|
No sé si
Christine Kurzok, estudiant de català a Hamburg,
ha passat ja la lliçó que fa així:
Oh, que cansat estic de la meva
covarda, bella, tan salvatge terra
i com m'agradaria d'allunyar-me'n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
Christine Kurzok, en carta adreçada
a aquesta revista, d'Hamburg estant, diu que és
molt exagerada una determinada posició contra
el juleio; parla de ressentiment, diu que anar
contra el juleio és repetir el comportament
espanyol d'abans contra el català, que el
juleio té molta importància en l'economia
d'avui i que, per exemple, a Alemanya en moltes professions
demanen el coneixement d'aquella llengua. A més
de ser parlada, diu ella, per 300 milions de persones:
diu en resum que no cal dir sí a l'anglès
i no al juleio, sinó sí a totes
les llengües.
El món és gran, enorme,
i complicadíssimes les qüestions relacionades
amb la poesia. Pensant en Goethe i el seu viatge a Itàlia,
pensant en el Heine viatger i pensant en general en
la permanent passió germànica per Itàlia,
Grècia i el Mediterrani, no ens ha de costar
gens imaginar un pedagog i poeta com Espriu, però
alemany aquesta vegada, que hagués dictat una
lliçó que faria així:
Oh, que cansat estic de la meva
covarda, bella, tan salvatge terra
i com m'agradaria d'allunyar-me'n,
sud enllà,
on diuen que la gent és neta,
noble, culta, clara, lliure,
desvetllada i feliç!
Tot és relatiu, i la lliçó
espriudiana sud-nord mereixeria aquesta rèplica
igual i de sentit nord-sud, si no fos que no hi cal:
el senyor Espriu, que és un murri, ja diu que
diuen, i no pas que la realitat sigui com ell diu que
diu.
I aquí s'acabaria aquesta lliçó
si Christine Kurzok ja hagués passat la de Salvador
Espriu. Però si no l'ha passada, deixaríem
la nostra amiga en la galdosa situació intel·lectual
en què la va deixar la nostra anterior proposta
política en contra del juleio. Per si
aquest fos el cas, li ho direm d'una altra manera, d'una
manera més covarda, vella, salvatge, noble, culta,
rica, clara, lliure, desvetllada i feliç: estem
en contra del juleio, perquè ens el fan
obligatori, i aquesta obligació la fan tan forta
amb la força democràtica del seu nombre
i amb la força constitucional de les seves armes.
Si un exemple ha d'ajudar Christine Kurzok a acabar
d'entendre aquesta explicació, al seu mateix
nord en trobarà a piles: que pregunti als txecs,
als eslovens, i potser als polonesos, que li serà
més fàcil, si és que estan ressentits
contra el rus, llengua russa, vull dir.
|