|
Dijous. Repasso els retalls dels
comentaris de la premsa barcelonina a la presentació
del número cent d'aquesta revista a la capital.
La unanimitat, com s'ha de dir, hi és unànime:
quina colla de presumptuosos indocumentats bufats i
pagats vés a saber de què -d'ells mateixos,
es veu; que Santa Llúcia els conservi la mala
vista, o s'espantaran de la seva
misèria. Tots aquests comentaris tenien un punt
de bo: el convenciment que com la premsa barcelonina
no hi res. I que per tant l'actitud que mostren respecte
d'EL TEMPS és de benvolent paternalisme, d'amable
benvinguda al nebodet de fora, i de suport, no cal dir-ho,
a l'eixerit valencianet.
-L'hem d'ajudar -vénen a dir
els unànimes elogis.
Quina trepa de desgraciats. Fora d'aquest
paternalisme, d'aquest proteccionisme, res, de res,
de res. Ni un dels comentaris no ha parlat de publicitat
ni distribució, no hi ha hagut cap comentari
sobre contingut o maquetacions, res de la bondat o la
maldat de fonts, sobre l'actualitat o originalitat del
material periodístic que aplega la publicació.
No res sobre la funció informativa, o la funció
social, o política que pugui representar aquest
setmanari. Ni una engruna d'anàlisi, i un carro
ple de tòpics que eren d'esperar.
Potser no és tan estrany com
de bell principi sembla: per poder parlar de periodisme,
informació, funció política, funció
social, funció cívica, la premsa barcelonina
està massa espanyolitzada, massa venuda als uns
i als altres -que són els mateixos, vid. la present
campanya electoral. Potser ella mateixa, nova oceanografia
del tedi, tan poc periodística, tan poc informada,
tan poc política, tan poc social i no gens cívica,
que no pot materialment parlar de cap d'aquests aspectes,
essència de qualsevol publicació periodística.
D'allà on no n'hi ha, no en pot rajar.
Divendres. Poesia:
Al matí no esmorzo: penso en
tu.
A migdia no dino: penso en tu.
A la tard no bereno: penso en tu.
Al vespre no sopo: penso en tu.
A la nit no dormo: tinc gana.
Marc Alazraki, àlias Rocky,
BUP.
Dissabte. A Cardedeu (Vallès
Oriental). Feia temps que no plorava, però és
que a l'església parroquial hi actuava el Cor
Calenda Maia, de Rafael Subirachs, de manera
que va ser inevitable una llàgrima a la mateixa
església, durant el concert, i una altra a la
sagristia, havent acabat. Ens posem d'acord que ja tenim
ració de música per una bona temporada,
tot i que el que hem de fer és retornar-nos a
les orelles les músiques de Subirachs, i les
seves interpretacions i les del seu cor. Subirachs gasta
una tècnica d'imatge com qualsevol altra, amb
un avantatge: que no és empalagosa. No es deixa
veure, no es deixa escoltar, evita que es parli d'ell.
Desgraciadament l'ambient no l'acompanya, i així
ens podem passar mesos sense que ningú no escrigui
que l'ha vist, o que l'ha sentit, o que l'ha escoltat,
o que hi ha parlat. És la mateixa tècnica
d'imatge que la de l'escriptor nord-americà J.
D. Salinger, que només ha concedit una entrevista
en tota la vida, de rostre pràcticament esborrat
de la memòria, que va escriure el darrer llibre
fa més de vint anys... i que no hi ha setmana
que els afeccionats a la literatura no en parlin o no
n'escriguin.
El Cor Calenda Maia, del millor músic
de les generacions ara en primera plana, l'ha format
Subirachs triant-ne un a un la quarantena de membres.
Va començar el 1981 sota les ales de l'empresa
Zeleste i a Cardedeu, i aviat en d'altres indrets,
ens va portar al límit de les emocions barrejades
amb el Nocturn de Verdi, i amb vuit cants amb poemes
del llibre de Joan Vinyoli Passeig d'aniversari,
música del mestre, pianista i baríton
Subirachs. A la sagristia diuen que s'havia avisat del
concert a uns quants crítics de música
escollits, per si els semblava que hi havien de ser.
No n'hi havia ni un. És clar que, ben mirat,
¿quina importància té? ¿Per
què haurien de ser més periodistes els
crítics de música que la resta de funcionaris
dels mitjans de comunicació barcelonins?
Dimecres. La primera junta del
nou Col·legi de Periodistes de Catalunya va ser
proclamada la setmana passada. ¿Endevina qui
encapçala? ¡El Carlitos Sentís,
beneit del cabàs, el Carlitos Sentís!,
¿qui més podia ser, si no? Carlitos Sentís,
que va començar la revolució i la guerra
com a funcionari de la Generalitat, i que la va acabar,
només dos anys i mig després, d'oficial
de l'exèrcit feixista, amb a l'endemig un reciclatge
a base de fer espionatge per al seu nou amo i en contra
del vell. Molts anys després, i després
de successius reciclatges i canvis d'amo -ell, pobret,
no ha pogut manar mai, no passa d'estiracordetes- va
cometre l'únic pecat imperdonable que ha comès,
en pecar enllà de les seves forces: aprofitant
que Eugeni Xammar, un dels nostres grans periodistes,
ja era mort, li va dir mentider. Xammar és qui
a la seva biografia Seixanta anys d'anar pel món
explica la trajectòria republicano-feixista del
patufetista Espion de Francó.
Geni i caricatura
fins a la sepultura: avui, cinquanta anys després,
Carlitos Sentís és flamant primer president
del nou Col·legi de Periodistes de Catalunya,
recolzat en el Psc-Psoe; i membre del Consell d'Administració
de Catalunya Ràdio, Ràdio Associació
de Catalunya i TV3, amb el suport de Convergència
i Unió-PRD. Naturalment, no em dono de baixa
ni de l'Associació ni de la ràdio: en
el fons del fons, aquesta mena de genteta no existeix.
|