"Tot i que hi ha gent que voldria
que al cim de l'Everest també flamegessin altres
banderes, això no va ser possible no solament
a causa de problemes d'espai físic, sinó
de problemes d'espai moral". En veure la paraula
"moral", el primer moviment de l'ànima
és arrufar el nas: això put a ètica
programàtica governamental espanyola. El segon
moviment torna el nas al seu lloc, ja que no pot tractar-se
de la celebrada ètica quan es posen problemes
a la instal·lació d'una bandera espanyola,
allà on sigui.
I ho remata així: "són
molts els segles en què els nostres símbols
no han pogut flamejar, i aquest era el moment de fer-ho,
i fins i tot diria que hauríem de continuar fent-ho
en solitud".
El matador i rematador, el de Nosaltres
Sols, el partidari que les quatre barres flamegin sense
segons quines companyies, "en solitud", no
és pas un de la flamarada, ni un activista de
Terra Lliure, ni un barbamec del recital del Llach.
És, ni més, ni menys, que el notori militant
del PSC (PSC-PSOE) En Pasqual Maragall i Mira, batlle
de Barcelona.
Encara no ens havíem refet de
la sotragada que Maragall, sense compassió, hi
tornava: "no em faran callar", va dir, referint-se
a les discrepàncies dineràries amb els
seus correligionaris del govern espanyol.
La tercera, i referida als mateixos
diners -"hi ha més rigor als municipis que
no als ministeris"- va resultar la definitiva:
¿què li passa exactament al Maragall perquè
de cop i volta comenci a fer l'home?
L'ambició de Maragall ha de ser
desmesurada: vol passar a la història. I ha trobat
una manera acreditada de passar-hi, la manera Rius i
Taulet, batlle de Barcelona al temps de l'exposició
universal de 1888.
L'individu Maragall té la seva
exposició de 1888 a l'abast: és la Barcelona
Olímpica de 1992. I perquè el 1992 sigui
el seu any, és capaç de pactar amb el
dimoni: amb el dimoni de la bandera catalana sense guarnició.
I amb el dimoni de la carnisseria de les Amèriques,
els cinc-cents anys de la qual coincideixen amb la Maragall
92, coincidència que els duu a "celebrar-ho"
en santa unió.
I amb el dimoni lingüístic,
que pot suprimir la llengua de la ciutat dels Jocs,
i substituir-la per la llengua de l'estat, encara que
el reglament olímpic digui que els Jocs són
a ciutats, i no a estats.
Aquest xicot s'ha encès,
aquest xicot flameja. ¿En solitud?
|