Una
de les raons per què escric sobre els mèdia
és que estic interessat en la cultura intel.lectual
en el seu conjunt, i la part més fàcil
d'estudiar són els mèdia. Surten cada
dia, pots dur a terme una investigació sistemàtica.
Pots comparar la versió d'ahir amb la d'avui.
Hi ha nombroses proves de què es prioritza
i què no, i de quina manera estan estructurades
les coses.
La meva opinió és que els mèdia
no són gaire diferents de les universitats
o, posem per cas, de les revistes d'opinió
intel·lectual. Hi ha algunes limitacions afegides,
però no són radicalment diferents. Mèdia
i universitat interactuen, la qual cosa explica la
relativa facilitat amb què es passa de l'un
a l'altre.
Per entendre els mèdia, o qualsevol
altra institució, els observem, en qüestionem
l'estructura institucional interna, volem saber coses
sobre el lloc que ocupen en la societat en el sentit
més ampli, i com es relacionen amb els altres
sistemes de poder i d'autoritat. Amb sort, hi pot
haver en el sistema informatiu un registre intern
dels dirigents que ens digui per on naveguen (és
una mena de sistema doctrinal). No em refereixo als
manifestos que els preparen els relacions públiques,
sinó a allò que diuen privadament. Hi
ha força documentació interessant.
Aquestes són les tres fonts
fonamentals d'informació sobre la naturalesa
del mèdia. Els estudiem, diguem-ne, com estudiaria
un científic una molècula complexa o
alguna cosa semblant. N'examinem l'estructura i formulem
una hipòtesi, basada en aquesta estructura,
sobre l'aspecte que probablement tindrà el
producte mediàtic. Després investiguem
el producte mediàtic i veiem en quina mesura
s'ajusta a les hipòtesis. Pràcticament
tota l'anàlisi dels models mediàtics
es fa així: s'estudia el més acuradament
possible com és el producte mediàtic
i si s'ajusta a les assumpcions òbvies sobre
la naturalesa i l'estructura dels mèdia.
Bé, què és el
que descobrim? En primer lloc, descobrim que hi ha
mèdia diferents, que fan coses diferents, com
ara la indústria de l'entreteniment de Hollywood,
els culebrots televisius, i fins i tot la majoria
dels diaris d'un país (la immensa majoria).
Els mèdia s'adrecen al públic en general.
Hi ha un altre sector dels mèdia, els mèdia
d'elit, de vegades coneguts com els mèdia que
estableixen l'agenda perquè compten amb grans
recursos, que estableixen el marc en el qual actua
la resta de mèdia. Per exemple, el New York
Times i la CBS. El seu públic és majoritàriament
gent privilegiada. La gent que llegeix el New York
Times -gent rica o part del que de vegades s'anomena
classe política- està permanentment
compromesa amb el sistema polític. Poden ser
gestors polítics, gestors empresarials (com
executius de grans empreses o similars), gestors doctrinals
(com profesors universitaris) o periodistes que s'ocupen
d'organitzar com ha de pensar la gent i com ha de
veure les coses.
Els mèdia d'elit estableixen
el marc en què la resta treballa. Fixeu-vos
en l'Associated Press: produeix un flux constant de
notícies, però cada dia, a mitja tarda,
s'atura i envia un missatge que diu "Avís
als editors: El New York Times de demà presentarà
els temes següents en portada:" L'objectiu
no és altre que, si ets l'editor d'un diari
a Dayton (Ohio) i no tens recursos per desxifrar què
és notícia, o, simplement, no vols pensar-hi,
l'avís et diu allò que és notícia.
Aquests són els temes per a les pàgines
que no penses dedicar a temes locals o a entreteniment.
Aquests són els temes que publiques perquè
això és el que el New York Times diu
que t'ha d'interessar demà. Si ets un editor
de Dayton (Ohio), en certa mesura hauràs d'actuar
així, perquè no tens gaire més
fonts d'informació. Si et surts del camí
marcat, si generes històries que no agraden
a la premsa important, ben aviat t'ho faran saber.
