|
"El problema més gran de
Catalunya avui dia és que Barcelona es decideixi
d'una vegada per totes a recatalanitzar-se, després
d'haver patit la brotxa espanyolista del franquisme,
sense complexos i sense fabulacions. Una Barcelona en
camí de descatalanitzar-se podria arrossegar
la descatalanització de Catalunya. Una Barcelona
oberta no és incompatible amb una Barcelona
catalanitzada, perquè catalanització i
europeisme s'han donat moltes vegades la mà".
¡Tan bé que anàvem
fins aquí, Jaume Lorés, teòleg,
escriptor i conseller del Conseller de Cultura de la
Generalitat d'amunt! Amb una mica més d'atenció
al matís purament gramatical -en comptes d'incompatible,
excel·lent; en comptes de moltes vegades, sempre;
a més d'una pura qüestió de noms
entre Catalunya i els Països Catalans-, el paràgraf
és una obvietat necessària, obvietat en
el sentit de la paraula.
Lorés, arrossegat per l'admirable
realisme que el complementa més enllà
del seu teologisme, ha de deixar constància d'una
realitat, i en deixa constància a continuació
del fragment transcrit. Constata Lores: "una Barcelona
oberta devers Madrid tampoc no és una quimera".
No és una quimera, sinó una realitat com
un temple: fa segles que Barcelona, dirigida pels indígenes
que l'han dominada, s'ha mostrat oberta devers Madrid,
eixarrancada, en diríem, sense faltar a aquesta
veritat i eixamplant-la; per eixarrancar-la encara més
amb la lògica col·laboració, o
iniciativa sempre que ha calgut, dels indígenes
de Madrid.
La veritat nua i simple, doncs, fins
aquí, ha rajat de la ploma de Jaume Lorés.
No és obligatori que hi hagi peròs, però
sovint n'hi ha, i en l'escrit de referència no
en falten. Diu Lorés, doncs, que una Barcelona
oberta a Madrid no és una quimera i que "és
preferible a una Barcelona tancada".
És el problema dels teòlegs:
que, per molt que pensi, al final se'ls escapa algun
absolut o altre; al final se li ha escapat un tancat
absolut.
La qüestió no és,
ni per a Barcelona, ni per als Països Catalans,
ni per a ningú al món i enlloc del món,
ni de ser tancat ni de ser obert: així a seques,
el tancament i l'obertura són pura abstracció,
bromes com a màxim electoralistes: ¿obert?,
¿tancat?, ¿canvi?, ¿continuïtat?,
on l'absolut abstracte i teològic es dóna
fatalment la mà amb el més primari absolut
del realisme: guanyar com sigui.
La qüestió és tancat
o obert respecte de què i de qui, i obert respecte
de qui i de què. És positiu el tancament
envers les fonts de l'agressió, la depredació
i la imposició, com és negatiu un tancament
envers la llibertat, el benestar i la germanor universal.
Positiu és obrir-se a la llibertat, al benestar
i a la germanor universal, i negatiu obrir-se o deixar
entrar l'agressió, la depredació i la
imposició.
Per ajudar teòlegs i d'altres
persones que tinguin un feble per les qüestions
abstractes, seria bo de saber detalladament i amb xifres,
en detalls concrets, en què és preferible
una Barcelona oberta a Madrid a una Barcelona tancada.
Posats a mal, no sembla tan dolent quedar-se en innocus
provincians com obrir-se a la pròpia provincialització.
Lorés, amb tots els respectes:
respectes massa encara als Ramonedes, Colomers, Subirosos
i Mascarells, provincians de París frustrats
-imagina't, quan ja ningú no estudia francès-
aspirants i provincians de Madrid -inimaginable, però
cert.
Continua fent bondat.
|