|
S'ha vist que als temps de globalització -de
mundialització que en diuen els francesos- hom
hi respon amb un intens i a vegades frenètic
desenvolupament dels localismes. Així mateix,
i paral·lelament, mentre la propaganda dels nostres
temps anuncia la desaparició de les fronteres
vigilades amb tricorni, com ja he sostingut en altres
articles, n'apareixen de noves i més subtils
-les fronteres dels espais mediàtics, les fronteres
dels gustos culturals...- que passen per dins de casa
mateix, fragmentant de manera mai imaginada la nostra
vida de cada dia. I, esclar, en aquest moviment que
comporta anonimat, despersonalització i multiplicació
fins a l'infinit dels intercanvis i manlleus culturals
en les relacions entre les persones, hom hi reacciona
amb una sentida defensa de les identitats, que no és
altra cosa que l'expressió de la necessitat de
reconeixement que tots tenim.
Efectivament,
tot el món, o més precisament, tot el
món occidental desenvolupat, dedica una activitat
veritablement intensa, a vegades forassenyada, a mantenir,
construir i reconstruir identitats en tots els ordres
de la vida social. És a dir, que no parlo tan
sols de les identitats nacionals. Només cal veure
com totes les empreses i organitzacions mínimament
complexes dediquen esforços enormes a crear identitats
corporatives que les identifiquin dins del marasme d'altres
empreses i organitzacions en competència. Tothom
utilitza emblemes, campanyes d'imatge, eslògans,
colors corporatius, músiques i tot allò
que els faci fàcilment reconeixibles tant en
el pla sensorial més immediat com en la definició
més elaborada de missions, objectius i idearis.
Des de les universitats, passant per les empreses automobilístiques,
les companyies energètiques o les institucions
financeres, fins a les administracions públiques
-les municipals hi han excel·lit-, els partits
polítics, les ONG o el grup d'okupes més
antisistema. Des dels gremis professionals, els sindicats
o els mitjans de comunicació de massa fins a
qualsevol nova àrea turística, restaurant
que tingui pretensions de fer cultura o marca del més
modest producte de consum diari. Tothom dedica pressupostos
considerables i molta intel·ligència a
assenyalar la seva especificitat, originalitat, diferència
i singularitat en relació a la competència
més immediata en un afany més que comprensible
de ser reconegut: és una lluita per la supervivència
en el món global.
No és ara el lloc de desenvolupar una teoria
de la identitat útil per explicar tots aquests
fenòmens tan rabiosament actuals, però
sí que vull insistir en un aspecte generalment
poc destacat. I és que, en contra del que sembla,
les identitats no serveixen tant per clarificar allò
que s'és, com per aconseguir que els altres et
reconeguin com a diferent. Vull dir que els debats sobre
la identitat que es dirigeixen a saber què s'és
exactament, estan condemnats al fracàs i no resolen
els problemes d'identitat. L'únic debat interessant
sobre la identitat és el que es proposa dilucidar
de quina manera es pot aconseguir que els altres et
reconeguin, t'identifiquin, se sigui el que se sigui.
Naturalment, això val per a qualsevol dels organismes
o productes de què abans parlava, però
també per a les identitats nacionals. El problema
dels catalans, per dir-ho directament, no és
que som exactament, no és dilucidar en què
es fonamenta la nostra catalanitat, no és un
debat sobre els orígens ni necessàriament
sobre el futur. No: el problema dels catalans és
ser reconeguts com a tals internacionalment, pels de
fora. I això no es resolt sabent exactament què
som, com no necessiten saber-ho ni els francesos, ni
els britànics, ni els espanyols, dels quals ningú
no discuteix l'existència.
De tot això,
dels debats sobre la identitat, els catalans en sabem
molt perquè com a poble, políticament,
lingüísticament o culturalment, hem patit
una llarga història d'amenaces a la nostra supervivència.