De fet, el que li ha succeït fa poc al Sant Jose
Mercury n'és un exemple dramàtic. Els
jocs de poder tenen moltes maneres de fer-te tornar
al camí correcte, si te n'has sortit. Si intentes
trencar el motlle, no duraràs gaire. Aquest
sistema funciona força bé, i és
obvi que no és més que un reflex d'unes
estructures de poder.
Els mitjans de comunicació
autènticament massius pretenen, bàsicament,
distreure la gent. Si volen fer alguna cosa més,
que la facin, però que no ens molestin (a nosaltres,
que som els que dirigim el cotarro). Que s'interessin
pels esports professionals, per exemple. Que es tornin
bojos pels esports professionals, pels escàndols
sexuals, pels famosos i els seus problemes, i altres
coses semblants. Qualsevol cosa mentre no sigui seriosa.
Evidentment, els afers seriosos són per a la
gent influent. "Nosaltres" en tenim cura.
Què són els mèdia
d'elit, els mèdia que estableixen l'agenda?
El New York Times i CBS, per exemple. Bé, en
primer lloc, són grans empreses amb molts guanys.
A més a més, la majoria estan vinculades
o formen part de grups empresarials més grans
com General Electric o Westinghouse. Aquestes empreses
estan dalt de tot de l'estructura de poder de l'economia
privada, que és una estructura molt tirànica.
Les grans empreses són fonamentalment tiràniques,
jeràrquiques i estan controlades des de dalt.
Si no t'agrada el que fan, ja te'n pots anar. Els
mèdia importants són només una
part d'aquest sistema.
Què es pot dir del seu entorn
institucional? Bé, més o menys el mateix.
Que interactuen amb altres centres de poders importants
i que s'hi relacionen: el govern, altres grans empreses
o les universitats. Perquè els mèdia
són un sistema doctrinal que interactua estretament
amb les universitats. Suposem que ets un periodista
que escriu un reportatge sobre el Sud-oest asiàtic,
Àfrica o una cosa així. Se suposa que
aniràs a una gran universitat i buscaràs
un expert que et dirà el que has d'escriure;
i si no aniràs a una fundació, com Brooking
Institute o American Enterprise Institute, i et donaran
les paraules que hauràs d'emprar. Aquestes
institucions externes són molt semblants als
mèdia.
Les universitats, per exemple, no
són institucions independents. Pot haver-hi
persones independents aïllades però això
mateix també és cert pel que fa als
mèdia. I, en general, és cert pel que
fa a les grans empreses. Fins i tot és cert
pel que fa als estats feixistes. Però la institució
en ella mateixa és parasitària. Les
universitats depenen de fonts externes de finançament
i aquestes fonts de finançament, com ara fortunes
privades, subvencions de grans empreses i govern (que
està tan interrelacionat amb el poder empresarial
que gairebé no se'n pot distingir) constitueixen
l'entorn immediat de les universitats. La gent de
dins que no s'adeqüi a aquesta estructura, que
no l'accepti i la interioritzi (no hi pots realment
treballar a menys que la interioritzis i te la creguis),
la gent que no ho faci, probablement serà descartada
en algun moment del recorregut que comença
a la guarderia. Hi ha tota mena de mecanismes de filtre
per desfer-se de la gent que molesta i que pensa de
manera independent. Aquells de vosaltres que heu estat
a la universitat sabeu que el sistema educatiu està
molt encaminat a premiar la conformitat i l'obediència;
si no actues així, et convertiràs en
un esvalotador. Així doncs, hi ha una mena
de mecanismes de filtre que acaben produint gent que,
de manera realment honesta (no menteixen), interioritza
el marc de creences i d'actituds del sistema de poder
social que ens envolta. Les institucions d'elit com
Harvard i Princeton i les petites universitats de
la franja alta, per exemple, estan molt enfocades
cap a la socialització. Si vas a una universitat
com Harvard, gran part del que t'ensenyen són
modals: com comportar-se com a membre de les classes
altes, com pensar correctament, etcètera.
