|
Les conseqüències
profundes d'un fet històric no es comencen a
percebre fins dècades després de la seva
comissió, els resultats d'unes determinades condicions
socials i polítiques es difereixen en el temps
i emergeixen amb la seva major intensitat (això
és, amb la seva major subtilesa) quan ens pensàvem
que aquella època es trobava superada.
Si el franquisme fou una època
sinistre, Catalunya va aconseguir, com a mínim,
sostenir-se gràcies a la xarxa d'individualitats
i de quadres intel·lectuals que s'havien format
durant la II República i que, en casos concrets
-com s'esdevingué, per exemple, en literatura-,
van brillar amb l'esplendor més enlluernadora
malgrat les pèssimes i obscures circumstàncies
que els oprimien. Si ara molts denuncien la poca ambició,
la desmobilització, l'estovament i, en una paraula,
la decadència de la vida pública catalana,
potser cal pensar que els principals responsables són
les generacions que exerceixen el poder en l'actualitat
i que, precisament, comptant que cobreixen una franja
d'edat que aniria entre la cinquantena i la setantena,
són els que van néixer i es van educar
sota el franquisme. Tal com suggeria Agustí Colomines
(AVUI, 1/XII/2004), educar-se en una aula glacial de
postguerra o anar a una universitat aclaparada de mediocritat
ha de marcar per tota una vida, tots els traumes de
la repressió política, ideològica,
religiosa, social i sexual no s'esvaeixen en un tres
i no res, sinó que ressorgeixen en comportaments
que vint o trenta anys després passen a considerar-se
normals i que no són més que els residus
de la forma unidimensional i monòtona amb la
qual el franquisme els va acostumar a veure el món.
Aquesta generació, de forma conscient o no, arrossega
el reduccionisme mental, l'autoritarisme i la por que
el franquisme va sembrar, i això es manifesta,
al meu parer, per igual tant a la dreta com a la suposada
esquerra de l'espectre polític. No és
estrany que les visions veritablement liberals i pluralistes
siguin extraordinàriament escasses, i que fins
i tot aquells que s'enorgulleixen d'haver corregut davant
la policia a les manifestacions dels anys setanta i
que es distreien conspirant en algun reducte trotskista
durant aquella època ara ens espantin amb la
seva manera despòtica i excloent de jutjar allò
que els envolta (no és casual, d'altra banda,
que, malgrat el reciclatge a corre-cuita, l'esquerra
d'aquest país s'hagi format sota doctrines tan
totalitàries com les de la dreta). Així,
al final, ens hem acostumat, per exemple, a veure que
al personatge més progre de sobte se li escapi
un estirabot de menyspreu cap als homosexuals, o que
tingui un concepte de família completament retrògrad,
o que sigui incapaç d'aplicar en la seva vida
privada la igualtat de sexes que predica en la seva
vida pública (per no parlar de tot un reguitzell
d'actituds que esdevenen incomprensibles per a tot aquell
que no hagi estat educat sota la severitat de l'Església
catòlica). Però, sens dubte, on els complexos
mentals procedents del franquisme (i tal vegada del
trauma de la Guerra Civil) es plasmen amb més
intensitat és en la qüestió nacional.
Cal l'ascens d'una nova generació nascuda i criada
en democràcia perquè el discurs del sobiranisme
comenci a normalitzar-se, perquè es constati,
sense tabús, la incoherència de voler
el màxim per a Catalunya i, a la vegada, de renunciar
a un Estat propi que en garanteixi el desenvolupament,
han hagut de passar gairebé trenta anys des de
la mort del dictador perquè emergeixin tot de
temes que haurien de ser reivindicacions normals per
a qualsevol país que aspiri a ocupar un lloc
a Europa i al món, ha calgut, en definitiva,
un canvi de cicle perquè el catalanisme es refermi
en la seva identitat i defineixi el seu objectiu, recuperar
el fil que, malgrat que molts s'obstinin a oblidar-ho,
podria haver estat majoritari entre el catalanisme de
la II República si no s'hagués estroncat
brutalment ni s'haguessin eliminat físicament
els seus defensors. Abans, però, encara cal esberlar
el dic de la generació procedent del franquisme,
dels ofegats en el discurs del "possibilisme",
dels que els eriça la pell entendre que la reafirmació
nacional implicarà una tensió entre els
catalans i els que no s'hi senten, dels que suren en
l'ambigüitat per no admetre l'única possibilitat
de supervivència del país, dels que han
acabat exalçant la resignació com a màxima
virtut política, en la mentalitat més
genuïna dels perdedors. És curiós
que una bona definició aplicable a les persones
d'aquesta fornada nascuda, criada i educada sota el
franquisme, que ara ocupen llocs de responsabilitat
política, de poder econòmic i d'influència
mediàtica i intel·lectual, es pugui trobar
en els escrits que el jove Jordi Pujol dedica als seus
predecessors, en efecte, en els escrits de la presó
que porten per títol Des dels turons a l'altra
banda del riu, Jordi Pujol es queixa en termes durs
de "tota una generació submisa que porta
la corda al coll. Tota una generació que ha dimitit.
Tota una generació fracassada. Tota una generació
trinxada. Tota una generació que no ha pogut
superar uns cops duríssims. Tota una generació
que fa pena. Tota una generació que estimem i
compadim". Doncs bé, el més esgarrifós
és pensar que aquests són els mateixos
epítets que es podrien estendre encara amb més
vehemència sobre els que van patir el franquisme,
el resultat del franquisme és la consagració
d'un catalanisme polític democràtic dominat,
tret d'excepcions, per gent submisa i dimitida. El més
terrible és que els adjectius a qui primer es
poden aplicar és a en Jordi Pujol mateix, algú
que mai no ha reconegut que el millor per al país
és la llibertat d'aquest país i que, tal
com es troba en els seus escrits actuals (Sobre Europa,
Angle Editorial, Barcelona 2004) accepta amb resignació
que Catalunya no sigui independent perquè a l'Europa
occidental les independències, segons ell, són
impossibles.
|