A mitja primavera
el polític professional i aficionat historiador
Jaume Sobrequés -i Callicó, ep, que encara
hi ha generacions- va treure un article a La Vanguardia
sobre un llibre de Pep Termes, que és de manual
d'escola de periodisme: tot és francament acceptable
i llegidor, tret del paràgraf final.
Que sembla afegit per una oficina de
contrapremsa, contraimatge i contra relacions públiques.
El més greu deu ser que el modèlic
paràgraf deu ser tan original del signant de
l'article com la resta de paràgrafs.
El paper és sobre De la Revolució
de Setembre a la fi de la guerra civil (1868-1939),
volum sisè de la Història de Catalunya
d'Edicions 62. Després de dir que no hi ha gaire
crítica historiogràfica seriosa, l'eminent
pensador socialista repassa el llibre i alguna de les
qüestions que toca, planteja i mira de resoldre.
El comentari és útil, sobretot per als
qui no hagin llegit el volum, i deixa bé l'autor
i l'obra.
Fins que arriba al paràgraf final
on, de sobte, diu que l'obra "és altament
compromesa, amb molta ideologia, en la qual l'autor
ha fugit de la pretensió de fer res d'asèptic,
fred, sintètic, eclèctic. Amb el llibre
de Termes esclata a la nostra historiografia contemporània
un moviment nou, un magisteri que no sé si es
convertirà en una escola o si s'acabarà
en qui apareix avui com un dels seus màxims impulsors.
Em refereixo a la nova història romàntica
catalana".
Vejam: segons l'article, Termes es nega
a canviar el sentit popular del mot lerrouxista si
no es canvia també el tòpic del catalanisme
com a dretà i burgès. Presta molta atenció
als catòlics i al seu pes. Assenyala l'espanyolisme
dels espanyols d'esquerres. Ataca la cega esquerra catalana
davant la Setmana Tràgica. Distingeix entre burgesos
catalanistes i burgesos catalans a l'hora de decidir
quina burgesia catalana va posar-se al costat de la
dictadura de Primo de Rivera. Analitza a fons la societat
civil i les associacions de tota mena, la cultura com
a part de fet de la història del país...
No hi sé veure més romanticisme,
en aquests punt de vista de Termes, que el que hi pugui
haver en la posició contrària.
Vull dir -parlem clar- que votar contra
l'OTAN, com va fer Catalunya fa poc en la coherència
de la seva història profunda, no em sembla pas
més romàntic que votar a favor de l'OTAN
com va fer Espanya -i el partit del doctor-funcionari-
en coherència també amb la seva història
profunda.
Se'n pot dir una
actitud romàntica, és clar; però
no, mai, de cap manera, des d'una posició i un
carnet d'esquerres, per més asèptics,
freds, sintètics i eclèctics que siguin.
O potser aquesta és una opinió romàntica...
|