|
Quan mor un personatge
important, la premsa s'encarrega de mantenir el cadàver
calentet unes hores més, fins que el cremen o l'enterren.
Així patirà menys el foc del crematori, o la intensa
humitat que fa sota terra. Hi ha dos tipus d'articles
necrològics: els que tendeixen a lloar la personalitat
del mort, evitant els aspectes més repugnants de la
seva vida, i els que tendeixen a lloar la personalitat
de qui escriu, aprofitant-se de la més mínima relació
amb el difunt.
De la mateixa manera tracten la història
aquells que, conscientment o inconscientment, consideren
que la història ha mort. L'allau d'articles necrològics
de tota mena que ha aparegut a la premsa després de
la mort de Camilo José Cela té un denominador comú:
com que era (diuen ells) ''un bon escriptor'', és de
mesquins recordar el seu comportament polític.
Quan va morir Franco
va passar exactament el mateix, amb la diferència que
Franco, de lletra, només en sabia la de la seva signatura
en els ''enterados'' de les penes de mort, però
el consideraven (deien ells), en el fons, ''un bon pacificador''.
I així, mort a mort,
en comptes de recordar, ens endinsem un metre més sota
terra. Se'ns nega l'oportunitat d'analitzar el passat,
i a les generacions més joves, se'ls nega l'oportunitat
de conèixer-lo, de saber que no estem aquí per casualitat,
que abans de nosaltres n'hi havia d ' altres, i que
van passar coses greus, moltes de les quals ens han
conduït a la situació actual i són la clau per entendre
aquest boirós present que vivim els vius, ple d'humitat,
sota terra. El compromís d'un intel·lectual, d'un artista,
d'un escriptor, de tota persona que pensa i actua en
societat, amb el poder que això li atorga, és fonamental
per a la societat en què viu. I el compromís, com a
mínim, ve de la Il·lustració: la veritat, la justícia,
els valors de l'home, etc. És el mínim que se'ls pot
exigir. I és indestriable de la seva obra. D'escriptors
bons, n'hi ha molts, d'intel·lectuals íntegres molt
pocs.
No sé si Cela era un
bon escriptor, ni m'importa. Com a intel·lectual era
un farsant sense principis que sempre va estar a favor
del poder, abans feixista, ara, més o menys, per aconseguir
diners, premis, vida fàcil i putes gratis. Ell serveix
com a exemple del que molts caragirats, espanyols i
catalans, que es movien en cercles intel·lectuals durant
la República i la Guerra Civil, van fer contra aquells
que lluitaven per un ''home nou'', una idea nova de
justícia, de veritat, de valors humans i de convivència.
Un cop els nostres van ser assassinats, empresonats,
exiliats o silenciats, els ''Celas'' de tom van ocupar
el pati, se'l van fer seu i amb la seva cal·ligrafia
van contribuir a inventar-se un nou paisatge, aquell
en què encara estem immersos.
Un necròleg habitual
ha escrit sobre Cela un articlet titulat ''Gràcies per
escriure''. Jo dic el mateix, gràcies, Cela, per haver
escrit una carta, signada a la Corunya, el 30 de març
de 1938, ''II Año Triunfal'', dirigida al ''Excelentísimo
señor Comisario General de Investigación y Vigilancia''.
El Nobel tenia 21 anyets i buscava feina. Entre altres
coses de retòrica feixista diu: ''Que queriendo prestar
un buen servicio a la Patria adecuado a su estado físico,
a sus conocimientos Y a su buen deseo Y voluntad, solicita
el ingreso en el Cuerpo de lnvestigación y Vigilancia.
Que habiendo vivido en Madrid y sin interrupción durante
los últimos 13 años, cree poder prestar datos sobre
personas y conductas que pudieran ser de utilidad. Que
el Glorioso Movimiento Nacional se produjo estando el
solicitante en Madrid, Y que por 10 mismo cree conocer
la actuación de determinados individuos...''
De bons escriptors,
n'hi ha molts. D'íntegres, pocs. I de feixistes encara
en queden massa.
|