|
L'article de Joan Maragall "La
independència de Catalunya",
escrit el 1897, dóna per a molt. Amb aquest tercer
article rematarem la paràfrasi assajada un centenar
d'anys després.
A tres anys de 1992, any de la incorporació
legal a Europa, qualsevol energia despesa per enfortir
allò que la història, el signe dels temps
i el progrés afluixa, és no solament d'un
provincianisme, d'un espanyolisme, d'una falta de visió
que esfereeix.
La nostra capital cultural no ho estat
mai, Madrid. Ni els pitjors moments, que deuen anar
a mitjan segle XVIII fins a mitjan segle XIX; d'Antoni
de Capmany a Bonaventura Carles Aribau, per dir-ho amb
noms rodons. Roma de primer, París després,
Londres, Nova York han estat els centres que han cridat
l'atenció dels nostres més vàlids
viatgers a l'exterior: de Fortuny a Dalí, passant
per Rusiñol, Casas, Mompou, Miró, Picasso,
Casals... És a dir, i d'aquí el provincianisme
dels amics de Madrid, les nostres capitals culturals
han estat, successivament, les que eren capitals culturals
de tot el món civilitzat.
Quedava, és clar, per la força
de les armes i per la força dels poders polític
i financer, la ineludible necessitat -o Madrid, o l'agarrotament-
d'arrossegar-nos allà lluny lluny, a la meseta
carpetovetònica, a implorar permisos per fabricar
i vendre; a suplicar drets d'importació i d'exportació,
dels nostres productes; a demanar una gràcia
de caritat dels nostres propis diners; a somicar una
retallada dels impostos que ens cobren. A fi de poder
guanyar diners per poder continuar pagant més
impostos.
Però ja de mica en mica la capital
obligada va deixant de ser Madrid i ho és cada
vegada més Brussel·les; administrativa,
militar; política a poc a poc, financera amb
permís de Nova York i Tòkio.
És comprensible que els nostres
conciutadans de certa edat, física o mental,
enduts per la rutina, l'encongiment o la miserable avarícia
del cèntim -¡quan el que volen són
dòlars, joves, i ecus, i iens!- no tinguin altra
força que la que, per l'edat, els permet d'anar
a Madrid -o de fugir d'aquí, descerebrats per
l'autoodi, pel ressentiment.
És comprensible, però
com ho és tot el passat, i hi ha raons que ho
expliquen, com sempre n'hi ha per a tot allò
que ja és Història.
Afortunadament el món sempre
és món, que dóna voltes cada dia
sense aturar-se, i les voltes que ara dóna les
dóna en el nostre sentit: l'internacionalisme,
és a dir, la relació entre nacions iguals.
El comerç, la indústria i l'agricultura
avançada. L'antiracisme cultural -totes les cultures
són iguals, com ho són totes les races-.
El poliglotisme -sempre hi ha hagut una llengua universal,
del grec a l'anglès, passant pel llatí
i el francès, que no han sigut mai l'única,
"cristiana", eterna, com ho evidencia la sèrie.
En fi, les comunicacions, cada
cop més ràpides, més extenses i
més barates, són el millor antídot
contra l'aïllament, l'encastellament, l'autarquia
i l'autosuficiència: permeten d'anar-se'n tranquil·lament
o de tranquil·lament quedar-se, i fan evitable
de maleir l'impropi per llunyà i d'autodestruir-se
per impossibilitat d'escampar la boira. Condiós,
España. Hello, World.
|