A mitjan dècada dels 40 George
Orwell va escriure Rebel.lió a la granja. Era
una sàtira contra la Unió Soviètica,
un estat totalitari. Va tenir un gran èxit.
A tothom li encantava. Doncs resulta que Orwell havia
escrit una introducció a Rebel.lió a
la granja que va ser suprimida. No va aparèixer
fins 30 anys més tard. Algú la va trobar
entre els seus papers. La introducció de Rebel.lió
a la granja tractava de la "Censura literària
a Anglaterra" i el que s'hi diu és que
òbviament el llibre ridiculitza la Unió
Soviètica i la seva estructura totalitària.
Però deia també que Anglaterra no era
gaire diferent. Nosaltres no tenim el KGB sobre els
nostre caps, però el resultat final és
gairebé el mateix. S'exclou la gent que té
idees independents o que té pensaments incorrectes.
Parla una mica, només dues
frases, sobre l'estructura institucional. Es pregunta
per què passa el que passa. Bé, en primer
lloc, perquè la premsa és propietat
de gent acabalada que només vol que arribin
al públic determinades coses. En segon lloc
diu que quan passes pel sistema educatiu d'elit, quan
vas a les millors escoles d'Oxford, aprens que hi
ha certes coses que no s'han de dir i certs pensaments
que no s'han de tenir. Aquest és el paper socialitzant
de les institucions d'elit i si no t'hi adaptes normalment
te'n separen. Aquestes dues frases més o menys
ho expliquen tot.
Quan critiquem els mèdia i
diem "mireu, això és el que escriuen
Anthony Lewis o d'altres", s'enfaden molt. Diuen,
prou correctament, que "ningú mai no m'ha
dit el que he d'escriure. Escric el que vull. Tota
aquesta discussió sobre les pressions i les
limitacions no té sentit perquè mai
no n'he rebuda cap." La qual cosa és completament
certa, però la qüestió és
que no serien on són si no haguessin demostrat
anteriorment que ningú no els ha de dir allò
que han d'escriure perquè ja diuen el que cal.
Si haguessin començat a la secció de
local, per exemple, i haguessin anat darrere darrere
d'històries inadequades, mai no haurien arribat
a les posicions en què ara poden dir el que
vulguin. El mateix passa a les facultats universitàries
amb les disciplines més ideològiques.
Han passat pel sistema de socialització.
Molt bé, examinem ara l'estructura
de tot el sistema. Com penseu que han de ser les notícies?
Bé, és força obvi. Agafeu el
New York Times. És una gran empresa i ven un
producte. El seu producte són les audiències.
Els diners no els guanyen quan comprem el diari. Estan
contents col·locant-lo a internet de franc.
De fet, hi perden diners, quan comprem el diari. El
producte és l'audiència. El producte
és la gent privilegiada, com ara la gent que
escriu als diaris, ja sabeu, la gent que pren les
decisions d'alt nivell de la societat. S'ha de vendre
un producte en un mercat, i el mercat són,
evidentment, els anunciants (és a dir, d'altres
grans empreses). Tant si es tracta de la televisió
com dels diaris, o el que sigui, estan venent audiència.
Les grans empreses venen audiències a d'altres
grans empreses. En el cas dels mèdia d'elit,
són empreses molt grans.
Bé, quines creieu que en seran
les conseqüències? Quines prediccions
podríem fer sobre la naturalesa del producte
mediàtic donades aquestes circumstàncies?
Quina seria la hipòtesi nul·la, la mena
de conjectura que faríem sense assumir res
més? L'assumpció òbvia és
que el producte dels mèdia, allò que
hi apareix, allò que no hi apareix, la manera
com són presentades les coses, reflectirà
l'interès dels compradors i dels venedors,
les institucions i els sistemes de poder que els envolten.
Si això no passés, seria una mena de
miracle.
