal desconnectar el perifèric,
reiniciar la màquina i actualitzar el programari
amb nous drivers. Si cal, llavors es pot tornar
a connectar. I també es pot deixar de fer el
perifèric, és clar, o connectar-se directament
a Europa. En canvi, insistir a fer anar allò
que funciona amb Mac amb un cervell que treballa amb
Windows 95, és insistir a fer que el sistema
es pengi. En concret: el problema de la connexió
de l'Estatut v.2005 a la Constitució v.1978 no
és només com voler endollar un cable USB
2.0 a una connexió en Port Paral·lel de
27 agulles, sinó pitjor. La qüestió
és de programari.
I què hi portem, nosaltres,
al cap? doncs, lamentablement, sovint també hi
tenim una bona dosi d'Estat espanyol. En el nostre cas,
a més, les conseqüències són
molt pitjors, perquè ens bloquegem a nosaltres
mateixos. És el que passa a molts empresaris
que mentre parlen de liberalització i globalització
dels mercats, segueixen encadenats, pel pensament d'Estat,
a una lògica de mercat pròpia del segle
XIX. També es posa en evidència quin Estat
tenim al cap quan parlem en espanyol als nous i no tan
nous catalans, donant la raó per la via dels
fets al president del Tribunal Suprem: és a dir,
condemnant el català a ser una llengua sense
interès ni futur. I, no cal dir-ho, hi ha moltíssim
Estat espanyol en l'actual programació televisiva,
especialment als serveis informatius, que cada dia porten
més l'Estat al cap.
Malgrat tot això, i de
moment, l'arquitectura de la nostra maquinària
no es troba còmoda amb el programari mental de
l'Estat espanyol. I quan el nostre Parlament s'ha posat
a pensar en una actualització del programari,
li ha sortit amb uns requeriments bàsics que
la Constitució v.1978 no satisfà. El dilema
és dramàtic: o l'enorme desgast polític
del debat estatutari a Catalunya no haurà servit
de res i haurem de conformar-nos amb un Estatut v.1979.2
improvisat per vells programadors com Solbes i Chaves,
o haurem de desar a l'armari la joguina que ens havíem
comprat de novíssima tecnologia esperant que
arribi un altre context polític una mica més
històric que l'actual. Però la pregunta
de fons és: què hi volem tenir, nosaltres,
al cap?
|