|
El passat 15 de març va
fer tres anys que va morir Ramon Barnils, als cinquanta-nou
anys. Periodista proclamat políticament incorrecte,
impertinent, audaç, incòmode,
seductor i provocador pels seus admiradors, i maleït
-més o menys calladament i per si fa no fa les
mateixes qualitats- pels seus enemics. Als disset anys
(1957) ja col·laborava en una revista del seu
poble, Sant Cugat, que dos anys més tard
l'alcalde Barnils, oncle seu, va fer tancar. Al cap
d'un temps feia de corresponsal local d'El Correo
Catalán mentre estudiava enginyeria i després
econòmiques (no va acabar aquests estudis, però
segons ell, a la facultat d'Econòmiques és
on va adquirir una formació una mica sòlida).
No va ser fins bastant després que va estudiar
al CIC, l'escola de periodisme de l'Església,
l'única de l'època, on encara tenien el
bon gust de no dir-ne ciències de la informació,
d'allò que feien. L'any 1969 va començar
a treballar a l'agència Europa Press fent el
periodisme que ell deia que li agradava més:
"no firmes, la informació és escarida,
és la base del periodisme, la resta és
secundari." (Entrevista publicada pòstumament
a El Temps el 24 d'abril del 2001.)
Bàsicament, però, es va dedicar
al periodisme d'opinió -una mica més ben
pagat, deia. A principis dels setanta comença
una columna diària a Tele/eXprés
(segons va dir algun cop, l'únic diari seriós
que s'ha fet al país), en substitució
de Joan de Sagarra, que l'hi va traspassar, com si diguéssim;
la va fer durant dos anys, activitat que combinava amb
la de professor de periodisme a l'Autònoma, on
ho va ser fins al 85. Al mateix Tele/eXprés
també va treballar a diferents seccions: internacional,
literatura i espectacles, fins que en va marxar pressionat
per l'ambient que havia anat adquirint la redacció:
"El diari va començar a fer massa política,
i als directors i als caps de redacció no els
agradava el tipus de periodisme que feia, el trobaven
massa frívol. Consideraven que s'havien de publicar
notícies sobre vagues i manifestacions [...],
que era el moment de fer la revolució. Era gent
que va fer que el Tele/eXprés, en comptes
de ser un diari obert, fos un diari controlat pels socialistes
i, després, pels comunistes. [...] Quan es va
acabar el franquisme, ho controlava tot l'antifranquisme
[...] els que no érem comunistes, ni socialistes,
ni franquistes, no teníem res a fer, trobàvem
més dificultats.[...] Una de les pegues de la
transició va ser canviar una màfia per
una altra." (Entrevista citada.)
Cap a la meitat dels setanta dirigeix -nominalment,
diu ell- la revista Ajoblanco, on es limita,
durant una temporada, "a posar una mica d'ordre
i moderació en una colla de hippies que feia
feredat". A la mateixa època (cap al 76
o el 77) l'entabanen per dirigir Solidaridad Obrera,
l'òrgan de la CNT, sindicat que s'està
reconstruint en la semiclandestinitat. Amb tota la bona
fe del món i una bona dosi del seu tarannà
llibertari, també devia intentar posar ordre
i moderació -i sobretot, ofici- entre una colla
d'anarquistes que en aquells moments arrossegaven força
gent. Però el caos intern en forma d'enfrontaments
i escissions que desemboquen en el domini dels faistes,
acaben amb aquesta seva aventura. Els llibertaris, com
tots els grups organitzats, també són
proclius a les màfies: "[...] la primera
obligación de una organización clandestina
es la de aniquilar al enemigo interior, así que
un día el director del portavoz orgánico
fue llamado a declarar ante sus autoridades en pleno
(acusación: ¡marxismo! [¡a ell!]),
con el honesto avance de que tras declarar iban a echarle
por el balcón -un primer piso sólo, pero
de los de la plaza Reial." ("Rafael Poch,
un tipo duro", article a La Vanguardia,
30-11-91, i reproduït a Articles, Ed. La
Magrana, 2001). Però abans de la defenestració,
durant uns mesos també va tenir temps de dirigir,
junt amb la Soli, la revista Catalunya,
publicació en català de la matexia CNT.
No el van arribar a llançar pel balcó,
aquell dia, però prèviament, en un ple
multitudinari (em sembla que era en algun gran local
o teatre del Poble Nou o un altre barri), el van fer
passar per una mena de procés públic vergonyant,
dalt d'un escenari -ell dret, amb texans i jersei vermell
amb les mànigues arremangades, alt i ben plantat,
i les mòmies del sindicat a la mesa-, amb la
militància a la platea, gairebé un circ.
