|
En l'altre número de la revista, un paper de
Xènia Bussé ens diu que les responsables
del film Boom Boom tenen massa dificultats per
a una segona pel·lícula.
¿Vol dir que les autores d'una pel·lícula
d'èxit, de crítica i de taquilla, no troben
diners per a una altra?
Ho confirmen segones fonts: Rosa Vergés,
directora, i Rosa Romero, productora, que fan guanyar
diners al capital i prestigi al sector, tenen dificultats
d'aconseguir diners del capital, i del sector -públic-.
Se'n dedueixen dos absurds: el ''nostre''
capital no es belluga davant el guany probable; el nostre
sector públic menysté medalles.
Els examinarem, no fos que aquests absurds
reals fossin només realitats -ho són:
¡un negoci molt probable no té capital
que s'hi apunti, una medalla volant no té polític
que faci córrer els dits per a penjar-se-la!
¿És habitual que el capital es mogui pel
benefici probable? La característica del capital
és que es belluga quan veu una pesseta fàcil.
¿Sempre? De vegades el capital no
es belluga ni per la possible pesseta, ni per la probable;
són situacions considerades irregulars, fins
i tot per la més moderada de les teories econòmiques;
aleshores, el capital només es belluga per la
pesseta segura, cobrada per endavant. I quan el capital
no corre cap risc, aleshores, no solament no té
dret a benefici, sinó que es converteix en un
factor negatiu per a la mateixa societat basada en el
més moderat dels capitalismes. Aleshores, el
capital no arriba ni a l'ètica del tresor del
pirata: el pirata, si més no, hi ha arriscat
un útil, una cama o una mà.
Aleshores el capital passa d'instrument
de riquesa a instrument de poder i prou. I, que se sàpiga,
no hi té dret: el poder dels poders és
sols polític.
Poder polític. L'altra font
de finançament, ara i aquí, són
els diners públics: els nostres,
administrats pels polítics que hem elegit, que
ens han assegurat una política cultural i cinematogràfica
que, si es va penjar la medalla de Boom Boom,
ara, absurdament, fa el ronso a l'hora de penjar-se
la segona probable. ¿Absurd? Depèn. Qui
sap. Exacte: ¿Qui sap? Perquè, si bé
hi ha programes pre-electorals i normatives post-electorals
en favor de la cultura i la cinematografia, també
els pressupostos de cultura són, sempre, a baix
de tot. I retallats. Doncs: si arrisquen els nostres
diners en pèrdues segures -regulars fracassos
d'empreses protegides; fallides de facilitades multinacionals;
denúncies d'especuladors àrnics-, és
absurd que no els arrisquin en beneficis probables.
Entesos: l'absurd és escandalitzar-se perquè
l'absurd propiciï fenòmens absurds: polítics
que no volen èxits, capital que no vol guanyar
diners, funcionaris que no volen medalles.
|