|
Jaume I era
anticonstitucional en extrem. I tenia competències
exclusives i excloents sobre el que li donava la gana
basant-se en els drets històrics de la seva família.
Una família que, per cert, era rotundament anticonstitucional
des que Gifré el Pilós va fer l'anticonstitucionalitat
fundacional.
És
clar que no ens podem creure que l'inici dels temps
va ser el 1978. Però encara menys que la Constitució
espanyola és la fi de la Història, per
més que cada espanyol amb càrrec -o micro-
es prengui la molèstia de fer-nos de petit Fukuyama
que ens assenyala i ens renya amb el dit. La Constitució
del 78 va ser una manera més o menys pràctica
de sortir de la dictadura sense que les classes dirigents
del moment haguessin de córrer riscos desagradables
i arribant, per la via del fet, a una democràcia
homologable a Europa. Una fotografia esgrogueïda
d'aquella època terrible. Jurídicament,
res més que això.
I si no,
només cal llegir els articles que van abans i
després del títol VIII -el de l'organització
de l'Estat- que, per cert, se suposa que no és
l'únic que continua vigent. L'article 30, per
exemple, diu que "la llei fixarà les obligacions
militars dels espanyols i regularà, amb les degudes
garanties, l'objecció de consciència,
així com les altres causes d'exempció
del servei militar obligatori [vaja, hi posa obligatori]
i podrà imposar, si escau, una prestació
social obligatòria" [més obligacions].
L'article 32 també és molt clar: "L'home
i la dona tenen dret a contraure matrimoni amb plena
igualtat jurídica". Efectivament, hi diu
l'home i la dona.
La cosa constitucional
segueix una mica més enllà amb un bonic
"tots els espanyols tenen el deure de treballar
i el dret al treball" (article 35), que es veu
complementat amb un oportuníssim "tots els
espanyols tenen dret a un habitatge digne i adequat".
I si continuem llegint veurem que tenim la sort que
els mandats constitucionals ens acompanyin ben bé
fins al final. Així, l'article 50 ens tranquil·litza
amb un contundent "els poders públics garantiran,
mitjançant pensions adequades i actualitzades
periòdicament, la suficiència econòmica
als ciutadans durant la tercera edat". Un article
a prova de vídues.
Tot plegat
demostra, simplement, que l'important no és el
que digui la Constitució, sinó qui n'és
el propietari de la interpretació. És
evident que, amb el text a la mà, no es poden
liquidar el servei militar obligatori ni la prestació
social substitutòria, ni es pot legalitzar fàcilment
el matrimoni homosexual. És més, si a
algú li importés realment el que diu la
Constitució potser sí que ens n'hauríem
adonat que vivim en un "Estat social i democràtic
de Dret", que és la definició que
apareix a la primera línia de l'article primer,
abans que allò de la "indissoluble unitat",
que apareix a l'article del darrere.
Per això
els partits catalans no s'haurien de deixar impressionar
gaire per aquestes contínues amenaces d'inconstitucionalitat
amb què ens hem criat tots plegats. Al capdavall,
Jaume I no deixava de ser un polític i va resultar
ser el favorit de l'audiència en un programa
de televisió, i això malgrat ser pre-
i anticonstitucional. I, al final, bah, què tantes
manies, si no cal que preguntem... Tot el que ens agrada,
o és anticonstitucional o engreixa.
|