|
Acostumats com estem a viure en
un país on es diu amb tanta facilitat que el
nom no fa la cosa, o que l'hàbit no fa al frare,
no és estrany que els debats nominalistes i formals
ens semblin inútils. I, tanmateix, paradoxalment
i fatalment, vivim atrapats en el nominalisme i les
formes. Ara mateix, tot i que no hi ha cap mena de dubte
racional ni científic respecte de la unitat de
la llengua que es parla a Terrassa, a Gandia o a Manacor,
ja hem tornat a embolicar-nos a discutir si, efectivament,
parlem el mateix i per com n'hem de dir de la llengua
que parlem. Però no és només pel
nom de la llengua que discutim, també ho fem
pel nom del país: mireu si no se'n fan, sovint,
de filigranes per no haver-ne de dir Països Catalans!
I què dir de si som o no una nació? I
què me'n dieu, del parany que si s'acaba posant
el nom de la cosa, de la nació, a la Constitució
espanyola, com vol el president Maragall, resultarà
que l'empetitim definitivament, deixant fora el País
Valencià, les Illes Balears i els altres territoris
que se senten dins, abandonant-los a la seva (mala)
sort?
El cas és que el nom no
faria la cosa si la cosa fos un objecte indiscutible.
Però resulta que la discussió pels noms
de les coses és, en el fons, una discussió
sobre de qui són les coses i de qui té
poder sobre les coses. Des del mateix dia sisè
de la Creació, quan en un gest d'enorme esplendidesa
Déu va reconèixer el dret d'autodeterminació
a l'home que havia creat cedint-li la sobirania per
posar nom a tot el bestiar, els ocells del cel i els
animals feréstecs del camp -és a dir,
per dominar-los-, sabem que denominar la realitat no
és acte innocent, sinó de poder. Dit d'una
altra manera: no és cert que de les coses se'n
pugui dir com es vulgui, perquè només
les pot anomenar qui té el poder de fer-ho. No
parlem de noms ni de coses, doncs: parlem de poder.
I, és clar, l'abundància de debats nominalistes,
al nostre país, és proporcional a l'escassetat
de poder que tenim per posar noms.
És cert, doncs, que la cosa -en aquest cas, la
llengua catalana-, en tota la seva extensió,
és el que és amb independència
de com l'anomenem, i al marge de si alguns ignorants
sostenen que les varietats dialectals estableixen llengües
diferents o de si els sapastres de la Moncloa a la seva
web o els d'Hisenda en els seus formularis de Renda
s'entretenen a diferenciar aquestes varietats de manera
capriciosa i artificial. Ara bé: si és
objecte de discussió és perquè
no en tenim prou, que la llengua catalana sigui el que
és, se l'anomeni com se l'anomeni. El que volem
és que políticament sigui reconeguda d'una
determinada manera. Fins i tot la demanada de reconeixement
oficial a Europa no neix pas d'una necessitat imperiosa
de caràcter pràctic, de poder parlar català
quan anem a Brussel·les: és una exigència
de dignitat i de poder per a la llengua que parlem i,
en darrer terme, per a la nació que aquesta llengua
representa. Per tant, el debat autèntic no és
si en podem dir català, valenciacatalà,
catalavalenciabalear o, simplement, valencià,
com suggeria amb amarga ironia Miquel de Palol en aquestes
pàgines. La qüestió és si
som nosaltres que en podem dir el que vulguem. El problema,
en definitiva, és què en diu l'Estatut
del País Valencià -un altre nom que no
es pot dir amb i des del poder- i, en conseqüència,
què en diria la Constitució espanyola,
si és que n'hagués de parlar, o què
n'ha de dir la Constitució europea. I la trista
realitat és que no som nosaltres qui ens posem
els nostres propis noms, que al capdavall això
és el que significa ser sobirà i exercir
el dret a l'autodeterminació. Però encara
vull d'afegir -per evitar confusions- una consideració
més: que ni que des de fora anomenessin correctament
el nom de la cosa, ni que el PSOE i el PP reunits en
concili universal i il·luminats pel principi
de la infal·libilitat constitucional, declaressin
que de Salses a Guardamar i de Fraga fins a l'Alguer,
tots parlem català, encara així no ens
haurien reconegut la dignitat i la sobirania de dir-nos
com ens vingués de gust. Ras i curt: el problema
no és ni el nom ni la cosa.
El mateix val per a la discussió
de si som una nació. Si la Constitució
espanyola es va haver d'inventar allò tan rar
de les nacionalitats, i si establerts els conceptes
no va posar noms a les seves regions i nacionalitats,
ni va precisar què s'hi parlava, no va ser pas
per distracció. En aquells moments, la relativa
feblesa de l'Estat espanyol no va permetre que imposés
els seus noms a cada cosa i, amb astúcia, va
pensar que ja els hi aniria posant més endavant,
com ha fet. El llop s'havia posat una pell de xai al
damunt, per dir-ho així. Perquè, que en
som, de nació, i que ens en puguem sentir en
la intimitat, o al passeig dels Til·lers l'Onze
de Setembre, ningú no ens ho impedeix. Però
el que és políticament rellevant és
si som nosaltres qui ens en diem a nosaltres mateixos,
o si depenem que Espanya ens en vulgui dir. De manera
que el que és decisiu no és el nom, no
és dir-se'n, de nació, sinó ser-ne
a tots els efectes. I només s'és nació
si s'és sobirà dels propis noms i del
propi destí. Així, si del que es tracta
és d'aconseguir que els altres ens perdonin la
vida, és a dir, que la Constitució espanyola
ens posi el nom de nació, o que una comissió
del ministeri d'Exteriors espanyol decideixi com dir-ne
de la llengua, no resolem pas res de fons. Particularment,
en aquestes circumstàncies, prefereixo que no
ens anomenin de cap manera i que els límits de
què som i on arriba la cosa, la nació,
quedin suspesos en l'ambigüitat. Mentre el nom
i els límits no ens els puguem posar nosaltres
mateixos sense tuteles, més val que, com fins
ara, la resposta l'escoltem en el vent!
Mireu: de la llengua se'n podria
acabar dient valencià; de Catalunya, nació,
i de les Illes Balears i el País València,
molt senzill, Catalunya. Però res no canviaria
si els noms els establia la Constitució espanyola.
Els qui des del País Valencià utilitzen
el nom de la llengua per dividir el país s'inventarien
ràpidament un altre nom i, en cap cas, defensaríem
una llengua per a la qual només estan disposats
a batre's agressivament pel nom. I els qui no consenten
una Catalunya lliure, se'ls en fotria si en dèiem
nació o departament o finca. I a la Catalunya
Gran, en quatre dies li naixerien moviments secessionistes
degudament esperonats des de fora i amb col·laboradors
des de dins que defensarien la independència
de la Catalunya de Dalt, la Catalunya de Baix i la Catalunya
de Mar.
És veritat: el nom no fa
la cosa, com l'hàbit no fa al frare. Però
la cosa només la pot defensar qui té dret
de posar-hi nom. Per tant, no val la pena discutir el
nom, que ja ens el pensarem, ni necessitem més
arguments per discutir la cosa, que ja la sabem de sobres.
El que ens cal és el dret i el poder de posar
nom a les coses. Ens cal que la cosa -la llengua, la
nació, el territori- sigui la que vulguem els
que li som lleials. Vet aquí per què jo
vull la independència: per poder posar el nom
al meu país i a la meva llengua. Tan senzill
com això.
|