Bé, llavors comença
la feina feixuga. Us deveu preguntar: realment els
mitjans funcionen de la manera com hem predit? Bé,
jutgeu-ho vosaltres mateixos. Hi ha molt de material
sobre aquesta hipòtesi tan òbvia. Se
l'ha sotmès a les proves més dures imaginables,
i se n'ha sortit notablement bé. A les ciències
socials no hi ha cap conclusió més sòlidament
argumentada que aquesta, la qual cosa no és
cap gran sorpresa: el miracle seria que no es complís,
ateses les forces en funcionament i la manera com
operen.
El següent que descobrim és
que aquest tema és completament tabú.
Si aneu a la Kennedy School of Government, a Stanford,
o a d'altres llocs, i estudieu periodisme, ciències
de la comunicació, ciència política
acadèmica, etcètera, probablement no
sortiran aquestes qüestions. És a dir,
la hipòtesi que qualsevol acabaria formulant
fins i tot sense saber res de res, no es pot expressar,
i la prova que la demostra no és presa en consideració.
Bé, això també s'havia predit.
Si examinem l'estructura institucional, direm, segurament,
que això ha de ser així perquè
¿per quina raó voldria aquesta gent
arriscar-se? Per què haurien de permetre anàlisis
crítiques d'allò que ells mateixos propicien?
La resposta és que no hi ha cap raó
per la qual les haguessin de permetre i, de fet, no
les permeten. Un cop més, no es tracta d'una
censura directa. La qüestió és
simplement que actuant d'una altra manera no arribes
a aquests llocs. Això inclou tant l'esquerra
(allò que anomenem esquerra) com la dreta.
A menys que hagis estat socialitzat i entrenat adequadament
de manera que no tinguis determinats pensaments, perquè
si els tinguessis, no hi series. Per tant, hi ha un
segon ordre de predicció: el primer ordre de
predicció està fora de discusió.
L'últim aspecte a examinar
és el marc doctrinal en què té
lloc tot plegat. La gent que ocupa els nivells més
alts en el sistema informatiu, incloent-hi els mèdia,
els anunciants i la ciència política
acadèmica, aquesta gent, quan escriuen per
a ells mateixos (no quan pronuncien discursos de graduació)
¿tenen una imatge del que succeix? En els discursos
de graduació, tot són paraules boniques.
Però quan escriuen per a ells mateixos, ¿què
diu aquesta gent sobre tot això?
Hi ha, bàsicament, tres fonts
per examinar. La primera és la indústria
de les relacions públiques, ja sabeu, la gran
indústria de la propaganda. Així doncs,
què diuen els líders de la indústria
de les relacions públiques? La segona font
a examinar són els anomenats intel·lectuals
públics, grans pensadors, gent que escriu a
les pàgines d'opinió i tot això.
Què diuen? La gent que escriu llibres impressionants
sobre la naturalesa de la democràcia i aquesta
mena de coses. La tercera font a examinar és
el corrent acadèmic, en particular la part
de la ciència política que té
a veure amb la comunicació i la informació
i aquestes coses, que ha estat una branca de la ciència
política des de fa 70 o 80 anys.
Per tant, cal observar aquests tres
aspectes, fixar-se en el que diuen, i examinar les
grans figures que han escrit sobre això. Tots
diuen (i cito parcialment) que les persones normals
són "intrusos ignorants i tafaners".
Hem d'evitar que entrin en l'arena pública
perquè són massa estúpids, i
si hi entressin només generarien problemes.
El seu deure consisteix a ser "espectadors",
no pas "participants".
Se'ls permet votar de tant en tant,
escollir un d'aquests tios llestos. Però se
suposa que tornen a casa i fan altres coses, com mirar
el futbol o el que sigui. Els "intrusos ignorants
i tafaners", però, han de ser observadors
i no pas participants. Els participants són
els anomenats "homes responsables", i, per
suposat, l'escriptor sempre n'és un. No us
feu mai la pregunta ¿per què jo sóc
un "home responsable" i aquell és
a la presó? La resposta és massa òbvia.
Perquè vosaltres sou obedients amb el poder
i hi esteu subordinats i aquell pot ser independent.
