|
Dijous. Muts
i a la gàbia,
d'Andreu Martín, col·lecció
"La negra". A part del magnífic nom
de la col·lecció, suggerent de trenta
o quaranta possibilitats, de la més meravellosa
a la més tràgica, talment una lletra de
bolero, aquesta novel·la proporciona una confortable
sensació de descans: és una novel·la
de lladres i serenos, exactament. Sense altres connotacions.
Una novel·la que es pot posar al costat de tantes
novel·les del gènere que circulen per
les literatures mundials: amb tots els ingredients clàssics,
tant pel que fa a la manera de ser dels personatges,
com a la trama i a l'estil. Deu ser una d'aquelles novel·les
a què es referia Salvador Espriu, que
a la pregunta sobre què solia llegir, va respondre-hi:
la Bíblia, els clàssics i novel·les
de lladres i serenos.
Muts i a la gàbia passa
a la Floresta clàssica, la dels setanta, que
vol dir Universitat Autònoma de Barcelona, marginats
autèntics, droga per principis, alliberament
de nois i noies, melenes... Un clàssic.
Dissabte. Estrena la Romea del
Tango de Don Joan: Faran calés. La part
de responsabilitat francesa de l'espectacle demostra
que els francesos no passen de ser espanyols que han
llegit.
Diumenge. Excitant: del 21 d'aquest
mes al 6 de gener de l'any vinent, a Granollers (Vallès
Oriental), exposició de fotografies... de Pere
Calders. Amb les de Calders s'hi exposen fotografies
de Juan Rulfo, autor immortal de El llano
en llamas i Pedro Páramo, guanyador
del Concurs "Boom llatino-americà".
És coneguda l'afecció de Calders pels
mecanismes mecànics, tant en la literatura com
en la vida. La seva col·lecció de màquines
d'escriure i de màquines de fotografiar, obsessivament
ampliada amb les darreres novetats -no pot resistir
la vista d'un aparador, el consumisme el té atrapat-
és objecte mig de broma mig d'admiració:
la broma i l'admiració que provoquen les passions
irresistibles, esclaves.
Del que surt de les seves màquines
d'escriure en tenim constància. Del que surt
de les seves màquines de fotografiar, no en sabíem
res. Calders no havia volgut mai que les veiés
ningú, tret del cercle més íntim.
Ara, assessorat per Francesc Català Roca,
n'exposa quaranta. La propaganda diu que l'exposició
serà primera i única. També diu
que serà itinerant. Es podria aprofitar aquesta
darrera característica per fer arribar el Calders
artista fotogràfic arreu on ha arribat el Calders
escriptor. D'aquesta mena de complements i de barreges
se'ns sol dir vida cultural, amb majúscules.
Ens fa falta.
Dilluns. Presentació d'un
llibre de versos d'un col·laborador de la revista
El Món a l'Universal. Hi vaig: a El
Temps li convé que El Món vagi
bé, tant com a El Món li convé
que vagi bé El Temps, si apliquem les
lleis de mercat del sistema econòmic imperant:
mentre hi hagi "Ese" vendrem més "Omo",
i més "Omo" mentre hi hagi "Ese".
Un dels amos d'El Món, Tono Albareda,
em diu el que ja sabia: que El Món no
és del Psc-Psoe. Aquest precisament és
el drama d'El Món, que sense ser del Psc-Psoe
ho sembla. Un perill, potser el perill més gran
que corren tots els mitjans de comunicació. Sense
excepcions. Dic que sense excepcions.
Dimecres.
Cultura: els valedors dels Jocs Olímpics ensenyen
el llautó quan en comptes de Jocs Olímpics,
o simplement Jocs, diuen "Olimpíades"
o bé "Olimpíada", que no és
un esdeveniment esportiu, sinó el període
de temps entre Jocs i Jocs. Seria estúpid preguntar-se
quins són els mòbils reals de la gent,
que ens predica la bondat dels Jocs Olímpics
parlant-nos de períodes de temps. No saben ni
que no saben enganyar-nos.
|