|
Qui ho diu, que amb la caiguda de les
dictadures comunistes se'ns ha acabat la feina? A Algèria
l'integrisme ho posa difícil al successor de
Boumedienne. Tot i que als nostres veïns de migdia,
dins el fanatisme generalitzat del sud, no sabem massa
bé per què, els fèiem més
prop de la modestíssima democràcia nostra
que no als altres. Als altres, els formen allò
que els ingenus ara en diuen el Sud, com abans en dèiem
el Tercer Món: com si el
Sud, i abans el Tercer Món, no pogués
aparèixer en qualsevol punt de la rosa dels vents.
Per exemple al nord, a Polònia.
Pel nord ha circulat aquests dies el papa de Roma, polonès.
Un personatge que ha fetes bones les carretades de papes
italians, bescantats per monopolitzar el tron de sant
Pere per tota mena de progressistes.
Aquest personatge, no se sap si més
sinistre o més primari, de sobte ens ha fet adonar
que el sud pot ser perfectament al nord: amb un integrisme
que no és superior, no exagerem, però
tampoc inferior -no perdonem l'integrisme islàmic-,
vol que l'Església i l'estat no se separin.
Vol instaurar a Polònia, o bé
reinstaurar-hi, el sistema político-religiós
que el franquisme resumia en aquella dita estampada
a totes les monedes: "Cabdill d'Espanya per la
gràcia de Déu". No per la gràcia
de les urnes, o de la força, o de les circumstàncies,
sinó per la gràcia del mateix, propi i
personal Déu: directament de Déu a la
presidència. Va dir el cabdill dels catòlics,
a Polònia, no fa ni quinze dies: "La neutralitat
ideològica entesa com a eliminació de
la dimensió del sagrat en la vida social i pública
equival a convertir en ateus l'estat i la vida social".
És força matussera, força polonesa
en el sentit racista de l'expressió, la identificació
de l'Estat amb la cosa social i pública; tant,
que fins el menys primfilat veu com elimina la possibilitat
dels estats dits democràtics: aquells que, en
haver-se declarat neutrals en la qüestió
d'aquest o aquell Déu, fan possible que en la
vida social i pública dels seus ciutadans pugui
haver tota mena de déus, de Marx a Jesús
passant per Mahoma, del Comunisme al Consumisme passant
per l'Ecologia, de l'Estat providència a la supressió
de l'Estat.
Aquest Khomeïni romano-polonès,
aquest cabdill de Déu per la gràcia de
Déu, com que s'ha cregut que les dictadures comunistes
han caigut només gràcies a ell, és
a dir a Déu, es pensa tenir dret a instal·lar-hi
el seu Déu i a substituir-hi Marx per Jesús.
D'aquesta mena
d'operacions els cristians amb dos dits de coneixement
ja fa segles que en diuen desvestir un sant per vestir-ne
un altre.
|