Però, evidentment, no us ho pregunteu. Per
tant, hi ha els paios llestos que se suposa que remenen
les cireres i la resta se suposa que n'estan exclosos,
i no hauríem de sucumbir (cito a partir d'un
article acadèmic) "als dogmatismes democràtics
segons els quals cada individu és el millor
jutge dels seus interessos." No l'és.
Són jutges terribles dels seus propis interessos,
de manera que hem de fer-ho nosaltres pel seu propi
bé.
De fet, és semblant al leninisme.
Ho fem per vosaltres i ho fem per l'interès
de tothom, etcètera. Crec que aquesta és,
en part la raó per la qual ha estat tan fàcil
històricament per a aquesta gent canviar de
jaqueta: ara són estalinistes entusiastes,
ara són grans partidaris del poder nord-americà.
La gent canvia molt fàcilment d'una posició
a l'altra, i crec que això passa perquè
es tracta bàsicament de la mateixa posició.
En realitat no hi ha cap gran canvi. Només
estimacions diferents d'on és el poder. Hi
ha moments que penses que és aquí i
moments que penses que és allà. Però
la posició que tu adoptes no varia.
Com va començar tot això?
És una història interessant. Gran part
de la història arrenca de la Primera Guerra
Mundial, que és el gran punt d'inflexió.
La posició dels EUA al món va canviar
considerablement. En el segle XVIII els EUA ja eren
el país més ric del món. La classe
alta britànica no arribarà a la qualitat
de vida, a la salut, a la longevitat dels EUA fins
a inicis del segle XX, no en parlem de la resta del
món. Els EUA són extraordinàriament
rics, amb enormes avantatges, i fins a finals del
segle XIX tenien, de lluny, l'economia més
gran del món. No eren, però, l'actor
més important de l'escena mundial. El poder
dels EUA s'estenia a les illes del Carib i part del
Pacífic, però no gaire més enllà.
Les relacions canviaren durant la
Primera Guerra Mundial. I van canviar més dramàticament
durant la Segona Guerra Mundial. Després d'aquesta
guerra els Estats Units es fan, més o menys,
els amos del món. Però després
de la Primera Guerra Mundial ja hi va haver un canvi,
i els EUA van passar de ser una nació deutora
a ser una nació creditora. No eren una primeríssima
potència com Gran Bretanya, però van
esdevenir per primera vegada un actor principal en
el món. Va ser un canvi, però n'hi va
haver d'altres.
La Primera Guerra Mundial va ser la
primera ocasió en què es va difondre
propaganda estatal altament organitzada. Els britànics
comptaven amb el Ministeri de la Informació,
i realment el necessitaven perquè havien d'aconseguir
que els EUA entressin en guerra o d'altra manera haurien
tingut molts problemes. El Ministeri de la Informació
es va dedicar a enviar-hi propaganda, incloent-hi
enormes invencions sobre les atrocitats dels "huns"
i coses així. L'objectiu de la propaganda eren
els intel·lectuals nord-americans, ja que els
britànics pensaven molt raonablement que eren
el sector més crèdul a la propaganda
o més apropiat per creure-se-la. També
són els qui la van difondre en el seu sistema.
Així doncs, la propaganda estava destinada
als intel·lectuals nord-americans i va funcionar
molt bé. Els documents del Ministeri de la
Informació britànic (molt dels quals
han estat desclassificats) mostren que l'objectiu
era, en paraules seves, controlar el pensament del
món sencer i sobretot el dels Estats Units.
No els importa gaire el que pensa la gent a l'Índia.
Aquest Ministeri de la Informació va aconseguir
enganyar plenament els intel·lectuals nord-americans
fins a fer-los acceptar les invencions de la propaganda
britànica. N'estaven molt orgullosos. Encertadament,
ja que això els va salvar la vida. Altrament
haurien perdut la Primera Guerra Mundial.
Als Estats Units hi va haver un fenomen
equivalent. Woodrow Wilson fou elegit el 1916 amb
un programa electoral antibel.licista. Els EUA eren
una país molt pacifista. Sempre ho han estat.
