|
"S no ho veia, llavors, però
amb el temps, la història i els viatges, comprengué
que les situacions revolucionàries no es deuen
a la misèria i la desesperació -que a
tot estirar poden provocar motius i rebel·lions-
sinó a l'esperança, a la constatació
que la situació comença a canviar, cosa
que dóna impaciència per a canvis més
ràpids. Allò que anomenem moviments
revolucionaris no són altres coses que lluites
per escombrar els obstacles a més millores".
"S" és Sísif,
el nom que s'ha buscat Víctor Alba, que és
el nom que es va buscar Pere Pagès, per protagonitzar
les memòries.
El paràgraf transcrit és
a Sísif i el seu temps 1-Costa avall,
primer volum de les memòries, que en tindran
dos, de Víctor Alba, i resumeix l'experiència
de l'autor pel que fa a la revolució. És
una experiència valuosa, ja que aquest no s'ha
limitat a parlar tota la vida de la revolució,
sinó que la va fer. Més de cinquanta anys
després, encara hi creu.
I no sembla de bon lector deduir del
text que, més de cinquanta anys després,
creu en la revolució "amb matisos".
De matisos, res. Si de cas, ha aprofundit en el coneixement
d'allò que és, realment, la revolució:
la revolució és millora; els moviments
revolucionaris, simple escombrada d'obstacles. Per això
no hi pot haver revolucions en només set dies
(els set dies que canviaren el món no han arribat
ni a les noces de diamant); es tracta, com a màxim,
de moviments revolucionaris. Més que moviments
sotragades, i és difícil de creure que
una sotragada es pugui considerar com una millora: també
com a màxim, és una empenta per millorar.
Però allò que per als
avui malmesos, innocents, adorables nostàlgics
de la revolució els pot treure la son de les
orelles i el desencís del cor: allò que
Víctor Alba els pot injectar als veterans de
Vietnam i Cuba, del col·lectivisme i el Tercer
Món, de Nicaragua i les comunes per retornar-los
a la vida (a una vida millor que la que avui duen i
que la que ahir creien vida ideal) és allò
altre que diu, fruit de la seva experiència de
més de cinquanta anys d'home d'esquerra, revolucionari
impulsiu i reflexiu, teòric i pràctic:
que no són la misèria i la desesperació
allò que provoquen les revolucions, és
a dir la millora; sinó la constatació
que la situació comença a canviar, l'esperança
en canvis. La revolució és continuar,
eixamplar. La millora és millorar el que ja hi
comença a haver.
I alguna cosa hi comença a haver,
ja, a la Xina i Nicaragua, a les dictadures de l'Est,
a l'infern de Sud-àfrica.
I fins i tot aquí mateix,. La
revolució deu ser no pas treure res del no res
(cosa de déus i capellans, doncs), sinó
del poc fer-ne molt: cosa d'homes i dones normals, corrents
i decidits.
N'hi ha per a rumiar-s'ho, mainada.
|