|
El 1897 Joan Maragall va escriure un
article, que restà inèdit,
i que va titular "La independència de Catalunya".
Cent anys després, heus-ne aquí una de
les perífrasis possibles.
L'Estat espanyol s'ha fet petit: la
introducció, volens nolens, de la democràcia,
amb quinze anys de durada -la més llarga de la
seva història- li ha tret força. Bastit
en una aventura bèl·lica de set segles
-la que en diuen Reconquista- i reforçat en un
seguit de guerres de conquestes i ocupacions a les tres
parts del món, la democràcia, ni en grau
modest, no és peça essencial de la seva
constitució.
La llibertat no va ser present en el
seu naixement.
El progrés de la democràcia,
doncs, li és perjudicial. Més els progressos
de les comunicacions, més la inevitable ingerència
d'una cultura en les altres que caracteritza els dos
darrers segles i, sobretot, que augmenta vertiginosament
amb el pas del temps, han afeblit una altra de les essències
d'Espanya: l'aïllament -ja de bell principi es
va triar la capital en l'indret més inaccessible
possible.
Això no vol dir que a Espanya
no hi hagi persones modernes: n'hi ha arreu, fins a
l'Iran de Khomeini. Ni moviments amb ganes d'entrar
finalment en el món habitual: n'hi ha fins i
tot a la Rússia Soviètica.
Però les característiques
han fet d'Espanya el que és, aquestes característiques
no tenen ja cap eficàcia en el món actual
-i si per cap miracle, al qual la Història no
és gens aficionada, aquelles persones i aquells
moviments acabessin imposant-se a l'Espanya de sempre,
és evident que Espanya deixaria d'existir; ja
no seria Espanya.
Per això nosaltres, i com nosaltres
aquelles comunitats que, sotmeses d'una manera o una
altra al motlle espanyol, no ens hi hem sentit mai identificats,
comprenem que ha arribat el moment del campi qui pugui.
Si allò que és Espanya i espanyol s'afluixa
o s'aigualeix, automàticament allò que
no ho ha estat ben bé mai es reforça i
recupera.
Les seves característiques ens
han arrossegat. Ara, les nostres, que s'imposen al món
que ens envolta -democràcia, tolerància,
europeisme, pluralitat cultural, cosmopolitisme d'idees,
barreja de procedències, comerç i intercanvi-
escampant-se pel món, ens han de proporcionar
els germans que dins d'Espanya no hem tingut mai.
Pel que fa a l'alt
pensament, no hi ha cap problema: nació quantitativament
modesta, estem acostumat a sentir com a nostres, ja
de bell principi, els productes intel·lectuals
i artístics sigui quina sigui la procedència;
nostra va ser la poesia occitana, i anostrats
des d'un bell principi Dante i Boccaccio, la llengua
àrab i Bizanci, Atenes i Itàlia, els escacs
i la medicina, l'astrologia. No tenim, doncs, el ròssec
que han tingut els espanyols, que, confonent l'extensió
amb l'autosuficiència, es pensen haver produït
la millor novel·la del món, el millor
pintor del món, la llengua que entén
tothom. (Per a un raonament més extens sobre
el tancament de les cultures extenses, i la intensitat
i necessària obertura de les de dimensions normals,
vegeu Milan Kundera.)
|