|
Francament:
no sé si la impostura intel·lectual i
política de l'actual reviscolament del nacionalisme
espanyol anticatalanista, tant o més xafogós
que el final de juny que hem acomiadat, mereix l'esforç
d'una resposta enraonada. Especialment, si es vol evitar
ser còmplice involuntari de les seves pretensions.
Vull dir que, si ens punxen, deu ser perquè saltem,
no perquè vulguin arguments. De manera que qualsevol
resposta s'interpreta com la confirmació definitiva
que han burxat on feia més mal. Tot plegat és
massa conegut, massa tronat i massa oportunista per
dedicar-hi unes forces que probablement necessitem per
a empreses més grans i de més futur. I
tanmateix, la contumàcia amb què provoquen,
el desplegament de mitjans de què disposen i
la diligència amb què els habituals hi
concorren disciplinadament, també podria fer
pensar que, si no diem res, és perquè
ens estem tornant mesells. Ells envesteixen com els
braus, però nosaltres, que fem bé d'esquivar-los
dedicant-los una mirada impertèrrita com la del
ruc que té altra feina que respondre als seus
esbufecs, potser també caldria que els etzibéssim,
de tant en tant, alguna guitza.
Perquè,
siguem clars: l'actual desplegament de provocacions,
que utilitza des del sermoneig reaccionari d'un Jiménez
Losantos a la COPE fins al sociologisme impostat d'un
Félix Ovejero a El País, per bé
que es presenta com a antinacionalista i contrari a
l'essencialisme identitari, en realitat, és pur
espanyolisme anticatalanista. No hi ha res més
ni res menys. Ni idees, ni arguments, ni raons: pura
provocació identitària assimilacionista.
És un anticatalanisme, això sí,
construït sobre els fonaments sòlids -com
han de ser, soterrats i no visibles- d'un nacionalisme
espanyol que té la fortuna de campar-se-les tan
tranquil, perquè té tot un Estat darrere
per cobrir les espatlles d'una identitat nacional per
la qual tota aquesta colla de propagandistes mai no
ha hagut de lluitar.
A veure si
ens entenem: la forma principal de coacció de
l'Estat és la fabricació d'una identitat
nacional per la via de la violència simbòlica,
és a dir, a través de formes emmascarades
però eficaces d'imposició que es poden
permetre el luxe de presentar-se com el contrari del
que són. Em refereixo a l'establiment d'estructures
organitzatives i burocràtiques que defineixen
espais tancats de comunicació i lleialtat, espais
sotmesos a ordenaments jurídics centralitzats,
i parlo de tota mena de formes de condescendència,
de reconeixement i d'universalització, als quals
destinen recursos materials i humans ingents. (Algun
dia caldria que es calculi la inversió de l'Estat
en els símbols de la nació -des de la
monarquia fins al darrer premi nacional- i sabrem qui
fa nacionalisme identitari de veritat.) Doncs bé:
resulta que tota aquesta colla de suposats antinacionalistes
de discurs postmodern però de trona i càtedra
medievals no han denunciat mai ni han renunciat pas
als privilegis que, posem per cas, els atorguen els
seus sistemes "nacionals" d'oposició
a càtedra, amb els quals organitzen les lleialtats
acadèmiques. Ni han bescantat els premis "nacionals"
de la seva nació ni les concessions dels premis
Goya al cinema "nacional" amb què ens
fan saber que estan encantats de conèixer-se.
Ni han fet escarafalls a les sucoses subvencions de
l'Instituto Cervantes per a la internacionalització
de la cultura espanyola en espanyol, és clar.
I s'apunten a la defensa patriòtica de la unitat
de la seva llengua i al manteniment del seu espai "nacional"
de solidaritat, que reivindiquen amb urc davant d'Europa.
I, que se sàpiga, no han criticat mai l'hegemonia
del seu espai de comunicació nacional, aconseguida
amb tota mena de lleis proteccionistes. En canvi, a
ells se'ls fa estrany que una universitat catalana pugui
exigir el coneixement de la llengua del país
als seus professors o que l'exigim als jutges que ens
han de jutjar; es riuen dels nostres premis nacionals;
consideren que no tenim dret a ser internacionalment
presents amb una cultura diferenciada i pròpia;
troben que malbaratem per a finalitats identitàries
els diners que dediquem als nostres mitjans de comunicació
públics i que, diuen, hauríem de dedicar
només a polítiques socials, i, encara,
consideren que la nostra "solidaritat" ni
tan sols existeix com a tal, perquè es veu que
no tenim país. En definitiva, ens neguen el dret
a ser una nació, que consideren una quimera inflada
artificialment per una classe política allunyada
de la realitat social del país.
He dit que
els seus arguments no mereixen atenció intel·lectual,
i ho sostinc. Que ens neguin el fet de ser una nació,
com feia Félix Ovejero fa pocs dies, amb l'excusa
que "los catalanes tenemos raíces fuera",
o per "demografia" (és a dir, per si
s'ha nascut aquí o allà), i encara per
l'hegemonia del cognom Garcia a les "províncies"
catalanes, és per plorar... de riure. Com si
ara diguéssim als nord-americans que no poden
ser una nació perquè la majoria no són
descendents dels antics pobles que d'altra banda prou
es van ocupar de sotmetre a genocidi o a tancar a les
reserves, o perquè als Estats Units s'hi parlen
més llengües que l'anglès, o per
si hi ha molts cognoms italians. Ja em diran qui és
que té concepcions ètniques, si no racistes,
de la nació. I, ¿vostès creuen
que mereix cap atenció el retret pel cost de
la celebració de l'Onze de Setembre i no diguin
res de quant val mantenir la casa reial espanyola, o
que trobin un disbarat els ridículs cinc milions
d'euros anuals destinats a associacions que qualifiquen
despectivament de "patriòtiques" i
no esmentin els pressupostos ingents que ens costa el
patriotisme espanyol que ens imposa l'Estat? Ho torno
a dir: pura indigència intel·lectual,
servida a les pàgines de diaris que diu que són
seriosos.
Precisament,
si la nostra condició nacional no apareix a les
enquestes amb una expressió clara és,
primer, perquè és permanentment posada
en entredit. En segon lloc, la nostra voluntat nacional
no s'expressa amb rotunditat identitària precisament
perquè el nostre nacionalisme no és ètnic
i, per tant, no té un perfil simple i fàcil
d'identificar. A nosaltres no ens fa nacionals ni el
naixement, ni la sang, ni el cognom. Els catalans som
la nació menys identitària que existeix,
per raons històriques i polítiques que
coneixem bé -vull dir que, no ens enganyem, tampoc
no són un mèrit propi!-, i, per tant,
cap enquesta feta amb mentalitat de nacionalista espanyol
mai podrà descobrir la nostra condició.
Finalment, és cert que no som una nació
en el sentit que no tenim cap Estat que políticament
ho pugui certificar ni garantir. De manera que, efectivament,
el projecte polític del nacionalisme català
no sabem si mai es farà realitat. Però
que els nostres enterramorts estiguin tan nerviosos
i tinguin tanta pressa a soterrar-nos més aviat
em convida a l'optimisme.
En definitiva,
que, quan alguns exclamem que "som una nació",
expressem l'existència d'una voluntat, d'un dret,
d'un projecte, però no pas d'una realitat certificable.
I si es pensen que perquè una enquesta recull
que hi ha catalans que creuen que no som una nació
-cosa que precisament mostra el nostre realisme polític-
queda establert que ja no ho som, que prenguin til·la
i paciència, i sobretot, que no es facin il·lusions.
|