|
Comencem pel començament: tot
és per fer, i de lerrouxisme, mite i realitat
decisius d'ahir i avui, no en sabíem res de res.
D'un adjectiu imprescindible, per entendre'ns, no en
teníem destriats ni origen, ni família,
ni descendència: d'on ve, o on va; d'on venim,
o on anem.
El professor Joan B. Culla i Clarà,
solter i amb pis propi, educat i llarg, ha escrit El
republicanisme lerrouxista a Catalunya (1901-1923),
després de vuit anys d'estudi. I els qui el coneixem
sabem que és dels qui estudia el metro i, si
freqüentés més senyores i senyoretes
de les que ja freqüenta, faria fitxes en la pausa
entre el pessic i la mossegada.
El llibre no es pot llegir encara perquè,
ni que sembli mentida, a una obra essencial sobre un
fenomen essencial no sobren els editors interessats.
-És molt llarga -es veu que diuen,
com si el càncer que ens representa el lerrouxisme
no meresqués tanta llargària com la que
li dóna Culla; i molta més. He parlat
prou amb Culla -me'n va explicar una del Lerroux que
m'agrada: deia Lerroux: "els obrers tenen raó
fins i tot quan no en tenen"- i he llegit potser
tot el que s'ha publicar amb motiu de l'aprovació
de la tesi esmentada.
I me'n resulta que no té importància
si el lerrouxisme va ser propiciat pels espanyols per
desmanegar-nos una vegada més: l'estrany seria
que no ho fessin, és el ser paper en el món,
i ben fet que fan si no els en privem. El que sí
que ens ha d'importar és l'èxit multitudinari
que va tenir el lerrouxisme entre els catalans; i quan
dic catalans, vull dir indígenes, animals d'història,
llengua i cognoms catalans (multitudinari i puc dir
que estable: un barber que em pelava fins que es va
jubilar, fa vuit o deu anys, i que poc podia haver conegut
personalment Lerroux, era lerrouxista entusiasta: al
costat de convençut d'esquerres, a més
de catalanista indubtable).
Obrim, doncs, els ulls i prou gemecs
de cornut: el lerrouxisme és un càncer
típicament català i no pas inoculat pels
espanyols, que es limiten a fomentar-lo. És cosa
nostra. Si ha estat i és cosa nostra, és
de gallines atribuir-lo als espanyols.
Es veu que el lerrouxisme
no va néixer d'una operació imaginada
pels de sempre per mantenir-nos amorrats al fang. És
segur que, una vegada engegat, Madrid va aprofitar l'ocasió,
com sempre i ben fet que fa, per mantenir-nos amorrats
al fang. I és seguríssim, i ja ha estat
documentat, que el lerrouxisme és un fenomen
nostre, com la paella o els canelons. I aquí
sí que cal que ens escandalitzem: com pot un
país, una nació, ser tan covarda, tan
indigna -tan barata- per permetre que ens mantinguin
encadenats amb materials fabricats per nosaltres mateixos.
|