Ara resulta que no sabem què
és el que s'ha de fer. Ells ho saben, però
hi ha una dreta disposada a condemnar
qualsevol iniciativa. Afluixar o endurir. Potser simplement
raonar. Amb això n'hi ha prou.
És curiós que ens passem
mitja vida desitjant que passi una cosa i, quan això
passa, no sapiguem del cert què és el
que podem opinar sobre el que passa. El post-alto-el-foc
ens ha atrapat a la majoria amb una barreja d'il.lusió
i de desconfiança. Alguns analistes han vingut
a dir que l'últim èxit d'ETA ha estat
precisament l'aposta democràtica. S'ha acabat
mirar sota els cotxes per si la bomba adhesiva hi havia
anat a parar. S'ha acabat desconfiar dels cotxes mal
aparcats a prop d'una caserna. S'han acabat potser els
escortes i la desconfiança de qui s'acostava
per la vorera per demanar-nos un cigarret. S'ha acabat,
diuen, pujar a un autobús i haver de baixar-ne
en flames després de pagar el bitllet. S'ha acabat
buscar en les cartes rebudes aquella carta escrita a
màquina exigint el pagament d'una quantitat per
a la causa de la mort. Tot això, diuen, s'ha
acabat o almenys s'acabarà.
¿I ara què fem? ¿N'hi
ha prou amb un comunicat en dues entregues per començar
a buidar les presons com si es tractés de l'assalt
a la Bastilla? La justícia és una cosa
que sempre fa referència als crims del passat.
¿Seria justícia prevenir els crims del
futur? Les víctimes del terrorisme tenen memòria.
Però les eventuals víctimes del terrorisme
tenim por. Si algú ens garanteix que ja no hi
haurà motius per a la por de demà, ¿què
farem amb la memòria dels morts d'ahir?
Durant els anys de la transició
molts ciutadans que havien estat presos, que havien
estat torturats o que havien perdut la seva gent estimada
sota les bales dels sicaris del franquisme, van decidir
mirar cap endavant i empassar-se el seu odi legítim.
Es tractava de construir el futur incert sobre una injustícia
absolutament certa. Així van anar les coses.
I així hem arribat fins aquí. Ara, quan
tenim l'oportunitat de viure sense por de bombes ni
de trets, potser ha arribat el moment de mirar cap a
una altra part i pensar que la pau no sempre es basa
en la justícia.
En nom de la llibertat els que un dia
van ser assassins arriben al poder i consideren que
els que atempten contra la llibertat són assassins
de signe contrari. L'important és el silenci
de les armes, perquè sense armes no hi ha morts
i si no hi ha morts hi ha discrepàncies però
no hi ha odis. Sembla obvi, però no tothom ho
veu. ¿I ara què fem? ¿Oblidar i
posar cap per avall la fotografia de la persona estimada
que va caure sota les bales? O, contràriament,
¿vestim amb pell de be els llops excarcerats?
Curiós dilema moral que ens obliga a decidir
entre l'ordre desordenat del "democratitza com
puguis" i la consigna llatina que deia "dura
lex, sed lex", la llei és dura, però
és la llei.
En tot aquest galimaties
esperançador Zapatero té una responsabilitat
que la història li agrairà. Fins ara hem
sentit del president del Govern retalls d'un argument.
Peces, fragments, grans paraules. Però ara, amb
l'Estatut i la pau per endavant, Zapatero té
l'obligació de culminar el seu propi trencaclosques
i oferir-nos un argument sense fissures. La transcendència
no és de les paraules, sinó dels fets.
|