|
Dijous. Llegeixo com qui es menja
un préssec T'hauria de
caure la cara de vergonya, de Sergi Pàmies.
Ja en tenim un altre. De tots els contistes
que han anat sortint aquests darrers anys, i que constitueixen,
per fi, un grup d'escriptors amb la intenció
i l'estil propis dels escriptors pròpiament dits
-i no dels patriotes, dels antifranquistes, dels ecologistes,
de les dones, dels borratxos i dels antipatriotes- Sergi
Pàmies, que deu ser el més jove, em sembla
el més nord-americà. Més de la
meitat dels contes podrien passar perfectament per traduccions
de contes d'escriptors nord-americans, que segons els
manuals fiables són els mestres del conte en
aquesta segona meitat del segle vint.
Pàmies té una altra virtut,
a més de semblar una traducció i és
que és un escriptor dels millors; de cap de setmana:
és, també, el que sol passar arreu, quan
una persona es dedica a escriure, porta poc de conegut
com a escriptor i té pocs llibres publicats:
que ha de viure d'una altra cosa, la cosa de la qual
viu fins ara: d'oficial de primera administratiu, últimament
oficial de primera. Que més endavant pretengui
viure d'escriure i s'embranqui en periodisme, guions,
televisions o traduccions, ja passa, també arreu;
continuen guanyant-se la vida per una banda i escrivint
per l'altra: de Norman Mailer, en un cap, a T.S.
Eliot a l'altre, arreu hi ha casos de tota mena.
Quan Sergi Pàmies et diu que entre setmana es
guanya la vida, i els caps de setmana escriu t'ho diu
sense maleir ni el país, ni les dimensions de
la nostra literatura ni, horror, maleint-se a ell mateix.
T'ho diu com la cosa més corrent del món,
tal com és en la realitat.
Dues coses més: la primera és
que aquest Sergi Pàmies és el mateix Sergi
Pàmies que d'un any ençà publica
entrevistes en aquesta revista. I segona, que encara
no s'ha fet el càrrec que els periodistes li
preguntaran, sempre i fins que no es mori, per què
es diu Sergi i no Jordi. Li ho hem de preguntar mentre
hi hagi periodisme, com ho preguntem a Svetlana Stalin,
Joan de Segarra, Geraldine Chaplin o
Emili Vendrell júnior, els quals, o se n'han
fet càrrec, o duen doble càrrega. ¡Quina
creu, aquesta de les preguntes obligades, per als periodistes!
Tan grossa com la de dir-se Sergi. I López. I
Pàmies.
Tot té solució: no concedir
entrevistes els qui duen la càrrega. I entrevistar
els qui duem la creu.
Dimarts. Després de molt
de temps d'amagar la cresta, Carles Ferrer i Salat,
empresari de la política, ambiciós monumental
-és un elogi en un temps en què Schuster
no vol jugar el Mundial i el Duran i Farell té
l'Índia com a hobby- i president de l'Associació
Empresarial Barcelona Olímpica 92 fa declaracions
públiques. Què, òbviament, li publiquen
a quatre columnes. El silenci de Ferrer Salat els darrers
mesos era un dels símptomes més fiables
que la candidatura de Barcelona per als Jocs del 92
anaven pel pedregar. Les seves declaracions d'ara són
símptoma, igualment fiable, que la cosa se'ls
encarrila.
Com que estem a sota no es pot dir que
hàgim perdut, i que per tant s'ha acabat la batalla.
¿Quan l'havíem tinguda guanyada? La guerra
continua. El seny, doncs, ens indica que la probable
aprovació de Barcelona com a seu dels Jocs no
és el final, sinó la continuació
de la guerra: no teníem res, no podem haver perdut
res. Tot el que ha passat és que l'enemic s'ha
mogut. És qüestió de seguir-lo al
nou camp de batalla.
Durant sis anys, i sobretot durant els
Jocs, Barcelona serà un escenari obert a la immediatesa
informativa dels cinc continents. I si en aquest escenari,
en les condicions actuals de democràcia i opressió
barrejades, ho tindran més fàcil per aparèixer-hi
els qui se l'han muntat, no per això serà
una heroïcitat que s'hi puguin infiltrar els qui
estan contra l'hàbil muntatge hispano-especulador.
N'hi haurà prou amb càlcul, imaginació,
constància, habilitat. Tenim sis anys per preparar-ne
de tots colors, per fer-nos veure aprofitant-nos del
seu escenari i del seu muntatge. Els negres nord-americans
es van aprofitar de l'hàbil muntatge a Mèxic:
hi tenien atletes. Nosaltres no tindrem atletes, però
paguem el muntatge i vivim a l'escenari. Una gran ocasió
per fer-nos veure: qui es mou surt a la foto, i a més
la fa sortir moguda. En un article sobre Josep Maria
de Sagarra escrit a La Vanguardia per Jordi
Castellanos relaciona Vida privada, la millor
novel·la de l'escriptor, "amb tots els debats
que havien aparegut amb motiu de l'Exposició
del 29 sobre la falsa imatge -de baixos fons i d'"España
negra"- que Barcelona, que pretenia una capital
catalana, industrial i cultural, havia proporcionat
al món; amb l'expansió, doncs, del tema
del districte cinquè en la novel·la europea".
Si en tenim, doncs, de feina al teler,
si ens sabem aprofitar del seu muntatge: fins i tot
els artistes, els escriptors, tenen sis anys per escriure
novel·les que passin a Barcelona, tema que serà
negoci, i presentar-la tal com la veuen ells. I seria
una casualitat, que per desgràcia per a Ferrer
Salat, Felipe González i Martín
Villa no es produirà, que la Barcelona que
puguin presentar al món els escriptors i els
artistes coincideixi amb la que volen vendre els hispano-especuladors.
|