I. Principis.
1. Cap estratègia política
és innocent.
2. L'acció política
determina els camins de la història. La determinació
d'una situació política de present no
exclou l'anàlisi dels condicionants històrics
que han determinat aquest present.
3. Les realitats lingüístiques
són canviants. Les literàries també.
4. La complexitat no es pot resoldre
ni amagar amb una simplificació.
5. Catalunya -i la resta de la
comunitat lingüística- té dos sistemes
literaris, conseqüència de la seva herència
històrica i política que deriva en una
realitat lingüística i literària
asimètrica.
II. Sistemes literaris.
6. En el nostre context la relació
en un mateix espai geogràfic i nacional entre
dos sistemes literaris és d'interferència
i no s'estableix des de la igualtat sinó des
de la asimetria de les forces polítiques i lingüístiques
que hi ha darrere de cada un dels dos sistemes.
7. Quan dos sistemes literaris
s'interfereixen des d'una posició d'asimetria
es creen relacions de dependència i subsidiarietat
de l'un sobre l'altre.
8. Aquestes relacions de dependència
i subsidiarietat són fruit de les lleis sobre
les quals s'articula el sistema literari i la institució
literària.
9. Aquestes lleis troben la seva
legitimitat i la seva força social en els poders
de l'Estat i tot el que representen. També formen
part d'aquestes lleis la institució acadèmica
i els mitjans de comunicació que articulen un
discurs de poder que es fonamenta en el prestigi social,
la utilitat i l'abast de la llengua, la internacionalització
i la difusió de les obres i la creació
d'un imaginari i una simbologia cultural que es constitueixen
com a referent i cohesionador de la comunitat.
10. En una situació d'interferència
de sistemes literaris que representen poders polítics
asimètrics el dominant pot arraconar a la perifèria
el subsidiari. Ho aconsegueix del tot quan el deslegitima
del valor de representativitat social i del valor de
prestigi intel·lectual.
11. L'anàlisi i l'estudi
de la literatura universal mostren que a l'època
de la colonització es produeix la superposició
de la llengua de la metròpoli i el país
colonitzador sobre la llengua i el país colonitzat.
Els processos històrics de descolonització
al llarg dels segles XIX i XX han fet emergir noves
literatures de països descolonitzats que encara
han de lluitar contra els estigmes de la colonització.
12. Les llengües, literatures
i cultures que no tenen un Estat que les assumeixi veritablement
com a pròpies i les representi -les cultures
sense Estat- viuen processos socials i lingüístics
semblants als descrits a l'apartat anterior. La llengua
del poder central és central, perquè disposa
de tots els recursos de la institució i el sistema
literari, mentre que la pròpia es converteix
en perifèrica i subsidiària, perquè
no els té.
13. Cada sistema desenvolupa
i posseeix un "capital simbòlic". L'equivalència,
la igualtat o la desproporció de la massa de
capital acumulat al llarg de la història serà
el que atorgarà major o menor importància
i prestigi social i literari a la producció simbòlica
de cada sistema.
14. En aquestes circumstàncies
la qualitat de les obres literàries i culturals
del sistema dèbil no sempre és determinant
per obtenir el reconeixement necessari, perquè
el sobrepès de la asimetria política,
cultural i literària no facilita l'emergència
de la literatura subsidiària.
15. Les relacions entre sistemes
literaris asimètrics són complexes. Es
poden donar situacions de dominació, bel·ligerància,
menyspreu i indiferència, o bé de respecte,
col·laboració, cooperació i transferència
entre parts del sistema. Difícilment entre les
totalitats dels dos sistemes, perquè això
significaria la substitució o la desidentificació
d'un en benefici de l'altre.
16. Es pot assajar la màxima
interrelació i col·laboració entre
dos sistemes, però només la simetria política
o el reequilibri entre el poder polític que jerarquitza
els dos sistemes podrà neutralitzar els conflictes
i establir la màxima igualtat. Poques vegades
aquesta capacitat i aquesta possibilitat estan en mans
dels escriptors, que són els qui formen la part
activa i representativa dels sistemes.
17. Contra el seu interès
i la seva voluntat el sistema feble es veurà
obligat a desenvolupar actituds de defensa que poden
absorbir un excés de forces i energies que, per
desgast, actuen negativament contra el desenvolupament
i la creativitat del sistema feble.
III. Conclusions.
18. En una situació d'interferència
asimètrica de sistemes literaris qualsevol decisió
política té una ideologia lingüística
i literària.
19. Les autoritats polítiques
i culturals han de saber quina opció i quina
actitud de defensa prenen dins de la relació
entre els sistemes literaris.
20. Els poders polítics
poden desenvolupar efectes correctors o potenciar les
carències del sistema literari feble.
21. La ideologia del bilingüisme
pretén aconseguir una pau social i lingüística.
Però aquest temps de pau no significa que els
processos de substitució lingüística
s'aturin -pèrdua d'ús social, pèrdua
de representativitat, pèrdua de parlants dins
de la territorialitat pròpia, pèrdua de
territorialitat lingüística i geogràfica.
La llengua socialment minoritzada ho ha de saber, ha
de reaccionar i ha d'utilitzar tots els recursos possibles
que té a favor seu.
22. La literatura, emanació
d'aquesta llengua, es troba en la seva mateixa situació
i ha de reaccionar de manera semblant.
23. Tota llengua i tota literatura
han de fer el possible per eixamplar el seu mercat d'ús.
Molt més quan el mercat (l'espai territorial)
és reduït. És una necessitat de supervivència
i creixement. És una necessitat per neutralitzar
els efectes negatius de la seva subsidiarietat en un
mercat internacional.
24. Vulguem o no, formen part
d'un sistema lingüístic i literari que ens
defineix i ens explica. Tots tenim, doncs, una pertinença
principal que actua de determinada manera dins del sistema
i dins d'una relació d'interferència entre
sistemes. La complexitat i la dificultat d'aquesta adscripció
a un sistema determinat no ens ha de privar del coneixement
de les lleis que regulen el seu funcionament.
25. Saber-ho
clarifica les posicions i les actituds i permet afirmar
que cap estratègia política és
innocent.
|