La gent no volia combatre en guerres externes. El
país s'havia oposat molt a la Primera Guerra
Mundial i Wilson, de fet, va ser escollit per la seva
posició antibel.licista. "Pau sense victòria",
en va ser l'eslògan. Però Wilson volia
fer la guerra. Per tant, la qüestió era
la següent: com s'aconsegueix convertir una població
pacifista en antialemnays llunàtics i furibunds
disposats a matar a tots els alemanys? Aquest canvi
d'actitud exigeix propaganda. Així que van
muntar la primera i realment única gran agència
estatal de la història dels EUA. S'anomenava
Comitè sobre la Informació Pública
(bonic títol orwellià), també
anomenada Comissió Creel. El personatge que
la dirigia es deia Creel. La tasca d'aquesta comissió
fou portar la població cap a la histèria
patriòtica mitjançamt l'ús de
la propaganda. Va funcionar increïblement bé.
En uns pocs mesos va esclatar una histèria
furibunda a favor de la guerra que va permetre que
els EUA entressin en guerra.
Molta gent va quedar impresionada
per aquests fets. Un dels impressionats -i això
ha tingut algunes implicacions en el futur- fou Hitler.
A Mein Kampf, Hitler conclou, amb certa justificació,
que Alemanya va perdre la Primera Guerra Mundial perquè
havia perdut la batalla de la propaganda. No pogueren
competir amb la propaganda britànica i nord-americana,
que els va aixafar totalment. Hitler va prometre que
la propera vegada tindrien el seu sistema de propaganda,
cosa que van fer durant la Segona Guerra Mundial.
I el que és més important per a nosaltres,
la comunitat empresarial nord-americana també
va quedar molt impressionada amb aquell esforç
propagandístic. En aquell moment tenien un
problema. El país esdevenia formalment més
democràtic. Molta més gent podia votar
i aquesta mena de coses. El país es feia més
ric i més gent podia participar, estaven arribant
molts immigrants, etcètera.
Arribats en aquest punt, què
toca fer? Serà més difícil dirigir
tot plegat com un club privat. Òbviament, per
tant, cal controlar el que pensa la gent. Hi havia
hagut especialistes en relacions públiques,
però mai no hi havia hagut una indústria
de les relacions públiques. Hi va haver un
personatge contractat per fer més agradable
la imatge de Rockefeller i coses així. Però
aquesta enorme indústria de les relacions públiques,
que és un invent dels EUA i una indústria
monstruosa, va sorgir arran de la Primera Guerra Mundial.
Els seus principals líders van ser gent de
la Comissió Creel. De fet, el més important,
Edward Bernays, va sortir directament de la Comissió
Creel. Bernays té un llibre, que va sortir
just després, titulat Propaganda. El terme
"propaganda", per cert, no tenia llavors
connotacions negatives. Va ser durant la Segona Guerra
Mundial que el terme esdevingué tabú
perquè es va relacionar amb els alemanys i
amb un seguit de coses dolentes. En aquest període,
però, el terme propaganda només volia
dir informació o coses semblants. Així,
Bernays va escriure un llibre titulat Propaganda al
voltant de 1925, que comença dient que està
posant en pràctica les lliçons de la
Primera Guerra Mundial. El sistema de propaganda de
la Primera Guerra Mundial i la comissió de
la qual va formar part mostren, deia Bernays, que
és possible "regir la ment pública
de la mateixa manera que l'exèrcit regeix els
soldats." Les minories intel·ligents han
utilitzat aquestes noves tècniques de recció
de les ments, deia Bernays, per assegurar-se que la
xusma estigui en el lloc que li pertoca. Podem fer-ho
perquè disposem d'aquestes noves tècniques.
Aquest és el manual més
important de la indústria de les relacions
públiques. Bernays és una mena de gurú.
Va ser un autèntic liberal a l'estil de Roosevelt
o de Kennedy. També va dissenyar el programa
de relacions públiques que va possibilitar
que els EUA donessin suport al cop que va derrocar
el govern democràtic de Guatemala.
