|
El director de l'orquestra del Liceu
de Barcelona, amb contracte fins 1992, dirigirà
també les representacions de l'Òpera de
Graz, a l'Estíria, Àustria. Hi
té contracte de 1990 a 1995 i ha acceptat aquesta
feina, que potser sí, o potser no, li doblarà
la feina actual, perquè troba que a Graz hi ha
una companyia d'òpera, de veritat, en contra
del que passa al Liceu de Barcelona, que no n'hi ha,
diu.
Segons Uwe Mund, el Liceu de Barcelona
-recordem-ho, de gestió oficial, pagat per tothom,
i amb majories de representants de partits dits d'esquerres-
s'estima més de contractar les figures més
cares que no tenir una companyia d'òpera de veritat.
Sembla el Barça. Uwe Mund, amb
el contracte de Graz a la butxaca -i això el
fa més normal i corrent, més ciutadà
mitjà, més creïble doncs- ha explicat
allò que a qualsevol ciutadà amb dos dits
de front i sense megalomanies i d'altres anormalitats,
se li acut si s'ho rumia un moment. Ha explicat que
els fonaments d'un teatre d'òpera són
l'orquestres i el cor. I que, per tant, els diners del
Liceu, com els de qualsevol altra institució
semblant, sigui artística o no, s'haurien d'invertir
precisament en els fonaments, en els elements bàsics.
L'encara director de l'orquestra del
Liceu és un enamorat de l'òpera ben feta.
Tan enamorat que diu que vol que arribi als qui no s'ho
poden pagar: joves i gent d'ingressos escassos. Considera
que aquestes classes poden tenir tanta sensibilitat
artística com les altres, les que ara tenen segrestades
les localitats de l'òpera. En diu una de més:
diu que, actualment, és a dir amb l'òpera
limitada a les classes econòmicament o burocràticament
afavorides, l'òpera es troba anquilosada.
Uwe Mund no és un utòpic.
Ha dit també que per una banda i en determinades
circumstàncies, concretament les del Liceu de
Barcelona dels darrers anys, els divos venien,
"llançaven un parell d'aguts, cobraven i
fugien", en canvi "els bons cantants no miren
tant els diners, si se'ls ofereix un treball artísticament
interessant", és a dir si poden cantar envoltats
d'una companyia d'òpera de veritat.
Uwe Mund, enamorat de la feina que fa;
partidari de construir amb solidesa; contrari a la faramalla
i als preus i contractes desorbitats; considera anquilosada
l'òpera perquè la tenen segrestada buròcrates
i plutòcrates, i que creu en canvi que a les
masses se'ls pot despertar la sensibilitat artística
que revifaria el gènere; que està segur
que gastar els diners en els fonaments, orquestra i
cors, no priva sinó que facilita la presència
de les autèntiques primeres figures.
Un home així ens convé,
si mai i si finalment algú es decideix a dur
una política d'òpera realment progressista.
I qui diu d'òpera diu municipal,
cultural, econòmica, d'ensenyaments, esportiva,
d'alliberament, sanitària.
Per cert, Graz, la capital d'Estíria,
té una població d'un quart de milió
d'habitants.
|