|
Dimecres. La decisió de
l'editor Lara (Planeta)
de donar el premi del mateix nom a Terenci Moix
és un exemple que, més de pressa que no
ens imaginem, les coses es van normalitzant, i les situacions
quedant clares.
El premi Planeta, que segons el tinent
general Fernando Rodríguez Ventosa, capità
general de la IV Regió Militar (Catalunya), "constitueix
tot un èxit editorial i, sens dubte, és
un dels esdeveniments literaris més importants
del país", és la línia d'autors
com Harold Robbins, Barbara Cartland (àvia
de Lady Di, i Corín Tellado dels
anglesos), i la mateixa Corín Tellado.
És un premi destinat a nodrir col·leccions
i fabricar autors del gènere best-seller.
L'editor és prou espavilat per, de tant en tant,
demanar una obra a un autor de més gruix, com
va ser el cas de Juan Marsé o Manuel
Vázquez Montalbán. A canvi, l'autor
de prestigi cobra més del que diuen les bases:
el llibre, evidentment, no té cap importància
per a ells.
El cas de Moix no és l'excepció
en el Planeta, com ho han estat els Marsé
i Vázquez, sinó la regla. Per formació,
per gustos, per l'obra que li coneixem, Moix és
un escriptor de la línia Robbins, Tellado,
Cartland. El patriciat català, necessitat
d'autors que, per escriure en català, ser diferents,
joves, i una mica "tremendos", poguessin demostrar
que la nostra literatura existia i era moderna, va utilitzar
Terenci Moix, i ens el va vestir d'escriptor
important, gran estilista, rupturista i contestatari.
Moix, lògicament, s'hi va avenir, per
la mateixa raó que ara s'avé a les necessitats
de l'autor Lara.
La diferència entre el Terenci
utilitzat pel patriciat dels anys seixanta, i el que
en fa l'editor Lara és que el Terenci de Lara
és molt més autèntic que el que
ens va vendre la ¿intelligentsia resistent?
Els llibres del Moix català cauen de les mans.
A l'únic dels seus que s'aguanta, El dia que
va morir Marilyn, hi ensenya l'orella a cada pàgina
el doctor Joaquim Molas -Modest Prats,
de Girona, circumspecte, ha manifestat que "el
doctor Molas hi va donar un cop d'ull".
Amb Lara, Terenci Moix
s'ha pogut treure del damunt l'ortopèdia que
li va faltar per passar per escriptor important d'una
literatura immortal; i ha aparegut el Moix autèntic,
tant pels personatges, com per l'argument, com per l'estil.
Vint anys després, Moix ha arribat a trobar
el seu estil, la seva temàtica i el lloc que
li correspon. No es pot queixar: n'hi ha que no hi arriben
mai.
Nosaltres, en canvi, sí que ens
podem queixar: continuem necessitant literatura de quiosc,
escriptors quantitatius i llibres amb premi, són
llibres famosos, dels que surten anunciats a la tele.
Un altre error del patriciat: en comptes de pagar-nos
un escriptor de masses, de fàcil sintaxi i vocabulari
de peu pla, ens el disfressa d'escriptor "de qualité",
enganya fent-nos veure garses -excel·lents, això
sí- per perdius.
Divendres. "Fuit hora, il
tempo vola, tuto quaggiù finisce e ricomincia,
si esaurisce e si rinnova, a tra le cosa da rinnovare
per lei nell'ultimo trimestre del 1986 vi è l'abbonamento
a F.M.R.".
Així comença
la carta de "la più bella revista del mondo"
als seus lectors recordant-los que s'acosta l'hora de
renovar-ne la subscripció. És una suggerència
al departament comercial d'EL TEMPS per quan arribi
l'hora.
|