|
Estic llegint un llibre,
amb perdó de tots vostès, absolutament impressionant.
Dic amb perdó, perquè Lluís Vicent Aracil, d'un temps
ençà, no té bona premsa entre segons quins cercles o ambients
-que de vegades són també els meus ambients, què hi farem
- i en bona mesura ell mateix s'ho ha buscat. Però quan
algú, a propòsit d'això, em pregunta què en pense, sempre
tinc la resposta a punt: Lluís Aracil és, simplement,
un personatge dotat dels atributs del geni. Deu ser l'únic
geni viu que he conegut en persona. Un geni que "anda
suelto", això sí, com el d'aquella pel·lícula famosa
de fa no sé quants anys, crec que amb sir Lawrence Olivier
de protagonista. I si estiguera més lligat i menys solt,
no sé si això seria compatible amb la genialitat. Sé,
això sí, que l'estretor institucional, mental i de vegades
moral, del corralet on vivim (corral és paraula que a
ell li agrada per definir aquest país: i quan es passa
de rosca diu "corral ple de fem") és en bona
part responsable d'alguns excessos de "soltura"
perjudicials, en primer lloc, per al mateix subjecte titular.
En bona part o en mala part: no en tota la part, si hem
de ser equànimes. Però els tocats amb el dit del geni,
com l'Adam del "Judici Final" i qui el pintà
eren tocats pel dit de Déu, no solen destacar exactament
per l'equanimitat. Els canonges, els cardenals i els papes,
tampoc, tot s'ha de dir.
La
nit que Alfons Cucó, que era condeixeble seu dels jesuïtes
i company d'universitat, em va presentar l'Aracil, ell
devia tindre vint anys, jo vint-i-un, i el minut següent
ja em parlava de la diferència entre els postulats de
la República de Plató i els de la Política d'Aristòtil.
Això era en un carreró que llavors es deia del Cobertizo
de San Pablo, al costat de la plaça de Sant Agustí de
València -on poc després van construir un enorme i horrible
edifici-, que era on jo agafava el tramvia per tomar
a casa. No sé quin tramvia de matinada vaig poder agafar,
després de tres o quatre hores, pel cap baix, de república
i de política.
Després,
jo el visitava de tant en tant a casa seua, vora riu,
al costat de l'església del Temple, i les converses
-monòlegs, més aviat- solien ser tan inacabables com
la primera nit. Diguem que van passar uns anys, i que
un matí anàvem cap a Alacant en un autobús, a no se
quina reunió per arreglar el país, la llengua i la cultura
(coses d'aquestes, en què diu que no creu). Feia poques
setmanes del colp d'estat de Pinochet, i Aracil, al
meu costat, parlava de la funció dels militars en la
societat occidental: començà amb uns textos de Beda
el Venerable, passà pels ordes medievals, per Napoleó,
les acadèmies de Saint-Cyr i de Sandhurst, i quan arribàrem
a Alacant parlava encara de la formació dels cadets
de West Point.
Diguem
que van passar més anys, i una nit me'l vaig trobar
de cara a la Universitat Catalana d'Estiu a Prada: li
vaig dir hola, com va tot, etcètera, i ell constestà:
"La diferència entre turc otomà i turc osmanlí
és que...", i així vam estar algunes hores, jo
escoltant, i ell explicant si otomà i osmanlí és el
mateix o no, i les implicacions del cas. Mentrestant,
ell havia entrat un día a la Biblioteca del Congrés
de Washington, no en va eixir fins haver llegit els
deu milions de llibres que contenia, i se'ls sabia tots
de memòria. Jo, a no molts quilòmetres d'allí, havia
llegit només la meitat dels cinc milions de volums de
la biblioteca de Princeton, i no me'n sabia cap: hi
ha abismes de distància entre els tocats pel dit de
Déu i els mortals normals i corrents.
Ara,
doncs, estic llegint un llibre impressionant que es
diu La mort humana, i que es fruit d'un seminari que,
amb el mateix nom i contingut, Aracil va donar o impartir
a Morella el juliol de 1994. El gruix del llibre és
la transcripció revisada de les sessions d'aquella setmana,
amb una llarga presentació escrita pel mateix Aracil.
I poden estar segurs almenys d'una cosa: no trobaran
fàcilment al mercat cap altre llibre amb tantes idees
per pàgina com aquest, sobretot en les poc més de cinquanta
de la "presentació". No és dir poca: idees!
Conceptes, visions, intuïcions, relacions, associacions,
troballes. Pensaments, efectes de l'acció de pensar,
aquesta cosa tan introbable en la major part dels llibres
que es diuen d'assaig. I si de tant en tant el "lector
avisado" hi troba també algun sarcasme cruelment
excessiu, o algun peu clamorosament dins del poal, pot
pensar que això son coses de la biografía emocional
de l'autor, i continuar llegint. L'autor, fins i tot
quan posa un peu (mai tots dos) al poal, mereix un infinit
respecte. O gairebé infinit si, com ell mateix sospita,
no és Déu Nostre Senyor sinó únicament el darrer dels
seus elegits.
|