Va aguantar estoicament -la processó li devia
anar per dins- el xàfec de les arengues del vells
-i alguns de nous- llibertaris. Aquell dia, bastants
dels joves que hi érem vam rebre una gran lliçó:
fugir per sempre més de les organitzacions polítiques
-encara que es diguin apolítiques i antiautoritàries-,
no refiar-se mai de cap ni una i fotre-se'n sempre una
mica -o molt- com a mesura profilàctica.
Després d'això, junt amb
alguns altres llança la revista satírica
El Be Negre, intent de recuperar la publicació
d'abans de la guerra, que a partir del segon número
es diu El potes rosses i que va durar ben poc.
Barnils hi feia la secció fixa setmanal "Ai,
si us sentís", dedicada "amorosament"
a Carles Sentís, aleshores degà del Col·legi
de Periodistes. El 1983, encara a l'Autònoma,
proposa a un grup d'estudiants d'escriure un llibre
sobre Puig Antich, coordinats i assessorats per ell;
en sortirà La torna de la torna. Salvador
Puig Antich i el MIL, publicat sota el nom col·lectiu
Carlota Tolosa (Ed. Empúries, 1985). El 1984
entra a col·laborar de forma fixa al setmanari
El Temps. Però abans i mentrestant també
va publicar a molts altres llocs. A l'Avui, amb
alguns articles esparsos a començaments dels
vuitanta, i al 87 també al setmanari satíric
Ahir que editava el diari, però va durar-hi pocs
mesos: massa sàtira o massa incontrolada. Als
diaris El Noticiero Universal, Diario de Barcelona,
La Vanguardia i El Mundo. Al setmanari
El Món. A l'Agencia EFE, on va introduir-hi
el català... Va escriure força, doncs,
tot i que ell deia que preferia llegir que escriure:
"llegir és un luxe, vius de renda [...]
perquè xucles el que t'han dit els altres i tu
no fas res [...] el que passa és que en aquest
cas no fas mal a ningú." (Entrevista a Josep
Termes a El lloro, el moro, el mico i el senyor de
Puerto Rico, Ed. Empúries, 1987 i 2001).
I també va parlar força.
La veu de Barnils a la ràdio és el que
el va fer més popular. La seva veu i els seus
comentaris aguts, irònics i sense manies, dient
el que li donava la gana de dir -alguna barrabassada
inclosa- , encara els recorda molta gent. Sempre a Catalunya
Ràdio; hi va començar amb la Mercantil
Radiofònica, un trio format per ell, Jordi Vendrell
(mort també el 2001, uns mesos després)
i Quim Monzó, amb El lloro, el moro, el mico
i el senyor de Puerto Rico, a les nits durant els
anys 1984 i 1985. Després, Vendrell va passar
a dirigir El mínim esforç, a les
tardes de tres a quatre, i més endavant L'orquestra,
programes en què també col·laboraven
habitualment Barnils i Monzó. Ja als noranta,
i fins uns mesos abans de morir, col·laborava
en el programa successor d'aquells per horari, i que
encara dura: Postres de músic, que des
del setembre del 2000 ja no és el que era sense
la veu de Barnils, i on s'hi arreplega de tot per fer-la
petar més o menys fútilment i inofensivament.
Per qui, bàsicament per edat, no vagi sentir
mai aquests programes, sobretot els dos més antics,
cal dir que van ser -ho sento pel tòpic, però
passeu- me'l, sisplau- rares illes enmig d'un plàcid
oceà polític i informatiu de banalitat,
conformació i estultícia (com continua
sent, si fa no fa o més que mai). Per això
els van intentar fer callar més d'un cop. Del
primer programa: El lloro, el moro, el mico i el
senyor de Puerto Rico, es va editar el llibre ja
citat (Ed. Empùries, 1987 i 2001), amb la reproducció
de set entrevistes de les que van fer a diferents personatges,
encara que al programa hi havia molta cosa més.
És absolutament recomanable; pels personatges
entrevistats, però sobretot pels entrevistadors
i per les seves maneres. Barnils hi destaca, amb la
seva ironia afuada i el seu sarcasme, sovint insolent;
insolència que algunes vegades vol ser cordial
i d'altres tot just ho aparenta. Van demostrar sempre,
tots tres en equip, una autèntica professionalitat
-no pas a l'ús habitual- i una sana llibertat
portant als seus programes gent pública de tota
mena, a vegades ben contrària a les seves idees.
