|
Quin és l'estat de l'estat? Amb motiu de la mort
i enterrament del pare del rei d'Espanya, tothom, sense
excepció, que té veu pública i
tots els mitjans de comunicació, sense excepció,
tant els oficials com els privats, han parlat només
a favor del tants anys difunt Joan de Borbó i
de Battenberg.
I no Mountbatten, com el seu parent el
duc d'Edimburg, sinó de Battenberg, com els seus
comuns avantpassats.
L'estat de l'estat és doncs aquest
petri monolitisme a l'hora de la veritat. ¿Estat
democràtic? Mentre la democràcia no els
afecti com a tal estat. Llibertat d'expressió,
sempre i que l'expressió lliurement expressada
coincideixi amb l'expressió oficial -amb l'interès
de Leviatan-.
No és que el personatge fos res
de l'altre món, pobre home. Però com tothom
-més que no pas tothom, ha viscut de renda tota
la vida- tenia comptes per passar.
No els hi han passat. Que no els hi hagin
passat també s'explica, a més d'allò
de l'estat absolutista de l'estat, perquè els
qui els hi haurien pogut passar, al seu torn també
els n'haurien d'haver passat: l'actual rei d'Espanya,
per exemple, va fer muima a son pare, a les conviccions
de son pare i al legítim egoisme de son pare
per poder-se assegurar la corona ell: va fer la pilota
a Franco perquè aquest l'afavorís a ell
i no a son rival i pare, que per assegurar-se la mateixa
corona jugava l'altra carta, dur la contrària
a Franco.
El personatge no era res de l'altre món,
i els seus pecats o menuts o si eren mortals, de curta
durada: voluntari durant la guerra al costat del feixisme
franquista -amb el nom de Juan López, la traducció
de John Bull a l'espanyol menys ridícula que
va trobar; concedir la potestat sobre el seu fill al
sanguinari dictador Franco perquè res no quedés
fora de casa, mentre amb l'altra mà obligava
els seus lleials a la democràcia; d'això
se'n diu jugar a dues taules: no és un estil
de joc gaire noble, precisament, ni un exemple de fair-play
davant de les masses desorientades...
Tot plegat, doncs, poca cosa: fins i tot
a darrera hora li va fer por que l'enterressin a Poblet:
temia que si la rica varietat d'Espanya passava de la
farsa a la realitat, ¿qui li passaria la baieta
per la làpida?
En un més de tots
els articles laudatoris per al personatget, el batlle
de Barcelona, com sempre sense voler, en ensenyar el
seu llautó ha ensenyat el de tots: li diu no
pas Don Juan, o Juan III, sinó ''Dom Joan'';
el protagonista del Tango de Dom Joan. Una discreta
obra no es va saber ben bé de què, si
musical, dramàtica, còmica, de compromís
o per encàrrec. Una única cosa certa:
va passar, i ja és passada, i ja està.
|