Tots aquells a qui
els preocupen els drets humans, la justícia
i la integritat moral haurien d'estar molt contents
per la captura de Saddam Hussein i haurien d'esperar
amb impaciència que un tribunal internacional
el sotmeti a un judici just.
Els càrrecs per les atrocitats
de Saddam haurien d'incloure no només la matança
de kurds el 1988, amb ús de gasos tòxics,
sinó també, i encara amb més
importància, la massacre dels rebels xiïtes
que el podrien haver enderrocat el 1991.
En aquella època, Washington
i els seus aliats sostenien el "criteri sorprenentment
unànime que fossin els que fossin els pecats
del líder iraquià, aquest oferia a Occident
i a la regió més esperances per a l'estabilitat
del seu país que els que van patir la seva
repressió", va escriure Alan Cowell a
The New York Times.
El desembre passat, Jack Straw, ministre
d'Afers Estrangers bri- tànic, va fer públic
un informe dels crims de Saddam extret gairebé
completament del que va passar en el període
de ferm suport dels britànics i els nord-americans
al dictador. Amb l'habitual mostra d'integritat moral,
l'informe de Straw com la reacció de Washington
passaven per alt aquest suport.
Aquest mètode reflecteix una
trampa molt arrelada i generalitzada en la cultura
intel.lectual, una trampa que de vegades s'anomena
doctrina del canvi de rumb i que als Estats Units
s'invoca cada dos o tres anys. El contingut d'aquesta
doctrina és: "Sí, en el passat
hem fet coses incorrectes per innocència o
descuit. Però ara tot s'ha acabat, no desaprofitem
ni un minut més en aquest tema avorrit i passat
de moda".
La doctrina és deshonesta i
covarda, però té alguns avantatges:
ens protegeix del perill d'entendre què està
passant davant dels nostres propis ulls. Per exemple,
la raó que originalment va esgrimir l'Administració
de Bush per anar a la guerra a l'Iraq va ser alliberar
el món d'un tirà que desenvolupava armes
de destrucció massiva i que mantenia vincles
amb el terrorisme. Ara ja no s'ho creu ningú,
ni tan sols els que li escriuen els discursos a Bush.
La nova raó és que vam envair l'Iraq
per establir una democràcia i, encara més,
democratitzar tot el Pròxim Orient.
De vegades, la repetició d'aquesta postura
sobre la construcció de la democràcia
arriba a un nivell d'ardent proclama. El mes passat,
per exemple, David Ignatius, comentarista del Washington
Post, descrivia la invasió de l'Iraq com "la
guerra més idealista dels temps moderns",
ja que es va combatre exclusivament per portar la
democràcia a l'Iraq i a tota la regió.
Ignatius es mostrava particularment impressionat per
Paul Wolfowitz, "l'idealista en cap de l'Administració
de Bush", que descriu com un genuí intel.lectual
que "pateix per l'opressió (del món
àrab) i que somia alliberar-lo". Potser
això ajudarà a explicar la carrera de
Wolfowitz. Com el seu ferm suport a Suharto a Indonèsia,
un dels pitjors assassins i agressors de masses del
segle, quan Wolfowitz era ambaixador en aquell país
durant la presidència de Reagan. Com a funcionari
del Departament d'Estat per a assumptes asiàtics
sota el mandat de Reagan, Wolfowitz també va
supervisar el suport a dos dictadors assassins, Chun,
de Corea del Sud i Marcos, de Filipines.
Però tot això és irrellevant
atesa la convenient doctrina de canvi de rumb. Així
doncs, sí, el cor de Wolfowitz pateix per les
víctimes de l'opressió, i si el seu
full de serveis indica el contrari, només és
a causa d'aquelles avorrides i antigues històries
que volem oblidar.
Tot i que podríem recordar
un altre fet recent que il.lustra l'amor de Wolfowitz
per la democràcia. El Parlament turc, assumint
l'oposició pràcticament unànime
de la seva població a la guerra a l'Iraq, es
va negar a autoritzar el desplegament íntegre
de les forces armades dels Estats Units a Turquia.
Això va provocar la fúria de Washington.
Wolfowitz va criticar l'Exèrcit
turc per no haver intervingut per anul.lar la decisió.
Turquia va escoltar el seu poble, sense admetre ordres
de Crawford, Texas o Washington D.C.
El capítol més recent
és el document Determinació i conclusions
de Wolfowitz sobre l'assignació dels generosos
contractes per a la reconstrucció de l'Iraq.
N'han estat exclosos països on el Govern es va
atrevir a adoptar la mateixa posició que la
gran majoria de la seva població. Les raons
al.legades per Wolfowitz són els "interessos
de seguretat", que són inexistents, malgrat
que és difícil passar per alt l'odi
visceral a la democràcia, a més a més
del fet que Halliburton i Bechtel tindran ara llibertat
per competir amb la vibrant democràcia de l'Uzbekistan
i les illes Salomó, però no amb les
principals societats industrials.
El més revelador i important
per al futur és que les mostres de desdeny
de Washington a la democràcia s'han simultaniejat
amb un cor d'adulació sobre els seus anhels
democràtics. Sortir airosos d'aquesta contradicció
és un èxit impressionant, difícil
d'emular fins i tot en un estat totalitari.
Els iraquians ja tenen una mica d'experiència
en aquesta mena de processos de conquistadors i conquistats.
Els britànics van crear l'Iraq
en funció dels seus propis interessos. Quan
van abandonar aquesta part del món, la discussió
va consistir en la manera d'establir el que ells anomenaven
façanes àrabs: governs febles i mal.leables,
parlamentaris si era possible, a condició que
fossin els mateixos britànics els que realment
governessin.
¿Qui pot esperar que els Estats
Units permetin algun dia l'existència d'un
Govern iraquià independent? Especialment ara
que Washington s'ha reservat el dret a establir bases
militars permanents al seu territori, al cor de la
principal regió productora de petroli del món,
ha imposat un règim econòmic que cap
país sobirà acceptaria i ha deixat així
el destí del país en mans de les empreses
occidentals.
Al llarg de la història, fins
i tot les mesures més dures i vergonyoses han
anat generalment acompanyades de manifestacions de
nobles intencions i una retòrica en què
s'ofereix llibertat i independència. Una mirada
honesta només pot generalitzar l'observació
de Thomas Jefferson sobre la situació del món
en la seva època: "No creiem ni que Bonaparte
lluiti només per les llibertats als mars ni
que la Gran Bretanya estigui lluitant per les llibertats
de la humanitat. El propòsit és el mateix,
atraure cap a ells el poder, la riquesa i els recursos
d'altres nacions".