|
A Lluís Bassets, director d'El
País (El País-Cataluña), alguns
dels seus amics, inclòs el director d'El Periódico
que oficialment s'arriba a dir José Antonio Franco,
li deien afectuosament Al-Bacete;
i d'un dels col·laboradors fixos els seus camarades
en parlen com d'"el Jamón Ibérico",
per raons fonètico-ideològiques: Acostat
a diaris europeus i espanyol per excel·lència,
Abc vestit de seda, explícitament orteguià,
res no irrita tant els qui fan El País
com recordar-los l'article 8.1 de la seva Constitució:
''Les forces Armades, constituïdes per l'Exèrcit
de Terra, l'Armada i l'Exèrcit de l'Aire, tenen
com a missió garantir la sobirania i la independència
d'Espanya, defensar-ne la integritat territorial i l'ordenament
constitucional.''
És a dir, que mentre El País
escriu amb una mà, amb l'altra ens apunta amb
una pistola. I això tant si ho vol com si no
ho vol, la seva Constitució li ho mana. Ja ha
de ser fumut, per a gent que té com a marca de
fàbrica la Constitució democràtica
(però carpetovetònica), la no menys democràtica
monarquia (però reinstaurada per un dictador),
Europa, Ortega i Gasset i la Cultura. I que té
com a amo un que es va fer ric protegit per Fraga i
sota el franquisme i com a periodista màxim un
director dels informatius televisius franquistes, i
fill de falangista director del falangista Arriba.
Espanya, l'únic important.
Un "modus vivendi" secular.
Potser per això les seves figures solen ser
gent que ha fet d'aquesta barrija-barreja una contrastada
forma de viure i prosperar: entorn de dretes, reaccionari,
cavernícola, franquista, militar, policíac,
català de Burgos, botifler, carlí, funcionariat,
i ells en canvi d'esquerres, progressistes, liberals,
cosmopolites; gran jugada, no hi ha manera de perdre:
si manen els uns la harka familiar els empara,
si manen els altres el fill compensa la harka.
Però són espanyols, que vol dir gent d'Estat
segons Azaña -i per això els cal l'esmentat
article 8.1 de forma que mani qui mani mana la força
bruta; sigui la pròpiament dita en l'article
8, sigui la més bruta encara, per dissimulada
en tot un femer d'articles del mateix text: la dels
vots espanyols imperativament afegits als no espanyols
i així, votin el que votin les nacions de Catalunya,
el País Basc, Galícia i la resta, la seva
voluntat queda per la força i per imperatiu legal,
anul·lada per la dels espanyols. Que no són
nacionalistes: són pur estat.
Pel que fa als lectors del diari, la seva
condició mental no és massa diferent de
la dels del Brusi, partidari de la Restauració,
a finals del segle XIX, època de la Restauració:
el burgès de l'Ensanche, partidari d'aquell ordre
establert, presumia de no saber què pensar si
no havia llegit l'editorial que li escrivia a mida Mañé
i Flaquer. Ni tan diferent de la dels lectors -francesos-
de Le Monde abans del maig del 69, que el llegien
''agenollats'' segons expressió de l'època.
Després van venir respectivament la Lliga i la
CNT, i la fi del gaullisme; ara i aquí, això
serà un d'aquests anyets, quan la Història
acabi amb la Transició postfranquista, tan assemblada
a la Restauració borbònica i a la gaullista.
Un Abc vestit de seda. Per
anar fent gana, Josep Palou ha escrit El País,
la quinta columna. L'anticatalanisme d'esquerres.
Un extens treball d'hemeroteca, que cobreix els cinc
anys que van de 1993 a 1998: hi entren tant el pacte
de CiU amb el PSOE com amb el PP. El 1995 Jaume Medina
va publicar L'anticatalanisme de l'Abc, i Palou
ho aprofita per establir que El País i
l'Abc són dues cares de la mateixa moneda.
