|
Quan, en engegar TV3 i Catalunya Ràdio,
es va saber que hi havia ordres de no tenir preferència
per a la Cançó sinó més
aviat al contrari, un grup considerable de persones
se'n va alegrar.
Jo entre elles: estàvem tips
d'anys i anys d'aguantar llaunes -guitarres mal afinades,
veus que no deien res, lletres de mots encreuats, músiques
sense accent- i ens sentíem portats per una higiènica
política musical entrats en una via de normalitat.
Més encara que no això, perquè
és normal que els estats imposin un percentatge
mínim de músiques i músics de nacionalitat
pròpia.
Era un mesura que anava contra l'habitual
xovinisme internacional, doncs, i a favor d'un cert
apoliticisme constructiu.
Ho vam encertar a mitges. De la mesura
en vam veure, perquè ens feia molta falta, només
el costat higiènic. Ens la vam agafar pel mànec
aparentment cosmopolita.
-¡Treu d'aquí aquesta pedra!
Aquesta expressió, adreçada
per un manaia qualsevol al pobre tècnic de l'emissora
perquè tragués del tocadiscos un disc
de músics autòctons, la vaig començar
a sentir massa vegades als estudis de les emissores
de la Generalitat. Fins que em vaig adonar que l'ordre
de radiar tan poca música d'autòctons
com fos possible no era, en contra del que ens pensàvem
al començament, en favor de la música
sense distincions. Sinó, precisament, en contra
d'una determinada música, fos bona o dolenta,
amb motivacions del pitjor dels xovinistes, que és
el que s'ignora, que se'n diu cosmopolitisme, i que
pot ser, com en el cas que ens ocupa, un fanatisme com
qualsevol altre. Pitjor, potser, perquè es desconeix
a ell mateix.
Ara un grup d'artistes de la música,
que duen el nom d'Associació de Cantants i Intèrprets
Professionals en Llengua Catalana, han decidit de fer
el boicot a la Corporació Catalana de Ràdio
i Televisió, entitat oficial que posseeix Catalunya
Ràdio, Catalunya Música i Ràdio
Associació de Catalunya, fins que deixi de menystenir
l'activitat musical autòctona. El boicot consisteix
a no deixar-s'hi entrevistar, ni enviar-hi informació
ni a deixar que hi passin les seves músiques.
En aquest cas, tot plegats hi tenim
molt mala peça, al teler. I els qui més
hi patiran seran, com sempre, els simples usuaris, els
contribuents.
Hi ha massa política pel mig:
si l'ordre en contra d'aquesta música es pot
convertir, com és el cas, en ordre a favor, no
hi haurem guanyat res. Només de pensar en una
nova onada de cadira i guitarreta actualitzades, i a
sobre sense excusa de resistència contra el Sistema,
ja fan mal les orelles; com ens en fan per l'anquilosament
causat per l'absència de segons quins sons.
I hi ha massa pocs polítics pel
mig: una política normal i corrent, la que sol
anar des d'un apoliticisme musical, sense consignes
a favor, però tampoc en contra; fins a les mesures
proteccionistes habituals als estats de l'encontorn.
Qualsevol cosa, abans que l'actual
autoodi.
|