El seu principal èxit, el que
el portà realment a la fama a finals de la
dècada de 1920, va ser aconseguir que les dones
fumessin. Llavors les dones no fumaven i va preparar
campanyes gegantines per a Chesterfield. Tots coneixeu
aquestes tècniques: models i estrelles del
cinema amb cigarretes als llavis i coses semblants.
Va rebre grans elogis. Va esdevenir una figura líder
de la indústria i el seu llibre es va convertir
en un veritable manual.
Walter Lippmann era un altre membre
de la Comissió Creel, la figura més
respectada del periodisme nord-americà durant
mig segle (em refereixo al periodisme nord-americà
seriós, als articles d'opinió). Va escriure,
també, els anomenats assaigs progressistes
sobre la democràcia, considerats progressistes
durant la dècada de 1920. Lippmann, igual que
Barneys, es limità a posar en pràctica
els resultats del treball propagandístic de
manera molt explícita. Lippmann afirmava que
hi ha un nou art en la democràcia anomenat
"manufactura del consentiment". Aquestes
són les seves paraules i jo les he manllevat
per al nostre llibre, però provenen de Lippmann.
Així doncs, segons Lippmann, en el mètode
democràtic apareix aquest nou art, la "manufactura
del consentiment". Mitjançant la manufactura
del consentiment, es pot compensar el fet que formalment
molta gent té el dret a votar. Podem fer que
aquest dret esdevingui irrelevant perquè podem
manufacturar el consentiment i assegurar-nos que les
seves opcions i les seves actituds estiguin estructurades
de manera que sempre facin el que els diguem, fins
i tot si tenen una manera formal de participar. Així
doncs, tindrem una democràcia real i funcionarà
correctament. Això és posar en pràctica
les lliçons de l'agència de propaganda.
Les ciències socials i polítíques
acadèmiques tenen un origen comú. El
fundador d'allò que anomenem comunicació
i ciència política acadèmica
és Harold Glasswell. La seva principal aportació
va ser un llibre, un estudi sobre la propoganda. Glaswell
deia, molt francament, les coses a què em referia
abans -tot allò de no sucumbir al dogmatisme
democràtic- provinents de la ciència
política cadèmica (Glaswell i d'altres).
Una vegada més, extreient lliçons de
l'experiència de la guerra, els partits polítics
van extreure les mateixes lliçons, especialent
el Partit Conservador a Anglaterra. Els seus primers
documents, que acaben de sortir a la llum, mostren
que també reconeixien els èxits del
Ministeri de la Informació britànic.
Reconeixien que el país s'estava democratitzant
cada vegada més i que no podria ser un club
privat d'homes. Així doncs, la conclusió
era, en paraules seves, que la política s'havia
de convertir en una guerra política i que s'havia
d'aplicar els mecanismes de la propaganda que havien
funcionat tan brillantment a l'hora de controlar els
pensaments de la gent durant la Primera Guerra Mundial.
Aquesta és la part doctrinal
i coincideix amb l'estructura institucional. Reforça
les prediccions sobre com haurien de funcionar les
coses. I les prediccions estan ben confirmades. Les
conclusions, però, tampoc no es poden discutir.
Ara tot això forma part de la literatura dominant,
però només està disponible per
a la gent de dins. A la universitat hom no llegeix
els clàssics sobre com controlar la ment de
la gent.
De la mateixa manera que no es llegeix
el que va dir James Madison durant la convenció
constitucional sobre el fet que l'objectiu principal
del nou sistema havia de ser "protegir la minoria
dels opulents contra la majoria", i que el sistema
s'ha de dissenyar en funció d'aquest fi. Aquest
és l'origen del sistema constitucional, no
estudiat mai per ningú. Ni tan sols ho trobareu
en l'erudició acadèmica a no ser que
us hi esforceu molt.
Aquest és aproximadament el
quadre, tal com jo el veig, de com és el sistema
institucional, les doctrines que hi ha al darrera
i el que se'n deriva. Hi ha una altra part dirigida
als intrusos "ignorants i tafaners". Fa
referència, sobretot, a la utilització
de les diversions d'una mena o d'una altra. Podeu
deduir, crec, el que hi trobaríeu.