|
Els xinesos a vegades
evoquen "la patacada que fa tornar lúcid"
per explicar que un cop violent, de qualsevol naturalesa,
pot tenir un efecte saludable i servir de recordatori
del principi de realitat. Però això no
és sempre així, fins i tot i sobretot
als grans mitjans de comunicació,
que, no obstant, tenen com a raó de ser el fet
de descriure i analitzar la realitat. Des de fa uns
quants anys, la seva cobertura de Veneçuela i,
més recentment, del referèndum del 15
d'agost passat, constitueix un exemple arquetípic
que es mereix figurar al programa de tots els centres
de formació de periodistes.
La
patacada s'ha produït: una victòria aclaparadora
d'Hugo Chávez (el 59,06% dels sufragis), quan
molts ciutadans del món occidental no es podien
esperar res més que la derrota del president,
ja que no pocs grans mitjans de comunicació els
havien dit de manera insistent que Chávez era
un cabdill tirànic, un "populista"
rebutjat per la majoria de la població.
Desgraciadament,
la patacada no ha suscitat la lucidesa mediàtica.
En lloc de demanar perdó, la majoria dels suposats
"especialistes" que han escrit sobre Veneçuela
als grans mitjans, igual que els editorialistes ignorants
de la realitat d'aquell país però que
repeteixen els clixés de l'entorn, ara fan autèntiques
contorsions per explicar a la seva manera un resultat
que, no obstant, era fàcilment previsible. Per
ells feia temps que la presa de partit ideològica
havia guanyat de llarg el rigor professional.
El cert és que Chávez
reuneix tots els elements per desagradar-los: es tracta
d'un exmilitar, per tant és presumptament "autoritari";
manifesta la seva independència de Washington
i rebutja la creació de l'Àrea de Lliure
Comerç de les Amè- riques (ALCA), per
tant és "antinord- americà";
amplia a Cuba l'acord existent que permet als països
de l'Amèrica Central rebre petroli a tarifes
preferents, per tant prepara el seu país per
a una "dictadura castro- comunista"; utilitza
els ingressos del petroli per llançar programes
d'educació permanent i de sanitat que beneficien
massivament els més pobres, per tant és
un "demagog" i un "populista". I
la llista encara es podria ampliar.
Confon aquesta acumulació de fórmules
buides que serveixen de reflexió per als que
no han comprès una cosa molt simple, una cosa
que explica tota la resta: Chávez ha restituït
la seva dignitat al voltant del 70% dels veneçolans
pobres, fins ara "invisibles" i ignorats pels
partits tradicionals (AD i Copei), que només
s'interessaven per ells en alguns eslògans dels
períodes electorals. La Constitució bolivariana
de l'any 1999 els ha convertit en ciutadans de ple dret.
Els venedors ambulants, els joves i
els habitants dels barris solen portar la Constitució
a la mà o a la butxaca, i en coneixen perfectament
el contingut. No és fortuït que Chávez
no canalitzi el seu innegable carisma cap a la seva
persona, sinó cap a aquest petit llibre blau,
la bicha, que conté una disposició que
és única al món: la possibilitat
de destituir un cap d'Estat a meitat del seu mandat
(així com també la resta de càrrecs
elegits) mitjançant una votació popular.
Si aquesta mateixa disposició existís
a Europa i als Estats Units, ni Chirac, ni Blair, ni
Berlusconi, ni sens dubte tampoc el molt mal elegit
Bush serien al poder en aquests moments.
Per fer-se perdonar una debacle analítica
i deontològica com aquesta s'hauria pogut esperar
una autocrítica, com la que han portat a terme
les redaccions del New York Times i del Washington
Post a propòsit de la seva cobertura de la
guerra de l'Iraq, que jutgen retrospectivament massa
complaent amb Bush. Però els grans mitjans de
comunicació no han fet res de semblant pel que
fa a Veneçuela. Si Chávez ha guanyat,
és perquè "ha comprat" els vots
dels pobres, la qual cosa no correm el risc que succeeixi
a Europa o als Estats Units, on les polítiques
neoliberals, tant en l'àmbit fiscal com en el
social, solen ser regals per a les capes més
privilegiades.
Finalment, ens agradaria saber què
és exactament un populista, i haurien
de ser els que utilitzen aquest terme els que ens en
donessin la definició. Si es tracta d'un dirigent
que es preocupa per incorporar la totalitat del poble
al perí- metre de la ciutadania activa, Chávez
és un populista. Si es tracta, recuperant la
fórmula del fundador de l'OPEP, Pérez
Alfonso, de "sembrar el petroli" no a les
butxaques dels dirigents polítics i de l'oligarquia,
sinó en programes que beneficiïn el màxim
nombre de persones, Chávez incorre en el mateix
retret. Si es tracta de respectar al peu de la lletra
les formes constitucionals en lloc de fomentar un cop
d'Estat de tipus feixistoide com el de l'11 d'abril
del 2002 o vagues patronals insurreccionals, el president
encara agreuja més el seu cas. Si es tracta d'explicar
a una població majoritàriament molt poc
instruïda coses complicades amb paraules simples,
Chávez fa populisme.
Segons aquesta unitat de mesura,
sens dubte molts pobles europeus apreciarien tenir dirigents
una mica menys submisos amb els mercats financers i
una mica més populistes.
|