I una mostra de com aquest tercet funcionava i que diu
molt a favor de Barnils és el següent: no
se'n va dir mai explícitament res per antena,
però en els tres programes que van fer plegats,
a vegades, i segons els personatges convidats, Barnils
desapareixia. I ara potser em passaré de llesta
(només Monzó ens ho podria aclarir): jo
diria que Barnils, que es va crear molts enemics per
la seva franquesa a l'hora de ficar-se amb qui fos,
alguns dies, suposo que creient que s'havia de fer xerrar
algú encara que ell no hi volgués xerrar,
es feia fonedís. Vendrell, més contemporitzador
i sempre elegant, tot i que també força
irònic, feia llavors els honors, a vegades juntament
amb Monzó.
Barnils, doncs, va ser força incòmode.
Massa agut. Massa intel·ligent i lúcid.
Sovint emprenyador de debò. Feia servir el cap
com pocs, però també la pota quan li convenia
clavar guitzes. A vegades podia ser gairebé antipàtic,
fins i tot per als qui en compartien les idees. Pel
to, en aquests casos, que podia anar de la ironia esmolada
al broc gros del tot a doll i avall va que fa baixada
(per això, per més que sovint hi estiguessis
d'acord, a vegades deies: "¡ep, frena, home!").
Diria que de tant en tant s'hi rabejava conscientment:
allò de veure que perds les regnes i les acabes
de deixar anar del tot. No per épater: qüestió
de caràcter, suposo (no el vaig tractar; només
faig deduccions a partir d'haver-lo llegit i sentit
a la ràdio). Sovint era brillant, però
naturalment també té escrits més
discrets o en què no anava tan a fons.
A vegades també podia semblar un
il·lús. Per exemple amb la seva fe en
un futur millor per al país, en l'autodeterminació
possible, amb una ingenuïtat i un optimisme que
resultava fins i tot paradoxal en un home tan lúcid
i crític. En el fons, no volia desconfiar de
la política, i feia pedagogia independentista
a base de fer mirar cap enfora, confiant, als anys noranta,
en el model de les noves nacions europees, en l'aprofitament
de les situacions internacionals, tot i que era conscient
de la realitat de casa: la mediocritat general, el nivell
paupèrrim dels polítics de tots colors...
Tant els de CiU com els socialistes (¿què
en diria, ara, d'un dels seus objectius predilectes:
"Maragall, una pepa en política"?)
com els ex-psuqueros van rebre de valent les seves coces.
(No va tenir temps de veure 'el gran salt' d'ERC, en
la qual tenia una certa esperança, ¿què
en diria, ara, també?).
Home de fílies i fòbies,
ell mateix va ser objecte de totes dues. Però
també va ser prou intel·ligent per defugir
gairebé sempre, malgrat les seves dèries
particulars, el gran pecat de la gent de l'ofici (de
quan ell començava i fins ara): la demagògia
i el discurs fàcil: "Ens queixem que cobrem
poc. N'hi ha que cobren massa." I va atacar despietadament
les submissions partidistes del gremi. Més preguntes
-ocioses, o no- que ens podem fer: ¿què
en diria, de l'actual copada socialista dels mèdia?).
També va ser un luxe com n'hi ha
pocs per la manera d'escriure. Del seu estil, acuradíssim
sense semblar-ho, un tret peculiar: l'ús totalment
natural i eficaç d'expressions col·loquials
que donaven als seus articles un aire perfecte d'oralitat:
incisos sorprenents per cridar l'atenció, mots
populars... A vegades, començant a llegir-lo,
feia la impressió de gastar una prosa just embastada,
despreocupada.
Només era un joc intel·ligent
amb el lector en què utilitzava sàviament
la sintaxi i el lèxic. Fins i tot es permetia
la coqueteria d'algun cripticisme per fer-te ensopegar
que t'obligava a alentir o aturar la lectura, a fer
marxa enrere: reflexió obligada. Aquest estil
el va anar depurant amb els anys. Ho veiem en els últims
articles a El Temps, amb la sèrie "Cap-i-pota",
del febrer a l'agost del 2000 (l'últim és
del 29 d'agost): breus (vint o vint-i-cinc línies
de columna estreta), escarits i arterament esmolats.
