|
Com la guerra respecte
als militars, la televisió és massa important per deixar-la
en mans dels operadors. En temps de guerra, la televisió
és una arma estratègica molt sensible en tots els fronts.
Primer, per guanyar la guerra. Després, per guanyar
també la pau, per fer viable un procés de pacificació
sota unes condicions que una gran majoria considerin
acceptables. Aquí troba la televisió el seu paper central,
com a institució universal de mediació simbòlica.
Arran de l'impacte visual de l'11 de setembre i de la
guerra de l'Afganistan, la concentració mundial de les
mirades sobre la petita pantalla ha fet aflorar nous
interrogants sobre les responsabilitats i els límits
de la televisió, de la informació i de les imatges.
No sols cadenes de TV i de producció de Hollywood han
hagut de revisar continguts, formats i programacions.
La irrupció en l'escena global de la cadena de TV àrab
Al-Jazira, competint en el mateix terreny que la nord-americana
CNN, planteja un repte nou a l'hegemonia occidental
de la informació pública global. Cert que cada gran
conflicte bèl·lic genera efectes de desestabilització
en el sistema preexistent de les comunicacions i de
la comunicació pública. L'ordre informatiu és subsidiari
de l'ordre polític, i si la guerra substitueix la política
vol dir que un nou ordre està a punt d'esclatar. Aquesta
línia d'argumentació -l'íntima relació entre imperis
i comunicacions- té cos propi des de les investigacions
pioneres del canadenc Harold Innis, el mestre de McLuhan.
Cada gran guerra ha perfeccionat, junt amb l'arsenal
de les armes i municions, el seu instrumental destinat
a la informació i a la propaganda. En temps de pau es
prepara també la guerra de la informació. El cas més
significatiu i recent és el disseny i primer desenvolupament
d'Internet des dels tallers del Pentàgon. L'actual campanya
contra l'Afganistan dels talibans i l'organització Al-Qaida
de Bin Laden, posa sobre la taula del debat planetari
alguns dels grans dilemes sobre la missió de la televisió
en el nou ordre mundial de la informació. M'agradaria
comentar breument aquí quatre d'aquests dilemes.
Pluralisme o postcolonialisme? En l'estructura
de la producció i la circulació de la informació en
el món, el pes de les agències i cadenes occidentals
és indiscutible. En l'àmbit televisiu, el desplegament
de la CNN arreu del món simbolitzava la presència d'aquest
ull i d'aquesta veu de matriu nord-americana que contava
l'actualitat de cada indret. Les seves exclusives des
de Bagdad en plena Guerra del Golf la mostraren capaç
fins i tot de guanyar-se la confiança de l'enemic número
u. Ara, la cadena Al-Jazira, creada i sostinguda pel
petit emirat de Qatar des del 1996, s'ha postulat en
aquesta guerra com l'alternativa a la CNN: alternativa
per al món àrab i des del món àrab per a tot el planeta.
Ha aconseguit ser l'única cadena autoritzada a transmetre
en directe des de l'Afganistan en guerra i a emetre
el missatge gravat de Bin Laden. Al-Jazira ha sabut
copiar els mètodes professionals de la CNN i dotar la
cadena de la pàtina d'independència que li ha d'assegurar
la supervivència enmig de les dures tensions del món
àrab i islàmic. Mentrestant, tot el món ha hagut de
connectar aquests dies amb Al-Jazira. És la gran novetat
d'aquesta campanya. Representa un salt qualitatiu en
la pluralitat de visions del conflicte, i alhora una
font de noves batalles per la informació.
Ocultació o mostració de les imatges? Aquesta
guerra ha estat i és una autèntica guerra per les imatges.
No sols ha posat novament al descobert la profunda ambivalència
de la imatge, subjecta tant a les manipulacions de l'emissor
com a les condicions de la recepció. Ha vist la instrumentalització
descaradament política sota un dels dos procediments
oposats: l'ocultació o la mostració. Paradoxalment,
ningú no és com diuen que és. Els defensors de la societat
oberta i ben informada es decanten pel control estricte
de les imatges del conflicte i, si cal, l'ocultació
de la informació: les cinc grans cadenes dels EUA (ABC,
CBS, NBC, CNN i Fox) han decidit fer cas de les recomanacions
restrictives de Bush si més no per patriotisme.
El mateix Blair ha demanat la col·laboració restrictiva
a les cadenes britàniques. Però, a l'altre extrem, els
pertinaços defensors de l'obscurantisme que atribueixen
a l'Islam el manament de l'ocultació del rostre, han
fet de la mostració la seva principal arma de propaganda.
Ho han demostrat almenys en tres moments únics de la
història present: la planificació del rigorós directe
de l'impacte a les Torres Bessones, l'exclusiva de la
guerra a l'Afganistan cedida a Al-Jazira i el missatge
urbi et orbe de Bin Laden.
Dret d'informació o llibertat dels operadors?
Una situació informativa tan compromesa i complexa obliga
a plantejar la insuficiència de la definició de la llibertat
d'informació tal com quedà plasmada en la Declaració
Universal dels Drets Humans. De què i de qui es predica
el dret d'informació? La Declaració parla del dret individual
a buscar, donar i rebre informació. A què podem aspirar
els ciutadans i ciutadanes enmig d'aquestes imponents
batalles pel control de la informació i de les imatges?
Potser, l'únic factible és disposar d'operadors mediàtics
de confiança. La tradició anglosaxona havia centrat
aquesta confiança en la no-ingerència del govern en
els mitjans. La quinta essència d'aquesta tradició és
la famosa Primera Esmena a la Constitució dels EUA.
Però, en temps de guerra, què en queda? Més encara,
en temps de globalització i sobretot de concentració
dels conglomerats mediàtics, el dret d'informació pot
quedar reduït al dret dels grans operadors en dos àmbits:
el d'establir condicions favorables de negoci en els
repectius mercats; i segon, el d'aconseguir poder de
negociació amb els governs locals.
Guerra de civilitzacions o opinió pública mundial?
Sembla que hi ha faccions dels dos fronts interessades
a definir el conflicte actual en termes d'enfrontament
entre civilitzacions com li agradaria a Huntington,
l'ideòleg de la nova dreta americana. Una proposta més
ajustada a la realitat global podria ser la introduïda
per Jürgen Habermas recentment des de Frankfurt: segons
el filòsof alemany estaríem assistint a l'emergència
d'una opinió pública mundial. Hi ha prou elements que
abonen aquesta hipòtesi. Tanmateix, fins ara l'opinió
pública estricta havia estat patrimoni de l'Estat nacional,
havia estat un instrument bàsic de pacificació (interna)
i de governació. S'internacionalitza l'opinió? Cert,
hi ha elements per creure-ho. Per exemple, una qüestió
clau com la definició del terrorisme comença a ocupar
la batalla de la pantalla i dels diversos fronts de
l'opinió (com fins ara ho ha estat a nivell intern dels
Estats).
Coda
final: com va dir el president noruec del comitè
del Nobel de la pau en l'anunci del seu atorgament a
l'ONU i a Kofi Annan, "l'única via cap a la pau
passa per l'ONU". Si és així, un nou ordre de la
informació, televisió inclosa, hauria de passar per
la rehabilitació de la credibilitat de fòrums mundials
com la UNESCO i la recuperació de l'esperit i de l'antic
debat multilateral sobre comunicació que es plasmà en
l'Informe Mac Bride del 1980.
|