És a dir, hem maldat amb moltes dificultats per
ser reconeguts com alguna cosa pròpia i diferent,
amb èxits desiguals i sempre provisionals. De
la mateixa manera que, els catalans, en sabem molt dels
fenòmens nacionals perquè tenim una experiència
intensa de reconstrucció avançada de la
idea de nació, conseqüència del qüestionament
permanent de la nostra voluntat de ser-ne. No és
estrany que les millors i més avançades
reflexions sobre la nació siguin catalanes, per
bé que les dificultats de reconeixement internacional
sovint les hagi reduït al coneixement local. Qui
no recorda el mèrit intel·lectual d'anticipar-se
molts anys a un debat sobre la nació que en aquells
moments ningú no feia del imprescindible Crítica
de la nació pura, a mitjans anys vuitanta, de
Joan Francesc Mira? Després, tot el món
ha descobert el ressorgiment dels nacionalismes, però
aquí ja n'havíem anticipat l'anàlisi
deu anys abans. I el mateix passa amb la reflexió
sobre la identitat, que aquí, en el debat intel·lectual
però també en la pràctica política,
la sabem brodar.
I tanmateix...
Tanmateix també és al nostre país
on aquests debats solen provocar la més gran
de les incomoditats i reaccions virulentes, perquè
tenen una dimensió política que fa nosa.
Mentre Mira escrivia la seva gran aportació a
l'anàlisi de la nació, d'altres escrivien
contra els nacionalismes, anunciant-ne equivocadament
i cega la desaparició. I mentre tot el món,
de la corporació multinacional més gran
fins a l'última botiga de barri s'escarrassen
a tenir identitat, determinats sectors ideològics
i polítics del país denuncien a tort i
a dret els suposats excessos identitaris dels catalans.
Ai carai! Tothom té dret a tenir identitat i
resulta que nosaltres, com a catalans, ens n'hauríem
d'estar. I això passa tant pel debat estatutari
-el conseller Saura ja ha dit que no ens hauríem
"d'encallar en qüestions identitàries"-
com, per exemple, per l'orientació que pren una
institució tan sensible a les qüestions
identitàries com és la Televisió
de Catalunya.
No vull entrar,
de moment, a discutir minúcies relatives a la
programació o els informatius que ara són
sota sospita més que fonamentada d'un progressiva
desidentificació nacional i, amb voluntat o no,
d'una inevitable espanyolització. Només
apuntaré allò que em sembla que n'és
el senyal més visible, precisament perquè
és dels més emblemàtics per definició:
el canvi en l'eslògan promocional, que ha passat
de ser La teva a Teva. Aquesta pèrdua
de l'article determinat no crec que sigui pas innocent.
La teva era una manera de posar l'accent en la identificació
de Televisió de Catalunya amb els catalans. TVC
era la nostra televisió, a diferència
de les altres cadenes, que no eren les nostres. Ara
TVC simplement ens passa la pilota mentre diu teva!
Però aquest és un joc de pilotes que simplement
es van passant, sense saber de qui són, tal com
es va passant de canal televisiu quan fem zàping.
Vull dir que, no sé si se n'adonen, però
aquest és un eslògan que convida més
a canviar de canal que a ser-hi fidel. Just el contrari
del que busquen totes les empreses del món. Podria
ser, doncs, que els responsables de Televisió
de Catalunya, vistos els nous aires polítics
hegemònics -és a dir, els que busquen
el bon rotllo de l'espanyolitat i troben que els debats
identitaris són bons per a tothom menys per als
catalans- s'haguessin cregut que calia desindentificar
l'antigament nostra televisió potser a la recerca
de més audiència. Ho considero un error
polític, perquè TVC va néixer i
es justifica només per si és capaç
de crear un espai d'identificació mediàtic
català. Si no és així, no la necessitem
i no cal esmerçar-hi més diners públics.
Però també estic convençut que
és un error estratègic i comercial. Ningú
no vol mirar res que no sàpiga identificar, ja
sigui com a propi, ja sigui com a foraster. Allò
que realment incomoda no és la identitat, pròpia
o aliena, sinó la manca d'identitat, de rostre,
de personalitat, de perfil. I TVC està perdent
perfil propi. És a dir, perd interès i
sembla que fomenti la infidelitat del seu espectador.
Una estratègia perillosa nacionalment, però
també per a la pròpia supervivència
de l'empresa.
|