I encara un escreix de luxe per alguns
dels temes que triava. A part de la majoria d'articles
sobre política i actualitat, de tant en tant
s'ocupava de coses que revelaven el seu vitalisme i
la seva gran cultura, que sovint amagava: un vi, un
paisatge, un o altre escriptor (esplèndid, per
exemple, un breu article de 1983 sobre Kafka a El
Noticiero Universal, o un altre de 1984 sobre Proust
a l'Avui, tots dos reproduïts a Articles),
els plaers del viure... És quan fins i tot deixava
que el seu lirisme contingut, que alguns li reconeixen,
aflorés discretament, encara que sempre el transcendia.
I tot amb una prosa eficaç i precisa, a vegades
brillant. Com deien els de Contrastant a l'article que
li van dedicar quan va morir, "Barnils contra el
periodisme reverencial":
"A més, Ramon Barnils sabia
escriure, cosa de la qual molts dels seus 'col·legues'
difícilment podrien presumir. Pot sonar a tòpic
però és veritat: Barnils tenia un estil
inimitable. Caldrien unes quantes tesis per analitzar
a fons la sintaxi, la puntuació, els jocs de
paraules, els dobles sentits, etc., dels seus articles
d'opinió (especialment els de l'etapa a El
Temps). Només els qui tenen un gran domini
d'aquest instrument que és la llengua poden
contorsionar i segmentar la frase com ell ho feia
sense que l'estil semblés afectat, alambinat.
Barnils era un periodista incòmode que ves
per on sabia escriure. Certament massa, si tenim en
compte el que es pot permetre el periodisme actual."
L'últim article que va escriure,
"Trias Fargas" (El Temps, 29 d'agost
del 2000), acaba així: "Trias va veure l'atracament
imperdonable facilitat per Pujol en el finançament
de l'Estatut. I el 1987 ja no es feia il·lusions
de la bondat del 'nou marc institucional'. I no se n'amaga.
I ho deia. I es va morir." Les seves últimes
paraules publicades, com una premonició, si n'hi
hagués: "I es va morir". I es va morir
massa aviat. Però així i tot, en la hora
de la seva mort molts van callar -finalment descansats,
potser.
Assumpció Maresma deia, al número
d'homenatge d'El Temps: "La seva mort ha
estat tractada per la premsa barcelonina amb incomoditat
i contenció." En el mateix sentit i al mateix
lloc ho esmenta, indignat, Pere Martí. Fem un
petit inventari: La Vanguardia: breu nota de
redacció. Avui: breu nota de redacció
més una petita columna d'Assumpció Maresma
i Vicent Partal i dues cartes posteriors de lectors.
El Periódico: breu noteta. El Pais:
censura d'un article que li dedicava Joan de Sagarra,
entregat però no publicat (a la secció
habitual de Sagarra, aquell dia hi va aparèixer
un article d'un altre periodista), segons explica una
notícia d'El Temps, núm. 876. TV3
i algunes ràdios: comentaris breus a tall d'esquela
(tret del programa Postres de músic, on
òbviament en van parlar més).
Només El Temps i Vilaweb
(http://www.vilaweb.com/especials/barnils) van fer el
que hauria estat normal de fer en un país que
fos això: (una mica) normal.
I ja per acabar diré que m'agradaria
saber si algú va recollir la idea llançada
per Pau Riba en la mort de Barnils (El Temps,
876): muntar un establiment anomenat Bar Nils on la
gent es pogués reunir per recordar-lo. Si no
és així, m'uneixo a la proposta. Un Bar
Nils prou eclèctic en què, entre copa
i copa, s'hi pogués anar fent coixí a
base de platillos de cap-i-pota, per exemple. A veure
si algun emprenedor s'hi decideix. El negoci està
assegurat.
Bibliografia essencial:
* Articles. Ramon Barnils. Recull
de Carles Serrat i pròleg de Joan de Sagarra.
La Magrana, 2001.
Molt bona tria, que seria excel·lent
si s'hi haguessin inclòs més articles
dels últims (sèrie "Cap-i-pota"
a El Temps). Només s'hi publica l'últim,
"Trias Fargas", pel fet de ser-ho.
* El lloro, el moro, el mico i el senyor
de Puerto Rico. Ramon Barnils, Quim Monzó
i Jordi Vendrell. Empúries, 1987 i 2001.
* Hemeroteca Ramon Barnils. Recull digital
dels seus articles a El Temps: Contrastant: http://www.contrastant.net/barnils.htm.
En curs de publicació: fins ara hi ha els de
1984 a 1990 i està previst publicar-los tots,
fins als últims (any 2000).
* El Temps, número
875 (20.03.01), amb un dossier amb motiu de la seva
mort.
|