|
L'autèntica
cultura és la cultura científica, deia
Gabriel Ferrater. Ferrater era un seductor, tal com
ja han establert les persones que, a més de conèixer-lo,
disposen de cinc dits de front -un parell, o tres-;
la seducció, dels oients la començava
provocant-los; davant de l'afirmació l'oient
el contradeia amb l'obvietat -"¡on vas a
parar! ¿i l'Art? ¿i la Literatura?-, el
millor que li podia passar a l'obvi és que Ferrater
el fes objecte del sarcasme en forma d'escarafall, i
el més habitual és que el deixés
pel que era: un imbècil, òbviament. El
més pràctic que es podia fer, tant per
a ell com per a l'oient, era obrir els ulls fent veure
que els obries com taronges, i escoltar què venia
després de la provocació. Acabaves sabent
alguna cosa més de tu mateix, sobretot; sobre
la Ciència; bastant coses més sobre Art
i Literatura; sobre el Coneixement en general.
El diccionari diu que ecotó és
"una zona de transició entre dues comunitats
diferents, com és ara el límit entre un
bosc i un prat, les voreres d'un riu que corre per un
prat, etc.".
Al llibre Somnis àrtics. Imaginació
i desig en un paisatge nòrdic, de Barry Lopez
(sense accent, si us plau), premi American Book Award
1986 a la millor obra de no ficció publicada
als Estats Units aquell any, s'hi diu: "els límits
d'un paisatge -l'horitzó, la carena d'una vall,
el revolt d'un riu topant amb un canyó- concreten
les expectatives de l'observador. Aquesta atracció
pels indrets fronterers, pels clarobscurs de la superfície
terrestre, és una de les característiques
definitòries de la curiositat humana. I els límits
que desperten entusiasme són del tipus com ara
(...) els de la mecànica quàntica, on
els elements crítics són entre una ona
i una partícula, entre ser el que són
i transformar-se en una altra cosa (...) En biologia,
aquests indrets de trànsit entre dues comunitats
diferents es diuen ecotons".
Fa uns anys, quan els anarquistes de
l'Hospitalet estaven organitzats i el nacionalisme encara
no, em van convidar a debatre sobre nacionalisme i internacionalisme.
Del debat en va sortir això:
que la frontera entre estats, és a dir el xovinisme
dit també nacionalisme, la formava una fila de
gent armada. Mentre que la frontera entre nacions, és
a dir l'internacionalisme, era... ara ho sé,
mercès a la ciència: un ecotó.
Quan els anarquistes
estaven organitzats: vet aquí un fèrtil
ecotó, la zona de contacte entre la llibertat
i l'ordre. Els reaccionaris, és a dir, els incultes
en cultura científica, d'aquest ecotó
llavors en deien contradicció. Com ara del nacionalisme
internacionalista.
|