|
I ara que he dit el que hem d'evitar
per no continuar el nostre lligament intel·lectual
amb Espanya, diré el que hem de desfer, que és
el referent a les manifestacions més generals,
les que van més a la massa del poble. El pa i
el vi intel·lectual de la gent d'avui són
els diaris i el teatre. La gran massa composta dels
que viuen de renda, dels industrials, dels homes de
negocis i de carrera, dels dependents i dels treballadors,
quant a idees generals, pensen de dies amb el diari
que llegeixen, i de nits en el teatre on van a distreure's.
Doncs bé, envers això
s'hauria de fer una veritable lliga -¡sense comissions
ni juntes, per amor de Déu!-, una lliga de bones
voluntats treballant cada una pel seu cantó.
Que cadascú faci un acte de voluntat dient: "No
llegiré cap periòdic de Madrid ni cap
periòdic que inspiri el seu criteri en allò
de Madrid". Això, als intel·lectuals
no els ha de costar res; perquè de periòdics
d'aquesta mena, ja no en llegeixen, ni ganes, si no
per excepció en cas de veritable necessitat.
Doncs esmercem el nostre esforç personal a convèncer
els altres que no els cal llegir-ne, fent-los veure
la poca substància i el ridícul dels clixés
de la premsa madrilenya o amadrilenyada. I si ens diuen
que mentre depenguem administrativament de Madrid sempre
ens caldrà saber-ne alguna cosa, responguem-los
que, per al que ens interessa, tots els periòdics
d'aquí, fins els d'esperit més català,
ens en diuen prou i massa.
Quant a teatres, s'ha de fer una guerra
a mort al género chico. No ens hem de
cansar de dir i de fer córrer la idea que el
flamenquisme i el xulisme són el salt endarrere
d'una raça decrèpita que, de més
a més, no és la nostra; que per a divertir-se
valen deu mil vegades més gèneres com
les gatades d'en Pitarra, les peces amb música
d'en Manén, l'hermós humorisme barceloní
d'en Vilanova, els arranjaments del francès;
perquè en totes aquestes coses hi ha una gràcia,
més alta o més baixa, però que
al capdavall és gràcia europea, gràcia
de gent civilitzada; mentre que el xulisme i el flamenquisme,
els ulls de la gent civilitzada no els han de poder
sofrir sinó com gràcies i treballs estrambòtics
d'una tribu africana d'aquestes que de vegades se'ls
deixa posar unes quantes barraques en un tros de terra
per a edificar, i que un entra a veure una vegada, per
curiositat i amb certa llàstima. Diguem que els
que s'ho miren amb altres ulls i ho van a veure sovint,
perillen de tornar-se com ells. Per això, apartar-los-en,
a més de ser una obra patriòtica, és
una obra de misericòrdia; anar a moure un escàndol
a qualsevulla de tals representacions, una obra de valor
cívic; i fer la guerra per tots els mitjans als
empresaris, una veritable obra de caritat. Redimir d'aquests
espectacles, en qualsevol forma, els infeliços
que encara hi van de bona fe, és tant o més
meritori que ho fou anar a redimir els captius del Marroc.
Pensem que el dia que Catalunya s'hagués
deslliurat del teatre i de la premsa de Madrid (i de
la d'aquí que encara es fa a la madrilenya),
la nostra independència intel·lectual
estaria molt avançada; i que el dia que la nostra
independència intel·lectual sigui completa,
la resta serà el de menys, i Catalunya formarà
part d'Europa.
(Segona i darrera
part de l'article La independència de Catalunya,
escrit el 1897, fa gairebé cent anys, i inèdit.
Autor. Joan Maragall. El trobareu a l'imprescindible
El modernisme. Selecció de textos. Jordi
Castellanos, Ed. Empúries, ja comentat en aquesta
revista. La setmana vinent, actualització de
l'article per paràfrasi.)
|