Tots dos fan servir el doble discurs del colonitzador:
neguen que són nacionalistes espanyols i critiquen
al nacionalisme català tot allò que veuen
lògic i positiu en el nacionalisme d'estat espanyol
(...). Quan Abc insulta el president de la Generalitat,
o fa una crida a l'exèrcit perquè vetlli
per la unitat d'Espanya, ens posa immediatament en guàrdia
i reforça la nostra identitat. El País,
en canvi, tergiversa, menteix, embulla i diu veritats
a mitges a fi de fomentar l'autoodi i la submissió.
L'autor utilitza el mot "colonialisme''
i, dins del mateix registre, quan parla de Josep Pla,
uns dels nostres grans escriptors, no n'especifica aquesta
condició i es limita a dir-li ''col·laborador
del franquisme'' i ''col·laborador del règim''.
Amb aquestes i unes dotzenes més com aquestes
-bufeteja amb la mateixa mà Joan B. Culla i Xavier
Bru- el lector del llibre ja està advertit: a
diferència dels lectors d'El País,
si vol llegir literatura o història haurà
de llegir directament els llibres i no aconformar-se
als escolis dels crítics.
Ensenyant el llautó. Les
més de tres-centes pàgines del llibre
són un aplec extens i intens de les notícies,
reals o fabricades, de les intoxicacions, pròpies
o d'altri, i dels comentaris ''que valen per un pensament''
com deien els burgesos anteriors a Prat de la Riba;
apareguts aquests darrers anys al diari disseccionat
i als mitjans de comunicació en general: el cinema
català, els barcelonistes, l'lnstituto Cervantes,
els Països Catalans, les seleccions esportives,
els nostres símbols -i sobretot els seus, els
arxius de Salamanca, la possibilitat o impossibilitat
metafísiques de l'existència de col·laboracionistes
catalans amb Espanya, de com el defensor de la monarquia
democràtica va dir fatxa al seu rei, sobretot
els esmentats pactes PSOE-CiU i a continuació
PP-CiU, la Declaració de Barcelona, independentisme
equivalent a antidemocràcia i espanyolisme a
democràcia; serbis i croats i albanesos i kosovesos
com a comparacions mantingudes, i Quebec i Escòcia
com a comparacions insostenibles; com destruir l'ERC
de Colom, Mallorca, la borbonalla i l'espanyolam (l'autor
és mallorquí), el justo derecho de
conquista i el gran escriptor Torrente Ballester;
el catalanisme, però no l'espanyolisme, com a
formes de racisme: la Divisió Cuirassada Brunete
com a última ratio dels qui fa segles
que en viuen i en maten, amb una justificació
tota carpetovetònica, que l'amenaça era
de borratxo i de matinada: com si mai la seva soldadesca
hagués sortit al carrer a matar ciutadans sense
estar borratxa i de matinada; la xarnegosofia, última
fase de la filosofia orteguiana, com els trescientos
millones de vegades arriben a tres milions i tot;
Todo por la ñ, el bilingüisme, un
cosmopolitisme per als altres; la llei del català,
Vidal Quadras, la Madalfa d'El País, la
SER o no ser-hi. I el Foro Babales, però amb
aquest en Josep Palou es passa, és un enemic
massa fàcil, tan fàcil que alguns convidats
a participar-hi van dir, amb astúcia de xusquero,
que no: són els qui més saben qui són
i per què hi són, entre nosaltres, i què
hi fan; de tot, menys babales.
Menys encara que l'Avui. L'autor
comenta els fragments seccionats, i els comenta amb
una falta de prejudicis, pors, precaucions i d'altres
noses tan freqüents d'ençà del 23-F
del coronel Tejero. En Palou les hi fot de cavall estant,
amb coneixement de causa. I amb dues raons decisives,
que el posen molt per damunt dels seus espellats, i
que si aquests tinguessin un mínim de sensibilitat
moderna li reconeixerien: va a favor dels qui no sortim
a cap Constitució ni que ens empari, i ho fa
sense cap altra arma que l'escriptura. No com altres.
Tranquils: El País
no ha venut mai gaire més que l'Avui.
Menys, en general. I és que amb democràcia,
per mínima que sigui, la Brunete i els seus avança
encara menys que la carrincloneria.
|