|
Fa anys Joan Estruch, juntament amb Salvador Cardús,
ens van fer un obsequi d'aquells que se'n diuen increïbles
-en un païset com aquest: un estudi i unes reflexions
insuperables sobre el suïcidi-. L'estudi es titulava
Plegar de viure i, per allò que qui signa
en pot haver sabut, és insuperat
en qualsevol idioma. Ara Joan Estruch hi torna: Ha fet
un estudi, pel que hom pot saber, insuperat, sobre l'Opus
Dei, titulat L'Opus Dei i les seves paradoxes:
un estudi sociològic. L'Opus Dei ha estat la
mascarada que utilitzà el totalitarisme franquista
un cop inútils les hilarants -i sangonoses- caretes
de la Falange orteguiana. De 1958 ençà
tota la nostra vida política ha estat emmascarada
per les idees, diguem-ne ''idees'', de l'immortal autor
de Camí -tan immortal com la pell vella
de la serp del Paradís-.
L'operació Borbó, que ens
ha facilitat la situació actual, la planificà
Laureà López Rodó, de Sant Feliu
de Codines i amb bufet a Madrid; membre, perdó:
número, de l'Obra. López Rodó declarava
l'altre dia que en el seu franquisme no hi havia cap
mena de corrupció. Ho deia i s'ho creia. L'Opus
és exactament això: incapaç d'imaginar,
al contrari, que una Dictadura és, tota ella
sencera, actors i obres, la Corrupció amb majúscules,
i que per tant no li cal fer-se malveure amb corrupcions
parcials. L'alcalde de Barcelona, el gran Porcioles,
era i és de l'Opus. I de l'Opus eren els ''tecnòcrates'':
els qui van rentar la cara de la Dictadura amb mesures
econòmiques, que tenen la virtut de rentar la
cara, però no de treure la pudor.
L'ambaixador Aznar, director de La Vanguardia,
avi de l'Aznar del Pp, autor d'un increïble i repugnant
Franco, centinela de Occidente i, malgrat tot
plegat, llest, deia: ''¿Tecnòcrates? No
passen de xapusseros''.
Va arribar un moment, anys 60 i primers
70, que la burgesia aspirant a alguna cosa o era de
l'Opus o li feia l'aleta o l'utilitzava. Horresco
referens: li era gairebé tan necessari acostar-se
a l'Opus com tenir tribuna al camp del Barça.
D'això, el llibre, que és un llibre seriós
i, diguem-ne, de crítica interna, en diu poca
cosa, i ben fet. La nostra burgesia, educada abans en
el jesuïtisme, en aquests anys olímpics
fa santament de pensar, o pensar-se que es pensa, el
que aconsellava el pare Arrupe, general dels jesuïtes,
respecte a l'Opus Dei. ''Així és com érem
nosaltres, i així és com no hem de tornar
a ser mai més''. És clar que... El papa
de Roma, Joan Pau II, utilitzava -igualment com Franco
però per l'altre cap: de no tan reaccionari a
més reaccionari- l'Opus Dei per canviar l'Església
Catòlica: des de fer que l'Església ocupi
als països de l'est d'Europa l'espai d'idees, diguem-ne
idees, que ha deixat lliure el totalitarisme marxista;
fins, més prop de casa, a nomenar l'opusdeista
Carles a la seu més vistent de la nostra estructura
eclesiàstica -segons que es veia al número
anterior d'aquesta revista-.
L'estudi d'Estruch és
una altra de les fites que, un any més, no són
rècord de vendes per Sant Jordi, i que treuen
el cap una mica després de la magna esbaldida
-i mercès a ella-. Més divertit que els
llibres oficialment divertits, el documentat seguiment
que s'hi fa de l'evolució del nom de José
María Escrivà a Josemaría Escrivà
de Balaguer y Albás, marquès de Peralta,
és summa i xifra del conjunt.
|