|
Mitja hora abans de l'hora ja no es
podia entrar a la sala d'actes de l'Institut d'Estudis
Nord-americans de Barcelona, i els qui tenien la convicció
que, a les conferències, no hi va ningú
i que Noam Chomsky tenia una vergonyosa poca premsa
entre nosaltres, ens en vam haver de tornar a casa a
veure el Milan, en comptes d'assistir
a la seva conferència sobre "Creació
i cultura a la fi del segle XX".
La notícia, doncs, és
de les que compensen tot un trimestre de sòcio-olímpica
vulgaritat, de convergent marraneria -és a dir,
tossuderia-, de resignació obrera: Noam Chomsky
fa el ple en una conferència, i Noam Chomsky
resulta més que conegut, resulta realment valorat.
A uns quants, Noam Chomsky ens va salvar
la vida durant uns anys fastigosos, els Anys dels Porcs,
els anys dels Nous Mandarins: els anys, primers 70 a
primers 80, que per tenir dret a dir alguna cosa o bé
havies de ser franquista apuntat a la democràcia
o marxista apuntat a la mateixa democràcia: aquella
mena de democràcia, avui vigent en els textos
legals, que ha facilitat les co-digestions, en bella
germanor, d'ex-partidaris confessos de la dictadura
franquista i d'ex-partidaris convictes de la dictadura
comunista -dels que ara ocupen encara, i en bella germanor,
els llocs de poder heretats directament de la dictadura
per la via, igualment directa, de la democràcia
a l'espanyola-. Per entendre'ns: dels qui han seguit
el mateix procés que la seva idola, el rei d'Espanya:
nomenat hereu del tron, i del Règim, pel dictador
sense possibilitat de triar entre monarquia i república;
i legalitzat impunement i indirecta per eleccions democràtiques
que donaven per suposat un axioma, que allò
ja està bé com està: Juan Carlos
el Pacificador i la Modèlica Transició.
Ambdós fenòmens, model a seguir, i ho
asseguren sense cap sentit del ridícul, per a
països comunistes i dictadures tercermundistes
en cerca de tercera via.
I d'haver arribat tan amunt, en diuen
haver arribat a Europa. Són impermeables, aquests
espanyols.
Chomsky va ser, i és, un activista
polític a la manera d'Albert Einstein: a 27 anys
va saltar a la primera línia dels científics
amb la seva "anàlisi transformacional",
teoria del llenguatge que va revolucionar els estudis
del ram i per extensió els del pensament en general;
la revolució del pensament per ell propiciada
s'ha comparat amb la dels racionalistes, lliurepensadors
i il·lustrats del segle XVIII. Unes teories científiques
que han posat a l'abast Gabriel Ferrater, Joan Ferraté,
Salvador Oliva, Joan Argente.
En canvi, els seus escrits polítics
no ens els ha posat a l'abast ningú: ni El
poder nord-americà i els nous mandarins,
ni En guerra amb Àsia, ni Desactivant
la democràcia. Potser perquè Chomsky,
a diferència del que ha estat obligat aquí
en aquests anys, no ha estat, no ja ni capellà,
sinó ni tan sols seminarista de cap metafísica:
ni de dretes ni -i que ens disculpin els d'esquerres
per la precisió- de cap metafísica d'esquerres.
No ha estat, Chomsky,
un home de miracles, i com que en temps de la guerra
del Vietnam no es va creure els nous mandarins, per
força tampoc no havia d'agradar als nous mandarins
del postfranquisme. Per això no ens l'han posat
a l'abast. I si, malgrat aquesta ocultació, les
seves conferències d'aquests dies a Barcelona,
Girona i Bellaterra han estat un èxit, aleshores
és que no tot és perdut, i que tot és
per fer, i que hi ha gent disposada a fer-ho.
|